FIFA 06

Anmeldt af: - 9. oktober 2005 - kl. 21:43
0 0

Wayne Rooney gør det, Ronaldinho gør det, vores skribent gør det - gør du det også?

FIFA 06 er netop landet i butikkerne, og der er allerede afholdt kvalifikation om at repræsentere Danmark til VM. Men hvad har spillet så at byde på? Vi har kigget nærmere på PS2 versionen, og sammenligner man konsolversionen med f.eks. pc-versionen, er der store lyspunkter på førstnævnte. Men om det er nok til at hive en topkarakter hjem, vil vi give dig svaret på nu.

Som vi antydede i vores preview, er der sket ændringer i gameplayet. Der er kommet nye features, nogle er fjernet, mens spillets fysik og AI også er blevet justeret.

Blandt de mest radikale ændringer kan det noteres, at Of The Ball featuren, hvor du havde mulighed for at kalde tre spillere frem markeret med numre, og styre dem med den højre analoge stick, er blevet fjernet fra spillet.
Fifa 2006

Hjørnespark er også lavet om, du har ikke længere tre spillere at vælge imellem, du slår i stedet din aflevering markeret med retning og fart, og herefter styrer du så nærmeste spiller i boksen. Det er en tilbagevenden til, hvordan man gjorde det i de tidligere versioner. Det er formentlig for at gøre det hele mere frit. Opstillingerne på hjørnespark varierer også fra gang til gang, så det faktisk minder om sidste års version, selvom man ikke har mulighed for at bestemme det.

Team Chemistry er en fornyelse, som eftersigende skulle påvirke holdets evne til at spille sammen i pressede situationer, når man f.eks. kommer bagud. Vi kender alle hold, som Real Madrid og Bayern München, som på papiret har fantastiske spillere, mens sammenholdet formentlig er ikke eksisterende i modgang. Selve intentionen med denne feature er rigtig god, og havde den fungeret, havde den lagt et helt nyt aspekt til selve gameplayet. Problemet er, at det er meget svært at mærke noget som helst til den. Uanset om man spiller med Real Madrid og kommer bagud, bliver det ikke sværere, end hvis man spiller med et hold med en høj Team Chemistry og kommer bagud. Intentionen er god, men udførelsen og effekten er meget minimal.

Selve spillet og boldomgangen har også været igennem en udvikling. Det er nu sværere at lægge den dræbende aflevering i dybden. Hvor den tidligere lå præcist i fødderne, er det nu mere realistisk lavet, så den rammer en gang i mellem, mens den andre gange havner i modstanderens ben. Spillernes bevægelser er blevet optimeret, og der er lagt flere tilfældigheder ind i spillet. Man rammer til tider en forsvarer, bolden ændrer retning, to spillere løber sammen osv. Nogle gange føler man, at spillerne klumper meget sammen, og specielt computermodstanderne opfører sig til tider underligt, hvor de ofte vælger at løbe på tværs og bagud med bolden frem for at søge frem i banen. Når ens egne spillere samtidig vælger at stille sig godt tilbage på egen banehalvdel betyder det, at man sidder og river sig i håret over ikke at kunne presse modstanderen og erobre bolden. Derudover finder man hurtigt ud af, at det er muligt at score på en bestemt måde lidt for ofte. Hvilken metode, der er tale om, vil vi ikke afsløre her, da det er op til læserne at afgøre, om de ser det på samme måde.

Slutteligt kan det nævnes, at man kan skifte mellem fire offensive taktikker og fire defensive taktikker. Dette gøres alt sammen med det digitale pad. Igen må vi nævne, at der virker ikke til at være større forskel på, om man angriber via fløjene eller man vælger hurtige pasninger frem i banen. Forsvarsmæssigt kan man heller ikke mærke forskel på, om man vælger at presse eller ej. Så man kan spørge sig selv, om hvorfor man fra EA Sports side vælger at lave nye features, som rent faktisk ikke har den effekt på spillet, som der lægges op til.

Fifa 06

Flytter vi fokus fra banen og ind i klubben, vil man blive mødt af et par artige ændringer. Tidligere har man kunnet købe FIFA spillet og Total Club Manager spillet og smelte dem sammen, så managerdelen er klaret fra TCM, og selve kampene spillet fra FIFA. Det har ikke fungeret optimalt, og nu er skridtet taget fuldt ud, og man har fra EA Sports side valgt at integrere de bedste ting fra TCM og lagt dem ind som en bestandig del af FIFA 06. Man har en karrieredel, som forløber over 15 år, hvor man styrer alt i klubben, helt som det er kendt fra TCM. En god feature, som giver mulighed for at styre alt i klubben, men det er ikke så detaljeret som diverse managerspil. Og det er godt det ikke bliver så omfattende, som managerspil tilbyder, da det ikke er det, man vil i et spil som FIFA 06.

