Full Throttle Remastered

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 1. maj 2017 - kl. 17:09
0 2

Full Throttle Remastered er en forbedret udgave af et af de mest ikoniske LucasArts eventyrspil fra 1990’erne – vi har set nærmere på, om denne remaster er originalmaterialet værdigt.

LucasArts udgav Full Throttle tilbage i 1995 og det blev omgående en succes og det anses af mange, som værende et af de bedste ”peg-og-klik” eventyrspil nogensinde. Nu er en remastered udgave kommet, som byder på kraftigt opdateret grafik, forbedret lyd, opdateret styring og et kommentarspor fra udviklerne.

Selve gameplayet og spilmekanikken står præcis som det gjorde for 22 år siden, men det er nu muligt at skifte mellem den nye og opdateret udgave eller den originale udgave fra 1995, blot ved en tryk på en knap. Det er tydeligt, at der er lagt meget arbejde i grafikken, som nu står meget klarere og animationer er langt blødere og oven i dette, er lydsiden også blevet renset op, så den er helt klar og fin. Det er en ganske fin feature, at man kan skifte imellem de to versioner og det er sjovt at se hvilke opdateringer, der er blevet lavet til de enkelte scener og hvor meget bedre lyden er blevet.

Full Throttle er historien om Ben, leder af motorcykelbanden The Polecats, som bliver anklaget for mordet på en højt elsket motorcykelproducent og han skal nu forsøge at rense sit eget, og hans bandes, navn. Det hele udspiller sig i en blanding af en alternativ version af det vestlige USA og universet fra Mad Max.

Som det er med klassiske peg-og-klik eventyr, går det meste af tiden med at vælge forskellige ting i omgivelserne og give Ben besked på at undersøge dem, bruge dem, sparke til dem eller samle dem op. Det hele bliver dog krydret med lidt mere action-præget sekvenser, hvor Ben kører på hans motorcykel og kæmper mod for eksempel andre motorcykelbander, men disse er bestemt ikke spillets højdepunkter.

Historien er glimrende og de forskellige karakterer får virkelig lov til at leve, selv om spillet kan gennemføres på en 5-6 timer. Man tager selv kontrol over Ben, som er en typisk firskåren biker, der lader næverne tale før alt andet. Man støder også hurtigt på Maureen, som lever i den lille by Melonwood og driver et lille værksted, som reparerer toastere. Tidligere gik tiden med motorcykler, men da motorcykelbanderne er ved at være uddøde, går tiden nu med at reparere toastere – så hun er glad for, at Ben en dag dropper forbi med en smadret motorcykel.

Af andre karakterer kan Malcolm Corley nævnes. Han er ejer af den sidste motorcykelfabrikant, Corley Motors, og hans partnere kan næsten ikke vente på at han går på pension, da de har planer med hans virksomhed. Adrian Ripburger er en af disse partnere og han er ikke bleg for at tage ufine metoder i brug, for at få Malcolm Corley sendt afsted før tid. Der er flere underholdende karakterer i spillet og de er helt klart en af spillets styrker – nok er historien måske ikke den dybeste eller den mest overraskende, men det betyder ikke så meget, når karaktererne er så stærke som det er tilfældet her.

Full Throttle følger den mekanik, som gjorde mange LucasArts spil så populære tilbage i 90’erne, men det lider også under den tåbelige og meget ulogiske peg-og-klik-eventyrspil logik. Mange af spillets puzzles er godt designet og sjove at løse, men lige så mange af dem er så ulogiske at det næsten kan være umuligt at tænke sig til løsningen. Mange gange er det et rent tilfælde at man finder løsningen, andre gange fordi at man tyr til udelukkelsesmetoden og ellers ganske enkelt fordi man må en tur på nettet og finde en guide. Det er dog på samme tid et af kendetegnene ved LucasArts tidligere eventyrspil og lige præcis de her tossede og skæve puzzles, er noget af det de mange fans af genren elskede.

Som nævnt tidligere, kan Full Throttle Remastered spilles både i den nye version og den originale version. Den nye udgave kører i widescreen og på PS4 Pro, er grafikken i 4K. Den er flot og detaljeret og holder helt klart stilen fra originalen og ødelægger på ingen måde den unikke stil som originalen har. Dog kan den nye grafik hakke en smule undervejs, så det virker ikke som om, at selve spilmotoren er særligt optimeret, men da gameplayet jo i sagens natur er langsomt i den her type spil, betyder det i virkeligheden ikke så meget.

Den nye lydside er glimrende og helt up-to-date med hvad man kan forvente af et spil i 2017. Kommentarsporet fra Tim Schäfer og andre fra holdet bag er godt og leverer masser af baggrundshistorier og sjove små informationer om spillet og tilblivelsen af Full Throttle.

Man kan godt mærke, at Full Throttle Remastered er et spil med mange år på bagen og den føromtalte ulogiske eventyrspil-logik som prægede den type spil her i midten af 1990’erne, kan være frustrerende for nogen. Jeg tror ikke, at Full Throttle Remastered vil vinde nye fans til genren, men det et glædeligt gensyn til en god pris (109 kr. på PlayStation Store) for fans af genren. Men har du som ny spiller lyst til at snuse lidt til en uddød genre, så er Full Throttle Remastered det perfekte sted at starte, da det ikke er så hardcore som andre LucasArts eventyr.

Full Throttle Remaster er et godt eksempel på, hvordan en remaster bør laves. Det er tydeligt, at Double Fine har lagt meget arbejde i det og på samme tid kan man se, at det hele er gjort med stor respekt for det originale materiale. Det giver dog også god mening, da Full Throttle formentlig er et spil, som betyder meget for Double Fine boss Tim Schäfer, da det var det første spil han stod bag, som ung og håbefuld spildesigner.

Er du den generation af gamer, som kan huske dengang spillene ikke holdt dig i hånden hele tiden, så skylder du dig selv at prøve et af datidens bedste eventyrspil, som er humoristisk og fin weekend-underholdning.
+ Flot remaster, god humor, klassisk LucasArts underholdning
Lidt hakkende grafik, ulogiske puzzles
2