F1 2012

Anmeldt af: Jakob Kofod - 27. september 2012 - kl. 21:52
3 0

Hvis du er interesseret i at give Vettel og de andre Formel 1 stjerner kamp til stregen og er frisk på en udfordring, så er Codemasters F1 2012 spillet for dig.

F1 2012 er det tredje spil fra Codemasters, siden de overtog spillicensen til motorsportens diamant Formel 1, og i år har Codemasters knækket en del af den nød, der tidligere har gjort F1 spil svært tilgængelige og noget, som kun de mest inkarnerede F1 nørder har nydt til fulde.

Måden hvorpå Codemasters har gjort F1 mere tilgængeligt i årets udgave, er ved at starte med at placere spilleren på Abu Dhabi banen til den såkaldte Young Driver’s Test, en virkelig begivenhed, hvor fremtidens F1 stjerner årligt får muligheden for at bevise deres værd.

Under de to dage, hvor Young Driver’s Test bliver afholdt, bliver man som spiller sat ind i sportens grundprincipper, hvilket omfatter alt fra det basale omkring hvordan man skal tage et sving mest optimalt til det mere avancerede omkring funktionerne KERS og DRS, hvordan disse virker, og hvordan de anvendes bedst muligt under et ræs.

Young Driver’s Test fungerer som en rigtig god introduktion til spillet. Det er basalt nok til at nybegynderne kan få en føling med spillet og stadig tilpas omfattende til, at de mere inkarnerede kan lære et trick eller to. Derudover skader det heller ikke, at det er Anthony Davidson, der har speaket eventen.

Når man har bestået Young Drivers’s Test, kan man kaste sig over spillets karrieredel, som er spillets egentlige kerne. Her starter man ud på et af de mindre hold i feltet, hvor man skal gøre sit for at imponere de større hold i feltet og stille og roligt avancere mod en plads på podiet. Man får løbende opgaver fra sin Race Director, som man skal løse for at tiltrække sig opmærksomhed fra de større hold. Opgaverne starter småt ud med at man f.eks. skal slutte blandt top 20 i et løb, men de stiger løbende i sværhedsgrad i samme takt som man avancerer i graderne.

Karrieredelen kan skræddersyes, så den passer til ens behov, hvis man ønsker så meget realisme som muligt, kan man vælge fulde ræs-weekender, hvor der både er lange træningsrunder og kvalifikationsløb, så man kan lære at mestre banen. Hvis man ikke er interesseret i at investere så mange timer i karrieren, kan man vælge en mere arkadeprægede tilgang til spillet, hvor man kører en enkelt kvalifikationsrunde og efterfølgende et tre runders løb.

Udover karrieredelen byder F1 2012 også på en såkaldt seasonal challenge, som er en kortere udgave af karrieredelen. Her køres der en ti løbs sæson i modsætning til karrieredelens tyve løbs sæson, hvor man skal udpege en anden kører, som man vil have som rival - slår man denne kører over tre løb, får man mulighed for at få hans plads, og på den måde kan man avancere.

En anden spiltype, som der er blevet plads til i F1 2012, er Champions Mode, her er der seks forskellige udfordringer, der skal klares mod seks af de største stjerner i F1, Hamilton, Schumacher, Vettel, Button, Räikkönen og Alonso. De forskellige udfordringer handler som regel om, at man skal overhale vedkommende eller holde vedkommende bag sig på en bestemt bane, men da alle seks udfordringer udspiller sig i forskellige biler på forskellige baner, er de på ingen måde kedelige.

Gameplayet i racing spil er stort set altid det, der definerer hvorvidt det er et godt spil eller ej, og noget af det, der har været problematisk ved F1 spil tidligere, har været at det enten virkede for nemt eller stort set umuligt at styre sin bil rundt på banen med en nogenlunde gennemsnitshastighed og stadig komme i mål med alle fire hjul. Codemasters har med F1 2012 fået fat i den lange ende på en masse områder, men der er stadig en del problemer, som gør sig gældende. Hvis man starter spillet som komplet nybegynder, kan man med spillets assistance nærmest køre banen rundt i en vindertid ved blot at holde speederen nede og eller sørge for, at bilen holder sig på banen. Problemet med spillet opstår, når man begynder at fjerne noget af den assistance, som spillet yder en, da man så kommer på en alvorlig prøve - noget der kræver at man ligger en del tid på træningsbanen, før man kan begå sig blandt andre biler.

