Fuser

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 22. november 2020 - kl. 10:09
4 2

Efter en forfejlet flirt med PSVR, så er skaberne af Guitar Hero og Rock Band tilbage i storform med DJ-spillet Fuser - musikspillene er ikke døde endnu. Læs anmeldelsen af Fuser her.

For omkring 10 år siden var musikspil det helt hotte. Guitar Hero, Rock Band og andre spil skovlede penge ind deres til skabere, både i form af plastik-instrumenter og pakker med sange, som blev udgivet i en rasende fart. Pludselig punkterede ballonen, genren faldt til jorden med et brag og mange spåede det forbi med musikspil.

Harmonix, skaberne af Rock Band og Guitar Hero, overlevede kollapset og har holdt liv i genren. Efter lidt flirten med VR, både på PlayStation og PC, er de tilbage i storform med Fuser, hvor man skal give den gas som DJ - og her er der ikke brug for plastik-instrumenter eller andre dimser - bare din DualShock controller.

Helt grundlæggende er spillet bygget op omkring fire lydspor, præcis som så mange andre spil i denne genre. De fire spor er, som udgangspunkt beat, bass, melodi og vokal. Langt de fleste numre består af disse fire byggeklodser i lidt forskellige variationer, som man så kan mixe på kryds og tværs. Det kan ende i noget værre rod, men også noget rigtigt godt, hvis man finder nogle numre som passer sammen.

Fuser ryster dog posen en smule her, for man er ikke begrænset til kun at have ét lydspor af hver. Man kan for eksempel vælge at mixe det hele op, så man kører måske med både to og tre beats, eller flere basslinjer, på samme tid. Man kan også tilføje ens egne beats og instrumenter og man kan forvrænge de forskellige spor, hvis man skulle have lyst til det. Det er faktisk ganske imponerende, som Harmonix har fået til det at virke. Der må ligge en form for musik-logik bag det hele, for det er som om tingene tilpasser sig hinanden efterhånden som man mixer. Det fungerer i hvert fald overraskende godt og det er forholdsvis nemt at få noget til at lyde godt - og svært at mestre, hvis man vil bruge alle spillets features.

Når man skal mixe musik, så er BPM (Beats Per Minute) vigtigt og det opdager man når man begynder at mixe sange, hvor nogle af dem kan lyde helt forkert, hvis de kører i enten for høj eller for lav BPM. Det er nemlig det nummer man først smider ind i ens mix, der bestemmer BPM og hvis man så smider et nummer ind som oprindeligt havde en væsentlig højere eller lavere BPM end de andre numre, kan det komme til at lyde sært. Man kan dog justere på BPM undervejs, præcis ligesom rigtige DJ’s gør det, men det er lidt omstændigt og det ville have været rart hvis man kunne se BPM på de skiver man smider i sin DJ-taske, så man kan se om de umiddelbart er til at arbejde med.

Som enhver DJ med respekt for sig selv, har man nemlig sin DJ-taske med de numre man har i sit set. Man kan vælge mellem en række numre i forskellige genrer, lige fra Country og Rock til Dance, Pop og Hip-Hop. Udvalget af numre er ganske fint og man låser op for flere numre ved at stige i level og ved bruge nogle af de credits man tjener i spillet. Harmonix har annonceret, at de vil udgive tre nye numre om ugen, som man kan købe med ens tungt beskattede danske kroner også. Hvert nummer koster 15 kr.

Ud over musikken, så kan man også være med til at bestemme, hvordan sceneshowet skal se ud. Man kan her styre lysshowet, bestemme hvilke effekter der skal køre på scenens tre storskærmen og hvilket fyrværkeri der skal bruges på scenen og oppe i luften. Disse effekter kan man også låse op for flere af gennem spillet.

Der er er god portion gamemodes at vælge imellem. I kampagnen bliver man af flere event managers sendt ud på en række jobs fordelt på forskellige scener på en kæmpe festival og her får man forskellige opgaver i løbet af ens set. Det kan være at man skal inkludere noget country, at man kun skal spille på kun to skiver i en periode (og på den måde lave drops i ens set) eller køre flere beats på én gang. Der ud over skal man holde publikum glade og tilfredse, ved at spille de numre de gerne vil høre. Man får ind imellem travlt, men det fungerer rigtigt fint og de forskellige mål og ønsker er med til, at man kommer til at lyde godt. I kampagnen belønnes man desuden med nyt tøj og credits, som man kan bruge til at låse op for nyt musik med.

Ud over kampagnen er der en Freestyle mode hvor man frit kan vælge hvilken musik man vil mixe og her er der ingen krav og ønsker - her kan udfolde sin kreativitet. I Co-op Freestyle kan man enten spille sammen med andre, eller fungere som publikum og se på andre DJ’s spille. Endelig er der Battles, hvor man spiller head-to-head med en anden DJ og her skal man kun begive sig ind, hvis man har styr på sit mix. Det er her de bedste spillere viser sig frem - og der er nogle seriøst gode DJ’s imellem her.

Der er jo ikke noget ved at være cool hvis ingen ser det. Derfor kan man optage ens sets og dele dem med andre spillere og man kan downloade andre spilleres optræden. Desværre kan man kun optage max. 2 minutter ad gange, så det virker en lille smule begrænset men det er en fin feature, hvor man da får mulighed for at vise sig frem - i små bider.

Rammer man den lige i røven, så er Fuser magisk. Der er mange af timers spil gemt her hvis man vil være rigtig god og jeg er imponeret over, hvordan spillet hele tiden, nærmest ubemærket, hjælper en med at se godt ud - og ikke mindst lyde godt. Det er virkelig et sjovt legetøj og udvalget af musik er godt og der kommer helt sikkert mere i den kommende tid.

Har du lyst til at lege DJ, uden at blive gjort til grin, så er Fuser det perfekte spil til dig. Fuser er lige så meget et stykke legetøj, som det er et spil og det er svært ikke at blive grebet af det, når ens mix af underlige genrer og numre, pludselig går op i en højere enhed.

David Guetta, watch out!
+ Velfungerende gameplay, let at lære, god variation i musik, mange mix features
Man kan ikke se BPM på de forskellige numre, ikke alle numre egner sig til DJ-sets