FIFA 11

Anmeldt af: Jakob Kofod - 8. oktober 2010 - kl. 17:45
6 0

Det er tid til at snøre fodboldstøvlerne og løbe på banen i den nyeste udgave af EA Sports succesfulde FIFA serie, spørgsmålet er om du kan følge med?

FIFA 11 er den 18. udgave af EA Sports populære fodboldserie. En serie der har taget elektronisk fodboldspil til et nyt niveau. Sidste år tog serien et stort spring og leverede en pragtpræstation, der manifesterede FIFA som det bedste fodboldspil på markedet, blandt andet med tilføjelsen af konceptet Virtual Pro.

Virtual Pro går i bund og grund ud på, at man skal lave sin egen fodboldspiller og udvikle ham ved at udføre forskellige opgave under kampene, for dermed at få spilleren til at vokse i fodboldhierarkiet og blive en af verdens bedste fodboldspillere.

Traditionen tro er der en lang række game modes at gå i krig med, man kan kaste sig direkte ud i en træningskamp mellem to klubber fra en af de tredive ligaer, som er med i spillet, enten mod computeren eller man kan invitere kammeraterne over til en hyggeaften, da man kan spille op til 7 spillere lokalt. Derudover er det også muligt at spille lounge mode, lave turneringer eller træne lidt i arenaen, hvor man kan træne forskellige standardsituationer.

Manager og Be a Pro delen er som noget nyt samlet under en game mode kaldet karrierespil. Her er det muligt at starte på en 15-årig lang karriere enten som spiller, spillende træner eller træner. Vælger man at starte et karrierespil som spiller med sin Virtuelle Pro, skal man dog overveje hans kompetencer forud for holdvalget, da der i dette års udgave ikke er nogen reserveholdkampe. Det betyder, at hvis du ikke kommer på holdkortet, ja så må du opleve alle kampene fra sidelinjen, hvilket hurtigt fjerner det sjove ved spillet. Man skal derfor ikke regne med at komme i hverken Chelseas eller AC Milans startopstilling som nyetableret Virtual Pro men starte i en mindre klub og stille og roligt bygge en karriere op.

Ønsker man selv at bestemme taktikken og samtidig spille spillet som Be a Pro, kan man vælge at gå i gang med en karriere som spillende manager. Her kan man så vælge at sætte sig egen Virtuelle Pro på holdet og på den måde sørge for, at man får spilletid, selvom man vælger en af verdens bedste klubber. Hvis man udelukkende ønsker at styre holdet, kan man gå i gang med en trænerkarriere. Uanset hvilken karriere man vælger, så er selve spildelen flot udført med et oversigtsbillede i form af en avislignende forside, der viser nyheder, stillinger, transfer og ens fremskridt som træner/spiller. Det virker godt og overskueligt, dog savner jeg muligheden for at spille reserveholdkampe med min Virtuelle Pro, da det var en del af det charmerende ved spildelen i FIFA 10.

Som noget helt nyt kan man i FIFA 11 nu få lov til at opleve, hvordan det er at stå mellem stængerne som målmand både online og offline. Det er bestemt ikke nogen nem opgave at stille op mellem stængerne for sit yndlingshold - EA Sports har ellers sørget for at lave en rigtig lækker styring til denne del af spillet, hvilket gør det meget intuitivt at styre målmanden rundt men også noget, der kræver en del tilvænning. Man skal gøre sig klar på at opleve nogle kampe, hvor man kun kommer i nærheden af bolden 3-4 gange, men til at fordrive tiden kan man råbe til sine medspillere om, at de skal aflevere, stikke bolden eller skyde på mål, det bliver dog hurtigt en smule trivielt at være målmand, medmindre man virkelig har interessen. Tilføjelsen er godt udtænkt og gennemført og tilføjer en ny underholdene dimension til spillet, hvis man skulle køre sur i at spille almindelige kampe som markspiller.

Onlinedelen i FIFA 11 er en sand fornøjelse, der skal ikke mange tryk på knapperne til, før man spiller en mod en mod en tilfældig modstander, og ønsker man ikke at møde Barcelona hver gang, kan man hurtigt sætte et filter på og søge efter kampe med bestemte forudsætninger. Der er igen i år spillobbyer, som gør det nemt at finde og udfordre en kammerat online eller deltage i to mod to kampe. Online klubber er også tilbage men med en lille tilføjelser, det er nu muligt at spille 11 mod 11, da det nu også er muligt at have en person til at styre målmanden. Samtidig er klubdelen blevet udvidet, da det nu både er muligt at spille træningskampe mod computeren og deltage i online turneringer, hvor det tidligere kun bestod af en liga.
Interfacen på klubdelen er også blevet optimeret, og det er således muligt at stille hold og lave taktik forud for kampene, hvilket giver et bedre flow i spillet. Alt i alt er hele klubkonceptet blevet meget mere spændende og noget, der er god grobund for at danne et fantastisk community online.

Gameplayet i FIFA 11 er markant bedre end hvad vi tidligere har set i serien. Der er blevet implementeret nogle tilføjelser, som gør spillet mere realistisk som bl.a. Pro Passing og Personality Plus. Personality Plus, som EA Sports kalder deres nye feature, går i al sin enkelthed ud på, at spillerne har fået deres virkelige modparts signifikante kompetencer implementeret, således at de i spillet har samme evner som i virkeligheden. Dette giver f.eks. Andrei Arshavin en bedre fysik, når han er i en mand mod mand situation, og Nicklas Bendtner muligheden for at nå højest i hovedspillet. Personality Plus er gennemarbejdet og giver fornemmelsen af, at det er 22 individer, der står på grønsværen, og ikke 22 robotter - det er en stor forbedring, der forplanter sig til hele spillet.

