Ghost Master

Anmeldt af: - 19. september 2004 - kl. 20:03
0 0

Der er ikke tidligere set et spil som Ghost Master til konsol. Så er det sagt. Læs vores anmeldelse og find ud af mere.

Alt for tit har spilindustrien pumpet penge i hurtige, overfladiske spil, der pga. et stort reklameapparat bliver solgt i stort antal. Meget tit har disse spil intet nyt at byde på. Alt sammen ’lånt’ fra tidligere kassesucceser. Men engang imellem hænder det, at der udkommer et nyskabende spil. Et spil, der har et helt nyt og anderledes gameplay. Et sådan spil er Ghost Master.

Ghost Master går kort og godt ud på at være ’The Ghost Master’ – en person, der har utallige spøgelser til sin rådighed, og med dem søger at skræmme dødelige mennesker til døde. Plottet er simpelt, men er det også underholdende?

Det er snart et stykke tid siden, at Ghost Master udkom til PC, men konsolversionerne er ikke direkte konverteringer. Mens Ghost Master på PC var meget strategisk, er der mere action over spillene til konsol.

I Ghost Master har man rådighed over en del spøgelser - op mod 50 forskellige slags - der overordnet kan deles ind i nogle hovedkategorier.
Ghost Master Screenshot
Der er de store onde, meget grimme og uhyggelige monstre, der overordnet står for at indgyde skræk ansigt til ansigt med sit offer.

Nogle andre spøgelser bruger man til at lokke sagesløse mennesker hen til én ved brug af smarte anordninger. Disse er meget brugbare, hvis man f.eks. skal lokke en person ind i et bestemt rum for at interagere med en bestemt ting. Resist-spøgelser nedsætter psyke, så mennesker bliver nemmere at forskrække.

Endvidere kan en anden type spøgelser manipulere med ting i banerne, så de f.eks. kan få borde til at bevæge sig og på den måde forskrække sit offer. Der findes mange flere forskellige slags spøgelser, nogle er ret unikke og man får adgang til dem jo længere hen i spillet, man kommer. Hvert spøgelse har flere forskellige egenskaber, de kan bruge, som hver koster noget energi. Energien kan hurtigt blive brugt op, og hvis man bare bruger det store tunge artilleri på sine ofre uden at nedsætte deres modstandsdygtighed, går det rigtigt stærkt.

Styringen i spillet er lidt indviklet i starten, men man vænner sig dog hurtigt til knapperne. Spillet starter med en 2-level tutorial, der nemt og enkelt introducerer dig for de forskellige mekanismer i spillet. Ved hjælp af R1 kan man få en menu over, hvilke spøgelser man har til rådighed. Når man har valgt et spøgelse, kan man se de forskellige tricks, som dette spøgelse kan udføre, og alt efter typen af spøgelse varierer trickene. Desuden kan man i denne menu centrere skærmen på et spøgelse eller få det til at gå hen til et specielt rum. På L1 kan man få en liste over potentielle ofre og låse sig fast på dem. På store baner bruges R2/L2 til at skifte mellem forskellige etager.

I det originale Ghost Master til PC havde spøgelserne ingen egentlige fjender, men på konsol får de deres hænder fulde. Nogle af de ofre, som man skal skræmme livet ud af, er hekse, præster og andre spirituelle personligheder som kan slå igen, når man prøver at forskrække dem. Hvis ens spøgelser er ved at dø, kan man samle dem op, så de kan få lidt mere i liv. Problemet er bare, at der går et lille stykke tid, før man kan sætte dem tilbage i aktion, og der kan det måske være for sent. For Ghost Master har nemlig en tidsgrænse på hver bane, hvilket pludseligt gør spillet en del vanskeligere.

En mission består af flere forskellige delmål. Det kan f.eks. være at få et offer til at ringe efter hendes veninder eller vække en person uden at kæresten ved siden af vågner. Nogle af de forskellige opgaver er ret svære og det kræver, at man lige sætter sig ned og tænker sig om. Til syvende og sidst går missionerne ud på at skræmme folk væk eller få dem til at gøre specielle ting. Det kan godt tage lidt tid før man kan finde ud af, hvad der skal gøres i hver bane, og med klokken tikkende stiger stressniveauet betydeligt sidst i hver bane.

Ghost Master Screenshot

At det ikke er grafikken, der er brugt mest tid på i Ghost Master, går hurtigt op for én efter et par minutters spil. Baggrundsgrafikken i de forskellige baner er fin nok, men alle bygninger og alt man kan interagere med, ser ikke helt tidssvarende ud. Specielt i nogle baner er vægteksturene simpelt hen for grimme til et PS2 spil anno 2004.

Men det gør nu egentlig ikke så meget i Ghost Master, da grafikken har sin helt egen tegnede stil, som passer godt ind i dette scary-spil, der har en god del humor. Spøgelserne er originale og sjove, mens menneskerne i spillet er knap så godt lavet. De forskellige magiske effekter er ikke noget at råbe hurra for rent grafisk, men det passer alt sammen ind i spillets stil. Kamerastyringen er fint placeret på højre analogknap, hvilet gør det nemt at zoome ind/ud og rotere skærmen. Det kan dog godt være svært at orientere sig i nogle baner, hvor vægge kan stå i vejen.

Det er hovedsageligt mere dystre instrumenter som piano og strygere, der står for baggrunds-musikken i Ghost Master. Meget af musikken leder tankerne hen på ’Zombies’ til Super Nintendo fra 1993! Dette er ikke godt! Noget af musikken er direkte irriterende og inviterer nærmest til, at man slår den fra. De forskellige lyde spøgelser og mennesker laver fungerer godt.

Den mest positive ting ved lyden er den stemme, der præsenterer hver mission for én. Den lyder både skræmmende og morsom og passer perfekt ind i konceptet.

Ghost Master ScreenshotHoldbarhed
Jo længere man når i Ghost Master, desto større og mere komplekse bliver banerne. Dette kan medføre en del frustration, og man får prøvet banerne mange gange, før man finder den helt rigtige løsning inden for tidsgrænsen. Der er kun én sværhedsgrad i Ghost Master, hvilket forringer den samlede levetid noget. Der er dog 9 forrygende sjove miljøer, som tager et stykke tid at komme igennem.

Det er sjældent, man ser en så nyskabende titel til Playstation og Xbox. Ghost Master er et sjovt, underholdende spil med mange timers spilletid. Det er humoristisk og uden tvivl den eneste af sin slags på din hylde. Hvis man forventer et standard action-spil eller et hardcore strategispil, bliver man skuffet over Ghost Master. Men hvis man derimod har lyst til at prøve noget helt nyt og unikt, så er Ghost Master et ganske udmærket spil.
0