Kigger vi på grafikken i spillet, er der både gode sider, men desværre også et par kedelige kritikpunkter. Skal vi tage det negative først, kan man undre sig over, at EA Sports som normalt mestrer menuerne, denne gang har formået at lave omtrent den langsomste menu, der i mange år er set i FIFA serien. Derudover virker det som om, at nogle spillers visuelle gengivelse er blevet ringere set i forhold til sidste år. De store stjerner er naturligvis genkendelige, men en spiller som f.eks. Per Nielsen er lavet blond, og denne form for fejl fortsætter spillet igennem.

Grafisk har spillerne fået nok et lille facelift, og det er nemt at genkende langt de fleste topspillere. Omgivelserne og stadions er flot og præcist lavet, og det er formentlig svært at ændre frygtelig meget på. En ny feature har sneget sig ind, når man introduceres til en kamp. Tidligere løb holdet på banen, folk klappede hinanden lidt på skuldrene, og så er vi klar. Denne gang har EA valgt at se på, hvad andre har gjort godt og tænkt, det kunne vi godt lære af. Så nu ser man hele holdopstillingen - først på en lang række, derefter grafisk vist på de enkelte pladser.

En anden ny detalje ses med den nye kameravinkel, hvor man mærker spillerne tæt på kameraet, har en fysisk større fremvisning end dem på den modsatte langside. Det giver en anden form for dybde i spillet, som faktisk er ganske udemærket. I denne version er det også muligt at få dommeren samt linievogtere til synligt at være til stede under kampene.

Der er som altid et solidt soundtrack, når EA Sports udgiver et spil. Dette år er ingen undtagelse, hvor man i år blandt andet kan præsentere Jamiroquai. Imponerende, at de år efter år formår at sammensætte et godt soundtrack.

Selve lyden fra kampene er der blandede kommentarer til. Omgivelserne synger klubsange, som faktisk er rigtig godt fanget. Blandt andet kan man spillende med Brøndby høre sangen ”Yellow and Blue army” gjalde, helt som det sker på Brøndby Stadion. Sangene fra publikum undervejs i kampen hiver stemningen godt i vejret.

Desværre holder kommentatorerne ikke helt samme standard. Det virker ofte som om, at de alt for sent opdager, når man scorer, og når det så sker, virker de ikke begejstrede. Der mangler også variation i deres kommentarer, og for fans af FIFA serien kan man sagtens genkende alt for mange fraser fra de forrige udgivelser. Man kunne godt ønske sig, at EA Sports lavede en aftale med en anden kommentatorduo, som efterhånden er så slidt, at der ikke meget positivt er at sige om dem.

Fifa 06Holdbarhed
Det er vel spillets absolutte styrke. Det er et spil, som unægtelig vil blive spillet helt frem til næste version udkommer. På trods af, at selve spillet halter lidt på visse punkter, så er vi fans af fodboldspillet sådan indrettet, at man lever med de fejl, der er, for glæden ved at prøve spillets mange muligheder og udfordringer overstiger de fejl, som perfektionister vil se.

Derudover har FIFA 06 på konsolversionerne en ny game mode (FIFA Lounge). Dette er beregnet til en dag med vennerne (max 8), hvor man vælger hvert sit hold, herefter laver spillet odds på de enkelte kampe først baseret ud fra holdenes styrke, senere bliver også resultater medregnet. Hvis man som underdog slår en favorit, får man f.eks. mulighed for at skade sin modstander i en eller anden form. Det kan være alt fra at give karantæne til en nøglespiller eller måske fjerne din modstanders mulighed for at skifte spillere ud.

Der er så mange challenges, der skal klares for at låse op for diverse goodies, som f.eks. nye trøjer, legendariske spillere, stadions, bolde mv. Så alt i alt venter der som altid utroligt mange timers spil forude med FIFA 06.

Overordnet set har vi denne gang fået et FIFA spil, som på visse punkter som lyd og grafik kan virke en smule skuffende. Men det hænger måske sammen med, at hardwaren i konsolversionerne nu har nået det maksimale, og vi må i fremtiden se, hvordan EA Sports kan følge med og levere noget endnu flottere og bedre til f.eks. Xbox360.

Selve gameplayet er en del anderledes end sidste års version. Det er absolut ikke ensbetydende med, at det er dårligt, men man skal vænne sig til det. Der er tilføjet en stor managerdel, nye spilmodes og det taget i betragtning, er spillet blevet mere omfattende end tidligere og vil ganske som sine forgængere bidrage voldsomt til underholdningen i de små stuer.
Holdbarhed:10
0