Selve styringen i spillet er blevet mere skarpt, hvilket primært skyldes tilføjelsen af Pro Passing. Det kræver nu meget mere præcision at slå en perfekt aflevering, da man skal bestemme hastigheden på bolden ved at holde afleveringsknappen nede. Derudover er Personality Plus også forplantet til Pro Passing, da en spiller med højere afleveringskompetence både slår og modtager en aflevering mere præcist end en spiller med dårlig afleveringskompetence. Pro Passing virker efter hensigten, og der går ikke mange kampe, før man har vænnet sig til den nye måde at aflevere på - det har blot tilført et mere realistisk element, da man nu i højere grad risikerer - også som i virkeligheden - at slå en for hård aflevering eller en blød bold, som modstanderen hurtigt opsnapper.

Det fysiske spil er også blevet langt mere afgørende i FIFA med implementeringen af 360 graders kamp om bolden. Det giver en konstant kamp på banen mand mod mand. Man kan nu gå meget mere til vaflerne, når der skal dækkes op, når man f.eks. står med Walter Samuel overfor den lille Pato. Den kunstige intelligens hos modstander og medspiller er også væsentlig forbedret, og man ser nu spillere tage de rigtige løb i dybden og åbne op for spillet, hvilket især kommer til udtryk, når man spiller Be a Pro. Målmændene er blevet sværere at slå 1 mod 1, men man ser desværre tit, at de laver tåbelige udkast, der gør dem til en lidt udefinerbar størrelse.

FIFA 11 har også fået en ny måde at afvikle et straffespark på. Før sparket skal man time sit tryk på et momentummeter, som afgør, hvor godt sparket bliver, herefter skal man tilføje styrke og til sidst retning for sparket. Det er nu også muligt at stoppe op i sit løb samt lave et chip skud. Den nye straffesparksmetode er ganske underholdene, omend den til tider straffer en hårdt for ikke at time skuddet meget præcist. Alt i alt er gameplayet i FIFA forbedret utrolig meget, det er ikke alt man ligger mærke til med det blotte øje, men efter et par kampe begynder man at opdage de små detaljer som personality plus og den nye fysik tilføjer, det bidrager alt sammen til at give et mere realistisk gameplay, som dog stadig er meget tilgængeligt, selvom man ikke er ekspert i fodboldspil.

Grafisk er FIFA 11 et rigtig flot spil, hele menusystemet har fået en overhaling, det har fået et arkadepræg, som klæder spillet. Når bolden først ruller er der også markante forbedringer, græsset har fået en dybere farve og virker mere livligt, de forskellige stadions er flot udført og er rige på detaljer, når man sammenligner dem med deres virkelige modeller. På stadions er tilskuerne også blevet mere levende, og når man spiller en kamp i karrieredelen lader det til, at antallet af tilskuere varierer afhængig af kampens betydning. Under kampene er grafikken også blevet forbedret, man får nu løbende statistik oppe i venstre hjørne, dels på kampen som helhed men også direkte spiller mod spiller sammenligninger. Derudover får man nu også livescore på de andre kampe, der spilles samtidig, når man spiller i karrieredelen. Spillerne er mere levende end tidligere, spillere fra topklubber ligner fra top til tå, mens man flere steder kan finde klubber, hvor der ikke er arbejdet særlig meget med detaljerne for at få dem til at ligne de virkelige fodboldspillere. Spillernes animationer er fremragende, og med tilføjelsen af personality plus er de også blevet individualiseret meget mere, det giver et glidende gameplay, hvor man i næsten hver kamp oplever noget nyt.

FIFA 11 er vokset en del på lydsiden i forhold til dets forgængere. Stemningen på stadion er meget mere intens, da spillet er fyldt med sange fra stort set alle klubber både store og små. Stemningen er også blevet mere bevægelig, da publikum bliver mere og mere entusiastisk, jo nærmere du kommer på at få scoret, og ikke bare kører monotont gennem hele kampen med undtagelse af målene - det bidrager til en mere komplet spiloplevelse, der afspejler kampene vi ser i tv. I kommentatorboksen er det dog stadig Martin Tylor og Andy Gray, der leverer nogle til tider lidt ensidige kommentarer, der desværre kun sjældent kommer ud over rampen. Som noget nyt i FIFA 11 er det nu blevet muligt at lave sit eget soundtrack til spillet, dette betyder, at man selv kan bestemme, hvad der skal spilles, når man navigerer rundt i menuen, men også hvad der skal spilles som introsang, når holdet går på banen, og hvad der skal synges på stadion. Dette er en utrolig fed feature, der imponerende nok sørger for at give de indlagte sange en intonation, som hvis de var blevet spillet over et stadions højttalere.

FIFA 11 kører videre på samme succesfulde opskrift som sidste års udgave. Man siger tit, at de årlige sportsspil kun indeholder en opdateret holdliste, men det er bestemt ikke tilfældet med FIFA 11. Den nye præsentation af karrieredelen samt muligheden for at spille 11 mod 11 online er to fantastiske game mode tilføjelser, der sammen med et fantastisk gameplay bannerført af Personality Plus, der i højere grad end tidligere tilføjer en dyb grad af realisme til serien, giver et stærkt fodboldspil, der kan spille på mange facetter.
Gameplay:9.5
Online:9.0
Holdbarhed:9.5