F1 Race Stars

Anmeldt af: Jakob Kofod - 7. januar 2013 - kl. 22:36
Del denne artikel:
1 0

Udvikler Codemasters brænder normalt for den rendyrkede realisme, men F1 Race Stars trækker dem i en helt anden retning. Vi har kigget på deres F1-licenserede Kart-racer.

I de fleste genrer ser vi helst en vis udvikling. Spillene skal være større, dybere og flottere, og vi kræver mere og mere af vores spiloplevelser.

Sådan er det ikke helt med den almægtige kartracer. Super Mario Kart ramte stort set plet tilbage med genren i 1994, og vi kræver stort set de samme ting fra en kartracer anno 2012, som Nintendo gav os dengang; en god kørefornemmelse, et stærkt og velbalanceret våbensystem og farverige baner. Ikke mere, ikke mindre.




F1 Race Stars er et ganske hæderligt bud. Codemasters har brugt sin ellers bundseriøse Formel 1-licens til at skabe et humoristisk alternativ bestående af de rigtige hold, de nuværende F1-stjerner i karikerede udgaver og en række officielle F1-baner tilsat en god del fantasi. En sympatisk tanke. Men hvordan klarer F1 Race Stars sig på de helt basale parametre?

Kørefornemmelse: Styringen er skarp og præcis, og det er en nydelig fornemmelse at køre ned af langsiden i de rappe Formel 1-racere. Codemasters har dog fravalgt muligheden for at powerslide, og det er således en øvelse i at bremse op på det helt rigtige tidspunkt, hvis man vil mestre det gode sving. Det lægger sig fint i tråd med Formel 1-konceptet, men når nu udvikleren har sat sig for at lave en kartracer, så kunne de fint være gået på kompromis på dette punkt. For selvom fartfornemmelsen er udmærket, så tager det meget tempo ud af løbene i de skarpere sving, og det går ud over morskaben. Slipstrøm er imidlertid et element, der fungerer noget bedre. Ved at lægge sig umiddelbart bag sin modstander, undgår man vindmodstanden, og det gør det nemmere at overhale. Det giver løbene et let taktisk præg, der klæder spillet.




Våbensystemet er til gengæld håbløst. Codemasters har ingenlunde udnyttet muligheden for at kreere en række Formel 1-inspirerede våben. I stedet tilbyder de et fattigt udvalg af generiske værktøjer bestående af forskelligfarvede bobler og balloner, der gør det ud for powerups, skydevåben og fælder. En gul boble fungerer som et forvirret missil, en rød fungerer som et målsøgende. Næsten alle resterende våben lægger sig i samme kedelige bane, kun med undtagelse af en lille sikkerhedsbil, man kan tilkalde. Den lægger sig op forrest i feltet og forsinker de førende kørere, så man får mulighed for at indhente lidt tid. En frisk idé, hvis kreativitet desværre ikke er brugt i andre elementer i systemet.

Banerne: Ved første øjekast er baneudvalget godt. Codemasters har taget en række af de officielle destinationer (blandt andet Monaco, Brasilien og Japan) og givet dem fuld skrue med referencer til den lokale kultur og andre skøre påfund. Desværre er det kun øjenguf, og den egentlig kørebane er flad og uden de store højdepunkter. I nogle baner er der et enkelt flyvehop eller andre unikke elementer, men det hænder kun alt for sjældent, og banerne er i det store hele drønkedelige.




Et nyt element er muligheden for pitstop. Hver gang man træffes af et våben, går ens racer nemlig gradvis i stykker og bliver langsommere, og man har således mulighed for at køre i pitten i løbet af banen og blive repareret. Det bidrager med endnu et semitaktisk element, da man nu skal overveje, om det bedst kan betale sig at køre videre i langsom og amputeret tilstand eller at blive forsinket et par sekunder i pitstop. Endnu engang viser spillet, at det er bedst, når der hentes fra inspirationskilden.

I singleplayer kæmper F1 Race Stars med de samme problemer, som de fleste kartracere gør. Den kunstige intelligens er ramt af de gængse børnesygdomme, og ting som en elastisk AI og en følelse af, at alle våben rettes mod spilleren - også selvom man ikke ligger i front - gør, at det er mindre sjovt at gennemføre karriereforløbet.

De samme ting undgår man heldigvis i online multiplayer, og det er derfor også her, F1 Race Stars er bedst. Her er alle nemlig lige, og våbnene spredes pænt ud over hele banen. Spillets trods alt solide force kommer mere til udtryk, når der køres imod andre menneskelige spillere, og man tager ikke sig selv i at råbe af skærmen - lige så ofte - som, når man kører mod den kunstige intelligens.




Der findes bedre alternativer end F1 Race Stars, hvis man søger en god kartracer. Alligevel er der en vis charme over det karikerede univers, og hvis man følger med i Formel 1, vil man givetvis finde en del mere værdi i spillet. Andre bør hellere søge mod det fremragende ModNation Racers og det nye Sonic & SEGA All-Stars Racing.

Anmeldt af Lars Grubak Larsen
Gameplay:5.0
Grafik:5.0
Online:6.0
Holdbarhed:4.0
Overall 5.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.