Fight Night Round 3

Anmeldt af: Morten Skou - 2. februar 2007 - kl. 22:33
1 0

På med handskerne og ind i bokseringen. Den tredje udgivelse i Fight Night serien fra Electronic Arts er naturligvis en del af PlayStation 3 lanceringstitlerne.

Den tredje udgivelse i Fight Night serien fra Electronic Arts er naturligvis en del af PlayStation 3 lanceringstitlerne – det selv om spillet allerede har været ude i et stykke tid til blandt andet Xbox 360, og at der næsten må være en Fight Night 4 på trapperne.

Spillet indeholder flere forskellige spillemodes: Get in the ring, Play now, ESPN Classic og Careermode. Get in the ring, Play now og ESPN classics er alle spilmodes, hvor man kommer hurtigt i gang, så det er naturligvis i Careermode og online, at det mest interessante gameplay finder sted, da man her har mulighed for at opbygge sin bokser helt fra bunden og forsøge at få ham til at nå toppen indenfor boksning.

Vælger man at starte en karriere, så starter man ud med at skulle designe sin bokser. Der er seks forskellige kategorier, som man kan ændre på, blandt andet hudfarve, højde, ansigtsudformning, skæg, hår og meget andet. Desværre så tager det en evighed, når spillet skal opdatere billedet af bokseren, eksempelvis hvis man skifter hår på ham for at finde noget, der passer. Når man endelig er færdig med at designe bokseren, så er det tid til at vælge, hvor hans stærke og svage sider ligger – dette gøres ved at tildele 200 points ud over forskellige områder. Der kan til at starte med max gives 30 points på hvert område, men der er naturligvis ikke points nok til, at man kan give maksimalt antal inden for hvert område.

Man starter som amatørbokser og skal nu i første omgang arbejde sig vej fra amatørrækkerne og op til de professionelle kampe. Dette gøres ved at opnå en bestemt mængde popularitet, så ens popularitetsmeter bliver fyldt op, og man derefter kan få en titelkamp. Forskellen imellem amatør og professionel er lige som i den virkelige verden, at man får flere penge, og at modstanderne bliver bedre og bedre.

Opbygningen af spillet virker på den måde, at man først skriver under på en kontrakt, derefter træner man og til sidst skal man bokse imod sin modstander. Dette gør, at spillet hurtigt bliver meget trivielt, for selv om man ofte kan vælge imellem flere forskellige modstandere, så er der ingen oversigt over, hvor langt oppe man ligger på de forskellige ranglister, og spillet tager på ingen måde højde for det – det handler udelukkende om popularitet.

I træningen skal man først vælge, indenfor hvilket område man ønsker at træne. Der er i alt 4 områder at vælge imellem, men kun 3 af dem giver points, som vil forbedre dine evner i ringen. Man har her mulighed for at vælge auto-train, så man slipper for selv at udføre de små mini-games, som træningen reelt består af. Man skal her være opmærksom på, at selv om auto-train virker som den letteste løsning, så kan det aldrig betale sig, man opnår nemlig altid færre point, end man selv ville have gjort, hvis man havde valgt at træne manuelt. Der er 3 forskellige trænere at vælge imellem, men til trods for, at de har hver deres pris og hver deres ekspertområde, så er der ikke den store forskel på, hvor meget man får ud af træningen, hvis der da overhovedet er nogen.

Efter endt træning er det tid til at møde sin modstander. Modstanderne har forskellige stærke og svage sider, og det kan ofte betale sig at kigge på deres informationer, før man underskriver kontrakten. Kampen kan desuden give en ”bonus award”, der for eksempel kan være en ekstra sum penge, hvis man vinder indenfor bestemte kriterier, et popularitets boost eller noget helt andet.

Selve styringen i kampene kan man, alt efter hvilket controller setup man har, vælge at bruge de analog-sticks og dermed anvende ”Total Punch” systemet – som godt nok tager lidt tid at lære, men når man har lært det, så virker spillet endnu mere realistisk. Der er mange forskellige slags slag, et af de vigtigste at bide mærke i er de såkaldte ”Haymakers”, som virkelig tapper din modstander for energi. Imellem runderne skal man forsøge at dæmpe skaderne, som ens bokser har fået i ansigtet. Man kan dog heldigvis vælge at skippe det og bare lade computeren styre det – igen så betyder det dog, at skaderne ikke bliver lavet lige så godt, som hvis man selv gjorde det.

Er man træt af at spille imod computerstyrede modstandere og trænger til lidt mere modstand, så er tiden nok inde til at begynde på din online karriere. Spillet giver mulighed for at spille både ranked og unranked kampe online, og der er endda ranglister, så der er lidt mere at kæmpe for.

Mange af spillene, som laves hos Electronic Arts, har uden tvivl noget af det flotteste grafik på markedet. Dette gælder også Fight Night Round 3 til PlayStation 3. Detaljeringsgraden på bokserne er ganske stor, ting som svedperler, skader og lignende fremgår tydeligt og er virkelig flot. Til gengæld så er der ikke gjort så meget ud af omgivelserne, som man ellers kunne have håbet på.

Som altid med spil fra Electronic Arts har spillet et udmærket soundtrack. Desværre er det tit den samme sang, der kører om og om igen, imens man bevæger sig rundt i menuerne, og det er lidt belastende i længden.

Lyden på boksekampene er en smule overdrevet, jeg har aldrig set Tyson råbe ”aaargh” eller lignende udråb. Det samme gælder, når man rammer modstanderen med en såkaldt ”Haymaker”, her lyder det nærmest som om, at ens arm lige er gået igennem modstanderen. Det er lidt synd, at der ikke er arbejdet mere med lyden i kampene, når man tænker på, hvor realistisk spillet ellers er forsøgt lavet.

Selv om spillet stiller tre forskellige sværhedsgrader til rådighed og udfordringen stiger igennem hele spillet, så begynder det desværre hurtigt at føles meget trivielt. Opbygningen med, at man altid skal skrive en kontrakt, træne og så bokse er ganske enkelt for kedeligt. Derudover mangler man overblik over, hvad der egentlig sker – der er ingen former for ranglister, og det er en skam, eftersom Electronic Arts har lavet et boksespil, som i styring og på mange andre områder virker meget realistisk.

Onlinedelen af spillet er uden tvivl grunden til, at man bør købe spillet. Der er nemlig alt det, som mangler i singleplayer, herunder online ranglister og lignende. Det fungerer rigtigt godt online bortset fra, at der naturligvis kan opstå lidt ”lag”/forsinkelse i spillet.

Fight Night Round 3 er primært et spil for boksefans. Er man ude og lede efter et kampspil, som er nemt at sætte sig ind i og som man kan bruge til at spille imod vennerne en fredag aften, så er Fight Night Round 3 ikke det rigtige valg.

Spillet har dog for længst banket diverse andre boksespil ud af markedet og med god grund.
Online:7.5
Overall 8.4