Ferrari Challenge Trofeo Pirelli

Anmeldt af: Tommy Ågren - 12. august 2008 - kl. 16:13
3 0

Toptunede sportsvogne og hårnålesving så langt øjet rækker – det kan vi lide!

Fra første gang du oplever kormusikken blidt tone ud af højttalerne og ser kameraet kælent dvæle ved de svungne og alligevel stramme linier på det røde vidunder af en Ferrari F430, da fornemmer du instinktivt, at en oplevelse af helt speciel karakter kun er et enkelt tryk på din Dualshocks startknap væk.

Det første indtryk lyver da heller ikke, for med en stærk Ferrarilicens i baghånden er det lykkedes udvikler Eutechnyx og udgiver System 3 at skabe en yderst kompetent og seriøs racerspilsimulator i form af Ferrari Challenge Trofeo Pirelli, der sagtens kan tage kampen op med eksempelvis GRID og GT5P.

Det tætteste du kommer uden at skulle smide 1.000.000,-
Spillet baserer sig på den rigtige Ferrari Challenge løbsserie, der køres over syv afdelinger, hvori motorsportsentusiaster konkurrerer mod hinanden i privatejede Ferrari F430 sportsvogne. I spillet kan man deltage i både den italienske, paneuropæiske og nordamerikanske udgave af serien.

De enkelte afdelinger afvikles over to dage, først med kvalifikation og derefter to løb. Kvalifikationen skal overstås på 7 minutter, i de rigtige løb kan man selv vælge om de skal gå over 5, 15, 30 eller hele 45 minutter. Mellem hvert løb og undervejs i kvalifikationen kan man gå i pit og ændre sin bils opsætning, støddæmpere og hjulvinkler med mere, hvis man ikke helt er tilfreds med standardindstillingen.

Ved spillets start er kun F430 tilgængelig, men podieplaceringer belønnes med nye Ferrarimodeller, der kan erhverves for de penge, man optjener undervejs. Med 50 tilgængelige biler, spændende fra den klassiske Testa Rossa til den moderne 800 hk FXX, er der rigeligt af køretøjer, der kan indkøbes og benyttes i spillets andre løbstyper for eksempel tidskørsler, elimineringsløb og de 21 små løbsserier med tilhørende pokaler, der kan afprøves, hvis man har købt de nødvendige biler.

Køremæssigt er Ferrari Challenge udfordrende og realistisk, man kan glemme alt om arkaderacernes tilgivende styring, vilde udskridninger og afsindigt korte bremselængde. Eutechnyx har fået god hjælp af Ayrton Sennas nevø Bruno Senna, som har stået for, at bilerne har fået så korrekte køreegenskaber som overhovedet muligt. Køreoplevelsen i Ferrari Challenge er forrygende, den høje fart og kørefysikkens krav til chaufføren gør, at man hele tiden skal koncentrere sig og ubehjælpeligt suges ind i løbene, da en enkelt fejlopbremsning eller forfejlet kontrastyring i et sving koster kostbare tabte sekunder.

Katastrofeopbremsninger i sigte
Til den uerfarne kører har spillet forskellige niveauer af køreassistance, for eksempel angivelse af bedste kørelinie og dynamisk angivelse af korrekt brug af gas og bremse. Med tilpas lidt assistance bør selv den hårdeste racerkører kunne få sved på panden, for når der skrues ned for de højteknologiske hjælpemidler, kommer spillets sande simulationsnatur til sin ret – da bliver en 575 GTC på en regnvåde Spa bane en nervepirrende og tænderskærende oplevelse. Det eneste lille minus er måske, at selvom bilerne tager skade ved sammenstød, så er ødelæggelserne kun af ren kosmetisk karakter. Lidt ærgerligt, men desværre forventeligt i et officielt licenseret Ferrarispil.

De andre racerkørere i spillet har en forbilledlig kunstig intelligens. Konkurrenterne udviser god forståelse for, hvordan man kører motorløb. De forsvarer ved indkørsler til sving, prøver at presse en til hasarderede manøvrer og forsøger at afskære overhalinger. Når man ligger midt i feltet med en 5-10 modstandere for eller bagved, bliver der kørt rigtigt væddeløb, hvilket kan blive en ret intens oplevelse, for der kræves både præcis og satset kørsel, hvis man skal gøre sig håb om at slutte øverst på podiet.

