Formula One Championship Edition

Anmeldt af: Morten Skou - 26. marts 2007 - kl. 16:31
2 0

En af de rigtigt fede ting ved at eje en PlayStation 3 konsol, er at man får muligheden for at spille Formel 1 spil, en genre der stadigvæk er eksklusiv til Sony’s konsoller.

Der er mange forskellige spilmodes i Formula One, blandt andet Quick race, Time Trial, Grand Prix Weekend og Career. De første par af dem, er som navnene antyder, relativt hurtige at komme i gang med, hvor man frit kan vælge hvilket team og bil man har lyst til at køre for. Dette er uden tvivl interessant nok for mange, men hvis man virkelig er til Formel 1, så er der ingen vej uden om – man må begive sig ud i karrieren som en helt grøn Formel 1 kører.

Formula One Championship Edition

Din karriere starter med at du skal finde dig et hold at køre for. Dette gøres ved at køre forskellige test løb for et eller flere hold – Ferrari har på dette tidspunkt endnu ikke fået øjnene op for dit talent i racersædet, så du må nøjes med et af de 3 mindre hold. Testløbene går ud på at man skal køre et bestemt antal runder på en bane, og så ende ud med at have en gennemsnits tid, der ligger under det som teamet forventer. Når du har bestået prøven, så bliver du med det samme kastet ud i en Formel 1 racer og skal i gang med at køre det første løb. Lige som i den virkelige verden, så er der inden selve løbet, mulighed for at indstille forskellige dele på bilen – dette sker i Formula One Championshop Edition på den måde, at du kører et par runder på en bane, og kan så vælge om indstillingerne er dårligere eller bedre end sidste omgang du kørte. Det virker faktisk ret godt, og det kan godt betale sig at køre disse testrunder, da din bil så bliver indstillet til din køremåde og ikke mindst til den individuelle bane. Derefter er det tid til at køre ”Practice” runderne, altså træning, når du føler at du har styr på banen, så kan du vælge at gå i gang med ”Qualifying”-runderne. Der er lige som i den virkelige verden , 3 forskellige kvalificerings løb og det gælder naturligvis om at køre så hurtigt som muligt, for dermed at få den bedst mulige placering til start. Både testrunderne, træningsrunderne og kvalificeringsrunderne kører på tid, igen en ting der er hentet fra den virkelige verden – hvilket er en lille lækker ting for os Formel 1 fans.

Formula One Championship Edition

Når løbet så er klar til at gå i gang, så kan man alt efter hvilke indstillinger man har lavet enten starte med at køre den såkaldte paraderunde, hvor det gælder om at opvarme sine dæk så man er klar til at give den fuld gas fra starten – eller man kan vælge at starte direkte fra startgridden.

Man kan via indstillingerne for spillet, vælge hvor mange omgange man vil køre. Det mindste antal er 3 runder, dette udelukker samtidigt muligheden for skader på bilen, brug af benzin og slidtage på dækkene. Derfor kan det anbefales at man som minimum vælger at køre med 10% af omgangene. Vælger man sidstnævnte, så skal man inden hvert løb, planlægge hvor mange runder man ønsker at have benzin til, og dermed også hvornår man skal i pitstop og have fyldt mere på, samt skiftet dæk. Vælger man at køre med 100%, det vil sige et realistisk antal omgange, kan man godt forberede sig på, at få ømme fingre. Det er hårdt at køre 52 omgange på en bane, også selv om man bare sidder hjemme i sofaen og har trykket knappen på controlleren helt i bund.

For en gangs skyld virker pitstoppene som en fryd for øjet. Når bilen er kørt ind i pitten, så skal man så hurtigt man kan, trykke forskellige tastekombinationer på controlleren – jo hurtigere man er til at
trykke på de rigtige knapper, jo kortere tid varer pitstoppet.

Formula One Championship Edition

Onlinedelen er ganske udmærket, selv om der desværre ikke er mulighed for at køre en hel sæson online, så er der rig mulighed for at få prøvet sine færdigheder af imod andre mennesker. Når man kører online, så vil løbet automatisk blive fyldt op med computerstyrede kørere hvis der ikke er rigtige spillere nok til at fylde hele løbet op. En dårlig ting ved online er, at spillet lider en del under forsinkelser, også kaldet lag. Dette gør at du kan risikere at spillet går i slowmotion, eller at du helt er ude af stand til at styre din bil i en kortere periode. Det er brand ærgerligt, at der er problemer med dette – da onlinedelen ellers fungerer udmærket. Online løbene kan, ligesom løb i singleplayer, sættes op præcis som man har lyst til det, dog er det maksimale antal runder sat til 20 i stedet for muligheden op til 100% som man finder i singleplayer.

Der er mulighed for at man kan bruge PlayStation 3’s unikke Tilt-controller til at styre bilen med. Desværre er det ligesom i de fleste andre bilspil til PlayStation 3, ikke ligefrem en fordel at køre på denne måde – men det er da meget sjovt at prøve en enkelt gang. Er man rigtig racingfan, så er det mest optimale at køre dette spil med et rat i stedet for controlleren. Heldigvis understøtter spillet Logitech Dricing Force Pro, Logitech Driving Force Ex og Logitech G25 Racing Wheel – så der er mulighed for at tilslutte det rat du allerede måtte have fra din PlayStation 3 konsol.

De forskellige Formula One spil til både PlayStation og PlayStation 2, har altid været kendetegnet ved at have ekstrem flot grafik i forhold til de platforme som de blev udgivet til. Formula One til PlayStation 3 er bestemt ingen undtagelse, spillet er rigtigt flot og til trods for at der er lidt for mange kanter rundt omkring.

Formula One Championship Edition

Omgivelserne, de forskellige biler og ikke mindst banerne er gengivet så tæt på de virkelige ting som overhovedet muligt. Derudover er der også forskellige vejrforhold, som eksempelvis at solen skinner dig i øjnene når du kører imod den og forskellige grader af uvejr.

Der er intet som lyden af brændt gummi, eller når en modstander overhaler dig med 250 kilometer i timen. Lyden i Formula One Championship Edition gør oplevelsen af at sidde i racersædet helt perfekt. Ud over lyden fra bilerne, så får man også forskellige informationer fra teamchefen over radioen.

Der er god mulighed for rigtig mange timers hygge med Formula One Championship Edition. Der er i alt tre forskellige sværhedsgrader som du kan spille på, og dermed er der mulighed for at køre igennem karrieredelen minimum tre gange.

Formula One Championship Edition

Muligheden for at spille online er også rigtig lækker. Det giver trodsalt lidt mere modstand end når man udelukkende spiller imod computerstyrede modstandere.

Hvis du elsker at spille bilspil, og måske endda er Formel 1 interesseret, så er Formula One Championship Edition grunden til at du bør sælge alt hvad du ejer og bruge pengene på en PlayStation 3 konsol.

Den eneste rigtigt dårlige ting ved spillet er, at det kun indeholder kører og teaminformationer fra 2006 sæsonen, det vil sige at tingene ser ud som de så ud i starten af sidste sæson, og ikke som i den sæson der lige er startet. Dette er ganske enkelt for dårligt, når man tænker på hvor realistisk de ellers har forsøgt at gøre spillet, så burde de have indbygget en mulighed for at få opdaterede sine teaminformationer og dermed have en teamoversigt der ligner den vi ser til start i 2007 sæsonen.

Alt i alt et virkelig godt bilspil, som uden tvivl ligger iblandt de bedste spil som er udkommet til PlayStation 3 indtil videre.
Grafik:8.8
Online:8.5