Øvede spillere vil sikkert ikke opleve dette som et problem og vil i stedet være begejstrede over de mange forskellige muligheder, man har for at ændre alt fra bilens vægtbalance og støddæmpere til gear og downforce niveau, således at man kan få skræddersyet sin egen F1 bil.

Man kommer dog ikke udenom, at den stejle læringskurve som opstår, når man fjerner støttehjulene, er lidt problematisk og noget som nok desværre vil afholde flere spillere fra at gå i dybden med spillet og vælge andre alternative racing spil frem for dette.

Spillets flerspillerdel byder både på lokal og online ræs ad libitum, hjemme i stuen kan man spille split screen, hvilket er yderst positivt, da der er flere og flere racing spil, der i dag kommer uden denne mulighed. Online kan man kaste sig ud i Quick Race, hvor man kan vælge, om man vil køre et sprintræs over tre runder, udholdenhedsræs hvor man kører 25 % af distancen i forhold til et fuldt ræs, eller om man vil køre et Grand Prix ræs med syv omgange, hvor der også køres et kvalifikationsløb på 15 minutter forud for løbet.

Man kan også vælge at køre et Custom Race, hvor man kan opsætte restriktioner om, hvor meget assistance man må køre med, hvorvidt der skal køres med realistiske eller reducerede flag og regler, bilskader og derudover - ganske interessant - hvorvidt bilerne skal køre efter deres 2012-specifikationer eller om de skal ligestilles, så feltet har samme udgangspunkt.

Hvis man har mod på mere end et par enkelte løb, så har man mulighed for at afvikle et co-op championsship, som foregår på den måde, at man sammen med en ven udfylder de to kørepladser, som et hold har og på den måde sammen skal forsøge at hente point nok hjem til holdet til at man kan vinde mesterskabet.

Uanset hvilket online ræs man kaster sig over, kan man forvente en fin afvikling af de forskellige ræs. Jeg har kun enkelte gange oplevet udfald under løbet, hvor en bil pludselig dukkede op midt på banen, hvor den sekundet tidligere havde retning direkte mod autoværnet. Der er desværre en kedelig tendens online, hvilket er, at man som regel starter ud med et komplet felt racere, men inden første omgang er kørt, så er over halvdelen faldet fra, hvilket er synd, da spillet ellers fungerer rigtig godt online.

Grafisk er spillet lækkert sat op, menuerne er rigtig lækkert udført og giver spillet en frisk overflade, som gør det til en fornøjelse at starte spillet op. På banen både imponerer og skuffer spillet, bilerne er utroligt veludførte ned til mindste detalje, og især når der ræses i regnvejr, imponerer spillet. Omgivelserne derimod virker som et område, hvor Codemasters ikke har lagt den store indsats, det er lidt ærgerligt, da det havde klædt spillet, at omgivelserne havde været mere gennemførte.

Lydkulissen er alt hvad man kunne ønske sig af et F1 spil, dette kommer f.eks. til udtryk, når man drøner af sted gennem en tunnel med 180 km/t, mens man prøver at overhale den næste modstander. Her bidrager et utrolig intensivt lydbillede til, at man næsten føler, at man sidder i en F1 bil.

F1 2012 er, når alt kommer til alt, et rigtig godt F1 spil, det er i høj grad mere tilgængeligt end de tidligere udgivelser i kraft af Young Driver’s Test, men det er fortsat et spil, der kræver en hvis form for dedikation overfor sporten for at det virkelig bider sig fast, da spillet er langt dybere end de racing spil, vi normalt ser, hvor det udelukkende handler om at køre stærkt.
Hvis du er fan af F1, så kan det nok være svært at se de store forskelle i årets udgave i forhold til tidligere udgaver, men lidt som sporten også handler om at justere på de små ting for at få et bedre slutprodukt, ja så har Codemaster også justeret på en del ting i forhold til tidligere udgaver.
+ Young Driver's Test er en god tilføjelse, vanedannende karrieredel, fed lydkulisse
Stadig meget stejl læringskurve, uimponerende omgivelser, stadig mest for F1 nørder
0