Fury Unleashed

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 18. maj 2020 - kl. 14:28
0 1

Fury Unleashed er en lille positiv overraskelse, hvis du kan lige klassiske actionspil som Metal Slug tilsat lidt rogue-lite elementer. Læs vores anmeldelse her.

Fury Unleashed kommer fra polske Awesome Games Studio og det beskrives som en “combo-driven rogue-lite action platformer”. Det drager inspiration fra det glimrende Dead Cells og Rogue Legacy og tilsætter lidt old-school Metal Slug. Ikke en helt skidt blanding, vel?

Fury Unleashed foregår i et tegneseriehæfte, hvor man skal udforske de forskellige sider og finde ud af, hvorfor forfatteren bag den populære Fury Unleashed tegneserie befinder sig i sit livs kreative krise. Det er en ganske underholdende setting, som gennemsyrer hele spillet lige fra “BOOM”- og “SPLASH”-tekster på skærmen når noget eksploderer eller kvases, til de hvide rammer omkring skærmen og de flotte menuer.

Banerne er genereret automatisk og de er dermed forskellige hver ganske du spiller dem. Da det er er et rogue-lite, starter man nemlig forfra hver gang man dør - dog er spillet inddelt i forskellige tegneseriehæfter og man starter kun forfra i den tegneserie som man er nået til, så det er ikke helt forfra hver gang. Banerne er ganske flotte og fyldt med fjender, fælder og massevis af andre ting, som alle har én ting tilfælles; de vil dig til livs.

Fury Unleashed er et spil, som hele tiden belønner spilleren. Man finder stort set hele tiden nye våben eller boostere af forskellig art og man støder tit på diverse mystiske typer, som vil sælge dig nye egenskaber, nyt armour og de kan også finde på at diske op med diverse udfordringer, der belønner dig med våben og andet hvis de gennemføres.

Fury Unleashed spiller lidt som en twin-stick-shooter. Man skyder i den retning man peger den højre styrepind og man styrer og bevæger sig med den venstre styrepind. Det fungerer rigtigt fint. Man kan også kaste med granater og hakke fjenden ned med en machete eller et andet grimt nærkampsvåben, hvis de kommer for tæt på. Man har også et hurtigt dash move, som bliver ens nye bedste ven, skarpt forfulgt af spillets quick travel mulighed, som i starten virker lidt overflødig, men som man hurtigt bliver glad for.

Undervejs kan man opgradere ens karakter med massevis af egenskaber og boostere, som man får adgang til i spillets eventræ, efterhånden som man stiger i level. Undervejs samler man tre typer af blæk op; sort blæk som efter hver bane hældes i ens level meter, rødt blæk som er øjeblikkelig energi og gult blæk, som er spillets valuta og som blandt andet bruges til at købe våben og opgraderinger for. Gameplayet er combo-baseret og jo længere man kan holde sin kombo kørende, jo mere blæk får man og jo flere våben kan man købe og så videre.

Spillet udspiller sig i tre forskellige tegneseriehæfter, som hver har deres egen unikke stil og fjender. Den grafiske side er ret lækker, i en tydelig og klar tegneseriestil. Animationerne er fine og lydeffekterne er overraskende gode og passer godt til den gennemførte tegneseriestil.

Fury Unleashed var en positiv overraskelse for mig. Gameplayet er måske ikke det mest varierende, men spillet belønner hele tiden spilleren med nye våben, udfordringer og andet, som er med til at holde det friskt et godt stykke igennem. Det er ikke noget nemt spil og selv på Easy får man nok at se til. Easy sværhedsgraden kan gøres endnu lettere hvis man har brug for det, men det går dog ud over ens indtjening af trofæer og lignende. Det bliver dog lettere, hvis man slå sig sammen med en ven og spiller det i co-op.

Fury Unleashed er et rigtigt fint lille actionspil, som ikke tager sig selv for seriøst. Vil du have en stiv udfordring, så er du kommet til det rigtige sted, for det er svært - rigtigt svært. Det combo-baseret gameplay er en fornøjelse når man får bygget sin combo op - og rent faktisk er der et trofæ til, hvis man gennemfører hele spillet i én lang combo. Meget imponerende hvis man kan det.

Furry Unleashed kan købes på PlayStation Store for 179 kr. - og der ligger endda en demo også, så du kan prøve det før du køber det. Prøv i det mindste demoen, det vil du ikke fortryde.
+ God og præcis styring, belønner konstant spillere, fed tegneserie setting
Kan blive lidt ensformigt mod slutningen