Heller ikke på udvalget af baner og deres design skuffer Eutechnyx. 16 baner fordelt på de tre løbeserier står til din rådighed, alle er nøje modelleret på baggrund af mere eller mindre kendte oplæg fra den virkelige verden. Raceranlæggene er detaljerige, livagtige og flot realiserede, og det er en imponerende og tilfredsstillende liste af baner, hvor der er noget for enhver smag med både snørklede europæiske baner i Mugello og åbne amerikanske Nascaranlæg i Sydcalifornien.

Mangler kun duften af brændt gummi
Uden en tilpas hårdtslående lydside bliver et racerspil hurtigt en trist affære, heldigvis er Ferrari Challenge da også fyldt med gode aggressive motorlyde, tunge sammenstødsbrag og tilpas hvinende bremser. Effektmæssigt er der overhovedet ingen slinger i valsen, man føler sig hensat til et rigtigt cockpit ingen tvivl om det. Det eneste svage lydaspekt er de forholdsvist uopfindsomme musikstykker, der med et begrænset udvalg ret hurtigt giver anledning til, at man ønsker sig muligheden for at kunne bruge sin egen musik.

Grafisk kan Ferrari Challenge ikke helt leve op til, hvad vi på det seneste har set fra for eksempel andre spil i genren. Bilerne er formidabelt godt afbildet, og selvom banerne er flotte og indbydende farverige mangler spillets grafik det sidste niveau eller to for at være helt fremme. Når vejret slår om i regn, bliver man forkælet med virkelig imponerende regnvejrseffekter, og hele sceneriet får det helt rigtige glatte og våde udseende.

Komplet pakke?
Ferrari Challenge oser af kvalitet og er stopfyldt med indhold, dog uden helt at være på omdrejningshøjde med de andre topklasse racerespil på PS3, men den fine køreteknik, konkurrenternes evner og de lækkert designede baner gør med sikkerhed spillet til et langvarigt og sjovt bekendtskab. Det er nok kun de hårdeste Ferrarientusiaster, der vil få låst op for samtlige bilmodeller.

Med en 3+ PEGI aldersanbefaling kan Ferrari Challenge nydes af alle. Spillets tilbud rundes af med et lidt malplaceret bilkortminispil og muligheden for at tilpasse udseendet på ens biler med eksempelvis nye lakeringer og andet lir.

System 3 har annonceret den første udvidelsespakke, der udkommer i august og vil indeholde Nürburgring og fem nye Ferrarimodeller – så der er masser af nyt indhold at se frem til. Ferrari Challenge understøtter endnu ikke Playstation 3 trofæer, men produceren Mark Cale har lovet, at det kommer i en snarlig opdatering. Indtil da har spillet allerede nu sit eget system med et sandt væld af udfordringer, der kan klares.

Online tilbyder Ferrari Challenge, at 16 spillere kan konkurrere mod hinanden. Man kan oprette egne eller deltage i andres spil samt se highscorerlister, hvilket er det fulde omfang. Det føles tamt og ufærdigt, og Eutechnyx burde have skelet lidt mere til, hvad konkurrenterne tilbyder af onlinefunktionalitet. Ellers er flerspiller kun understøttet via lokalnetværk, der mangler helt muligheden for, at flere spillere kan konkurrere via delt skærm.

Der er en ny konkurrent på banen!
Selvom du ikke lider af akut Ferrarigalskab, så går System 3’s Ferrari Challenge alligevel rent ind og giver dig en ordentlig dosis motorløbsfeber. Elegant og fyldt med intensitet placerer Ferrari Challenge sig perfekt mellem GRID’s lalleglade arkaderæs og GT5P’s kliniske distance. Ferrari Challenge Trofeo Pirelli er et af de bedste racerspil til dato på Playstation 3 og klart et anbefalet køb, hvis man er den mindste smule interesseret i genren.
0