
Codemasters overtog den officielle Formel 1 licens i 2008 og det lød som en drøm i de flestes ører; skaberne af den fremragende GRiD serie, kombineret med licensen til en af verdens hurtigste sportsgrene – det kunne kun blive godt. Med F1 2017 bygger Codemasters videre på sidste års glimrende spil og udbygger en allerede fin karrieredel med langt flere muligheder.
Den mest interessante del af spillet er karrieredelen og her starter man med at skrive kontrakt med hvilket som helst team - jeg valgte at signe med Haas F1 Team og blive makker med Kevin Magnussen. Jeg blev modtaget af en ung kvindelig agent, som ville varetage mine interesser i teamet, arbejde på de nye tilbud fra andre teams, som måtte komme ind i løbet af sæsonen og sørge for, at man bliver inviteret til specielle events, hvor man får mulighed for at prøve kræfter med de vilde Formel 1 biler fra dengang de ikke var fyldt med gadgets og elektronik. Jeg lagde ud med, nok lidt urealistiske, at kvalificere mig som nummer seks og endelig køre først over målstregen efter at have overhalet frontløberen Raikkonen i en snedig pitstop-manøvre.

Fokus på udvikling af nye komponenter og dele til bilen, er blevet betragteligt udvidet i år, med et nærmest rollespilsagtigt evnetræ med over 100 forskellige opgraderinger indenfor kategorier som Chasis (bl.a. vægtreduktion, vægtdistribution og dækslid), Aerodynamik (bl.a. downforce og DRS), Pitstop effektivitet, motor (bl.a. motorkraft og benzinforbrug) og holdbarhed af de forskellige komponenter til bilen.
Som noget nyt, spiller holdbarheden af de komponenter man udvikler til bilen nemlig en stor rolle. Vitale dele kan blive slidt ned og ældre dele går gerne i stykker før nyere dele og man skal huske på, at udskiftning af visse dele, som bekendt kan koste en straf i form af gridplaceringer før et løb. Codemasters har nærmest fået bygget et mindre managerspil ind i karrieredelen og det giver langt mere dybde for dem, som vil gå ned i den mindste detalje. Hvis man synes det er lidt for overvældende kan man læne sig op af chefingeniøren og få hans anbefalinger i stedet.

Bilerne er blevet større og tungere i år, men har også fået bedre aerodynamik og det kan tydeligt mærkes. Styringen er dejlig præcis og fysikken er glimrende; man kan for eksempel tydeligt mærke, om man kører på nye eller på slidte dæk, om man har meget eller lidt brændstof med i bilen, om vejen er våd eller tør eller om ens vinger har taget skade af lidt berøring med en anden bil. Rumble-effekten i ens joypad er blevet bedre og man kan tydeligt mærke bilens greb i vejen og det er en fornøjelse at køre bilen på grænsen. Spillet understøtter i øvrigt en lang række forskellige rat fra Logitech, Thrustmaster, MadCatz og Fanatec.
Foruden karrieredelen, er det også muligt at køre en fuld sæson og en række udfordringer (bl.a. Overtake, Checkpoint og Pursuit) i klassiske Formel 1 bil fra 80’erne, 90’erne og 00’erne, køre en række raceserier med forskellige regelsæt, som at grid’en bliver vendt rundt efter kvalifikationen og andre ting. Man kan også bygge sin egen sæson med de baner man ønsker og disse kan også køres med både moderne og klassiske F1 biler. Endelig er der online multiplayer, hvor man online kan køre et fuldt mesterskab mod andre spillere, man kan deltage i enkelte løb af forskellig længde og sværhedsgrad eller man kan lave sine egen spil. Spilmulighederne i multiplayer er måske ikke de mest spændende, men Codemasters skal jo holde sig til sportens form og online delen fungerer godt og det er altid sjovere at køre mod menneskelige kørere, da det er langt mere uforudsigeligt end mod computerstyrede modstandere.

Codemasters har dog taget sig lidt friheder i år, med de mere end 10 klassiske Formel 1 biler, som McLaren MP4/6 fra 1991, Ferrari 412 T2 fra 1995 og Renault R26 fra 2006, der alle kommer ud at køre på nutidens racerbaner. Her ville det have været ekstra lækkert, hvis der var et inkluderet et par racerbaner med det layout som de havde tilbage i bilernes tid, i 80’erne og 90’erne, men det er ikke tilfældet. Fire af de eksisterende baner har fået alternative banevarianter og det er nu muligt, af en eller anden årsag, at køre i for eksempel Monaco både om aftenen og om natten. Ikke specielt realistisk, men flot er det - og særdeles skræmmende.
Grafikken i F1 2017 er af lidt blandet kvalitet. Spillet er bestemt ikke grimt på nogen måde; de nye biler er flotte, uheld ser dramatiske ud, med biler som snurrer rundt og kulfiberdele, der flyver over alt og specielt i regnvejr, ser det hele virkelig godt ud. Optakten før løbene i karrieredelen er som at se Formel 1 i fjernsynet, med alle de rigtige introer og den officielle FIA grafik, så den del er også helt på plads og giver den helt rigtige Formel 1 følelse.
På den anden side er grafikken stadig plaget af screen tearing (som om billedet bliver revet over i to dele og forskubbet sidevers i forhold til hinanden) - det er kun i et splitsekund det sker men voldsomt nok til at man opfatter det. Desuden ser menneskerne i pitten, i ens team-lounge og i stemningsrapporter fra paddock før løbene, ikke ret godt ud. De er stive i deres bevægelser, de har stive blik i deres døde øje og kørerne ligner ikke altid de rigtige kørere ret godt. Men alt i alt er F1 2017 er fint spil at se på og der hvor det virkelig gælder, nemlig på banen, fungerer det langt hen ad vejen rigtigt godt.

Lydsiden er fin, med realistiske motorlyde og jubel fra publikum når man kører ned af langsiden - specielt de gamle F1-biler lyder fremragende. Problemet med at det kan være svært at høre ens race-engineer består desværre også i år og det kan være et problem, da han ofte har vigtig information om for eksempel pitstop-strategien og andet, som er vigtigt at vide. Problemet er kun til stede hvis man spiller med et head-set, for spiller man uden, vil stemmen fra pitten komme fra ens joypad og så det det langt nemmere at høre kommunikationen.
F1 2017 er det bedste Formel 1 spil fra Codemasters. Der er måske ikke de helt store nyheder i forhold til sidste år, men det bygger fint videre på sidste års spil og den nye og øget fokus på udvikling af komponenter til bilen er en god udvikling af serien. Alle detaljerne er på plads, så man får den helt rigtige F1 følelse - så sidder du også for det meste også klar foran tv’et søndag kl. 14.00 for at følge Formel 1 cirkusset rundt omkring i verden, vil F1 2017 være lige noget for dig.