Fight Night Champion

Anmeldt af: Jakob Kofod - 14. marts 2011 - kl. 18:03
0 0

Lets get ready to rumble, så er det tid til at snøre handskerne og tage tandbeskytteren på. Fight Night er tilbage, og denne gang med noget vi ikke tidligere har set i et sportsspil.

Fight Night franchiset har udmærket sig ved, i modsætning til alle andre EA sportsfranchises, ikke at udgive et nyt spil årligt men kun hvert andet år. Dette giver alt andet lige udviklerne mere tid til at forbedre serien med finpudsning af gameplay mekanismerne og tænke nyt i forhold til, hvad der kan implementeres af nye tiltag i serien. I Fight Night Champion komme dette især til udtryk i den helt nye historiedel, som udviklerne har implementeret i spillet.

Historiedelen kaldes for Champion Mode og lader dig opleve en klassisk og velskrevet boksefortælling, som bringer associationer til de gamle Rocky film. Hovedpersonen i fortællingen er Andre Bishop, og uden at afsløre for meget kan man godt sige, at han oplever de klassiske op og nedture, som bokseverdenen er kendt for. Historiedelen, der varer ca. 6 timer, er rigtig godt skruet sammen. Den giver en fantastisk fortælling, der gør de kampe, man skal udkæmpe, utrolig intense og interessante. Samtidig virker den som en form for træningsdel, da der i de forskellige kampe skal kæmpes med forskellige tekniker, enten grundet det faktum, at man bokser for et korrupt dommerpanel og dermed er tvunget til at vinde kampen på knockout eller, at man skal bokse en defensiv kamp, da man allerede i første runde har fået et slemt ”cut” og dermed skal forhindre modstanderen i at åbne ens cut yderligere. Selvom fortælling om Andre Bishop er så klichefyldt, som man overhovedet kan forestille sig, så er den utrolig medrivende og sørger for at drage spilleren ind i en stemning, hvor man oplever bokserens sind og bekymringer, hvilket er med til at give boksegenren en helt ny dimension.

Fight Night Champion indeholder selvfølgelig også de lidt mere almindelige spiltyper; Det er stadig muligt at hoppe direkte i ringen via Fight Now funktionen, hvor man kan sætte nogle af de største boksere gennem nyere tid op i forskellige kampe. Her kan man spille enten mod computeren eller mod en kammerat i sofaen, og der er masser af kampe at gå i gang med, da spillet indeholder over 50 licenserede boksere.

Legacy Mode, som er spillets karrieredel, vender også tilbage i Fight Night Champion. Her kan man kreere sin egen bokser eller vælge blandt de mange licenserede boksere, hvorefter man begiver sig ud i en lang boksekarriere. Man starter nederst på ranglisten, og så er det ellers om at bokse sig op ved at udfordre de højere rangerede boksere, indtil man kan se tilbage på sin karriere og kalde sig den bedste nogensinde. Som noget nyt er der blevet indført en form for pengesystem i Legacy Mode. Det betyder, at man får penge for at bokse kampe og bære tøj fra diverse sponsorer, for så at bruge pengene på at have bedre træningsfaciliteter forud for kampene. Legacy Mode fungerer i bund og grund godt, men grundet den solide historie, som Champion mode leverer, virker Legacy Mode tung, tør og langtrukken. Det hele bliver hurtigt lidt trivielt, da kampene ikke er interessante på samme måde som i Champion Mode.

Fight Night Champion byder også på en stærk onlinedel. Her kan man ligesom under funktionen Fight Now hoppe direkte i ringen mod folk fra hele kloden og udveksle slag enten med de licenserede boksere eller med en af sine egne brugerskabte boksere. Ønsker man at dedikere sig yderligere til online boksning, har man også mulighed for det ved at deltage i Online World Championsship (OWC). Her starter man - ligesom i Legacy Mode - sin karriere helt fra bunden af. Den store forskel består i, at du bokser mod andre gamere og ikke blot mod computeren som i Legacy Mode. På onlinedelen er der også blevet plads til en ekstra finesse i form af de såkaldte ”Online Gyms”, der mest af alt minder om de stalde, man kører med i professionel boksning. I disse stalde kan man, ligesom vi kender det fra FIFA, lave sin egen bokseklub, hvor man kan lave en intern sæson og samtidig bokse kampe mod andre Gyms. Hele onlineoplevelsen er rigtig god, det er nemt at finde modstandere, uanset hvilken spiltype, man vil spille, dog skal det bemærkes, at det kan være vanskeligt i OWC at finde modstandere på samme niveau som en selv, hvilket kan resultere i, at man er tilbage i omklædningsrummet efter første runde med en ispose på kæben.

