Get Even

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 21. juni 2017 - kl. 15:02
0 3

Get Even er et friskt pust i FPS-genren og et spil som blander flere genrer og tilsætter lidt Twin Peaks-mystik. Det er dog ikke et spil helt uden problemer - vi har anmeldt Get Even.

Get Even kommer fra polske The Farm 51 og er et spil, som er svært at kategorisere. Efter at have set den første trailer fra spillet, fik jeg indtrykket af, at det kunne sammenlignes med gysere som F.E.A.R. og Condemned, men det har vist sig at være helt forkert. Efter at have gennemført spillet, vil jeg hellere bruge referencer som Twin Peaks og Inception, kombineret med lige dele walking simulator, survival horror og first-person-shooter.

Man tager rollen som lejesoldaten Cole Black, som infiltrere en nedlagt lagerbygning, for at redde en ung pige som er blevet kidnappet. Man finder hurtigt pigen, som dog har fået en bombe spændt på kroppen - og pludselig bliver alt hvidt. Cole vågner op fire år senere på det nedlagte Lithurst Mental Asylum kun udstyret med en smartphone og en pistol - og han kan ikke huske hvordan han er kommet dertil, hvorfor han er der og han kan ikke huske noget fra de sidste fire år.

En mystisk stemme tilhørende en person, der kalder sig selv for Red, informere Cole om, at han er i et behandlingsforløb, som skal få ham til at gennemleve dele af hans hukommelse. Behandlingen skal hjælpe Cole med at finde ud af, hvad der skete med pigen med bomben og hvad hans seneste job har at gøre med det hele. Get Even holder spilleren hen i det uvisse langt ind i spillet og det stiller langt flere spørgsmål end det giver svar; hvem er Red og hvilken dagsorden har han? Hvilken behandling er det man får og hvorfor får man den i virkeligheden?

Man skal meget langt hen i spillet, før tingene begynder at give en smule mening, men det er også det, som gør Get Even spændende. Man har i lang tid ingen anelse om hvad der sker og handlingen springer rundt mellem glimt fra Coles hukommelse og virkeligheden og man ved ikke helt hvad man skal tro på. Der kommer hele tiden hentydninger til, at Cole måske er mere indblandet i det hele end man skulle tro og måske er hans hukommelse blevet manipuleret - men ikke mindst; hvem er Red og hvad vil han opnå med Cole - det ene øjeblik er han venligt stemt overfor for ham og det næste fjendtligt.

Red udstyrer i starten af spillet Cole med en slags VR hjelm, som kan læse Coles hukommelse og afspille brudstykker derfra, så han kan genopleve dele af sin hukommelse, for at finde ud af, hvad der er sket. Det betyder, at man det ene øjeblik bevæger sig rundt i det psykiatriske hospital, det næste i Coles fragmenteret hukommelse og igen, få minutter senere, i nogle minder fra fortiden. Hele denne uvished og forvirring er både godt og dårligt. Det kan virke lidt tungt at komme i gang med spillet, da man som sagt ikke aner hvad der sker - og på den anden side bliver man nysgerrig for at få nogle af ens mange spørgsmål besvaret.

I sin kerne er Get Even en first-person-shooter, men der bliver blandet elementer fra genrer som adventure, stealth, puzzle og survival horror med i gryden. Sektionerne på det psykiatriske hospital er langsomme og her minder spillet om et survival horror - og disse sektioner er klart de bedste i spillet. Her løser man simple puzzles og undersøger grundigt omgivelserne for spor og ledetråde ved hjælp af en scanner på ens mobiltelefon. Scanneren kan visse steder også bruges til at manipulere med omgivelserne, så man får adgang til områder man ellers ikke ville have adgang til. Telefonen er i øvrigt også udstyret med en termisk scanner, som ofte bruges når man skal løse diverse puzzles og en infrarød sensor, som for eksempel kan få blod, usynlige fodspor og andet interessant til at lyse op.

Der kommer mere action på drengen, når man befinder sig i Coles hukommelse - her nedkæmper man typiske bølger af fjender, der, ifølge Red, er et symbol på at Cole gemmer på en hemmelighed, som han ikke vil have Red ser. Disse action-sekvenser er lidt klodsede og bestemt ikke spillets styrke. Med sig har man forskellige typer af våben, men det mest interessante er en såkaldt Corner Gun, en riffel som man kombinerer med ens mobiltelefon og derfor kan man både se, og skyde, om hjørner. Et ganske sjovt våben, som jeg ikke mindes at have set magen til i noget andet spil.

Gameplayet i Get Even er måske ikke det mest nyskabende, men det fungerer og der er god variation. Spillets største styrke er historien og det at man aldrig ved, hvad der er op eller ned og hvad der er sandt eller falsk. Man bliver virkelig holdt hen i det uvisse i lang tid og det er med til at gøre handlingen fængende og interessant.

Grafikken i Get Even er meget stemningsfuld og kan svinge fra virkelig flot til jævn grå og kedelig. Specielt drømmesekvenserne er flotte og opfindsomme og helt overordnet ser Get Even godt ud - men når man lægger spillet fra sig, efterlades man med et lidt blandet indtryk af det visuelle. Det skyldes at der er lidt performance problemer, da grafikken generelt kører ujævnt - selv på en PlayStation 4 Pro og mit bud vil være, at det ikke er bedre på en standard PlayStation 4. Når det så er sagt, vil jeg også sige at det ikke var noget som ødelagde oplevelsen for mig, da gameplayet typisk er langsomt og de action-sekvenser jeg oplevede undervejs, blev ikke ødelagt af den lidt ujævne grafiske hastighed.

Den gode stemning i spillet bliver understøttet af en god lydside, specielt med gode stemmer fra Cole og Red og et fremragende soundtrack, som virkelig bygger en intens stemning op. Lydeffekterne fra våbnene kunne sagtens have brugt noget mere power, men det er til at leve med. Overordnet gør lydsiden det godt og det er vigtigt i et spil, som lever så meget af sin stemning, som Get Even gør.

Get Even er et af de mest ambitiøse indie-spil vi længe har set og det kan faktisk ikke mærkes, at det kommer fra et mindre team. The Farm 51 har skabt et spil, der udvisker grænsen mellem AAA- og indie-titler og det er interessant. Det er et spil, som er svært at kategorisere og det er faktisk også lidt svært at sætte scores på, fordi det er et af de spil, som er større end summens af dets dele. På papiret er Get Even måske ikke det mest interessante spil, men når man sidder med det, kan man ikke lade være med at blive fanget af mystikken.

Get Even skulle oprindeligt have været udkommet i slutningen af maj, men på grund af angrebet i Manchester udsatte Bandai Namco spillet, fordi de vurderede af historien i spillet kunne opfattes som upassende eller stødende på nogen, så tæt på en tragedie som den i Manchester. Nu er det her så endelig og det er et fint spil og et friskt pust til FPS-genren, som primært henvender sig til det voksne publikum, der gerne vil fordybe sig i et stemningsfuldt spil og som også vil få din hjerne til at slå knuder.

Get Even kan købes på PlayStation Store for omkring 250 kr. fra den 23. juni.
+ Et anderledes spil i genren, god og uforudsigelig historie, stemningsfuld grafik, fremragende soundtrack
Grafikken kører generelt ujævnt, klodsede action-sekvenser, kan være lidt tungt at komme i gang med