Uanset om man spiller offline eller online er gameplayet i sædvanlig solid stil, styringen i spillet er blevet justeret en del i forhold til forrige udgivelser - endda til det bedre. Væk er kravet om præcis omgang med den højre analog pind for at udføre en simpel uppercut, i stedet er de forskellige slag nu delt ud på den højre analog pinds retninger under betegnelsen ”Full Spectrum Controls”. Det betyder, at man blot skal føre analog i forskellige retninger for at udføre bestemte slag, f.eks. skal den føres skråt nedad eller fremad for at udføre en uppercut. Denne nye styring passer perfekt til spillet og gør det meget mere intuitivt end tidligere udgaver. Hvis man ikke kan blive fortrolig med højre analog pind kan man også vælge at bruge knapperne, hvor de forskellige typer af slag er fordelt på de fire forskellige knapper. Blokering er ligeledes blevet mere tilgængeligt end tidligere, man skal dog fortsat hele tiden være på mærkerne, da den mindste fejl kan resultere i, at man ryger direkte i kanvassen. Fight Night serien har dog stadigvæk et stort problem, bokserne er utrolig tunge at flytte rundt i ringen, det virker som om de har bly i skoene, og man skal se langt efter den klassiske boksesætning ”svæv som en sommerfugl, stik som en bi”. Dette resulterer desværre i, at det ikke føles som en fuldkommen bokseoplevelse.

Grafisk er Fight Night Champion meget veludført. Når klokken først lyder, er det klart for enhver, at udviklerne har lagt stor vægt på den grafiske præsentation under kampene, blod der sprøjter fra åbne cuts sætter sig på boksernes shorts uden at forsvinde mellem omgangene, sved drypper fra boksernes muskler og affyres nærmest som projektiler, når bokseren rammes af kraftige slag. Det hele virker storslået, når man kæmper i ringen, og det er derfor ærgerligt, at man tit oplever, at kampens dommer pludselig står foran kameraet og blokerer for din synsvinkel - en irriterende fejl, som desværre sker alt for ofte.

Fight Night Champion byder på et solidt soundtrack, der mens man navigerer rundt i menuerne sørger for, at man ikke er i tvivl om, at man er i gang med et hårdt tæskende boksespil. Lydeffekterne i spillet er ok, men heller ikke meget mere end dette. Der er vise højdepunkter, som gør, at man næsten kan mærke de store slag ud igennem højttalerne som var det en ”ægte” boksekamp, men størstedelen af tiden er det lidt tamt, og der kunne helt sikkert godt være blevet brugt lidt ekstra ressourcer herpå. Stemmeskuespillet i champions mode er på et overraskende højt niveau, dette kombineret med det nærmest filmiske soundtrack, der sørger for, at adrenalinen pumper på de helt rigtige tidspunkter, vidner igen om, at udviklerne bag spillet har lagt meget arbejde i denne historiedel.

Fight Night Champion er nemt at give en købsanbefaling på, det er et bundsolidt boksespil, der leverer en interessant og empatisk boksefortælling, der leder tankerne tilbage på de tidlige Rocky film. Spillet er utrolig smukt udført og leverer et godt gameplay med en intuitiv og tilgængelig styring, der gør til det til en fed oplevelse at hoppe en tur i ringen. Spillet har dog også sine fejl og mangler. Det er fortsat svært at svæve som en sommerfugl, og dommeren har en tendens til at komme til at placere sig i synsfeltet, hvilket tit og ofte resulterer i en tur i kanvassen.
0