Ghost of Tsushima Director's Cut

Anmeldt af: Jonas Deibjerg Rasmussen - 23. august 2021 - kl. 10:17
Del denne artikel:
3 3

Der kom et ramaskrig da Sony afslørede prismodellen for Directors Cut udgaven af Ghost of Tsushima. Men det er stadig en fantastisk pakke Sucker Punch her har skruet sammen.

Der var generel jubel over Ghost of Tsushima, da det udkom for godt et år siden. Høje karakterer fra alle kanter og en regn af priser fulgte i kølvandet på det ufatteligt smukke eventyr, om Jin Sakais kamp mod den mongolske invasion af hans hjemland. Ikke bare var det en fantastisk hyldest til de gamle samurai-film, det var også en virkelig velfortalt og personlig historie, med karakterer man reelt bekymrede sig om. Ikke mindst var det et af de smukkeste spil jeg har spillet, med en filmisk kameraføring over utroligt smukke og detaljerede japanske landskaber - læs vores oprindelige anmeldelse her.



Siden har Sucker Punch fulgt op men den gratis online verden Legends, hvor du sammen med, og mod, andre spillere online, kan bevæge dig ind i en mere overnaturlig udgave af den japanske kultur. En virkelig substantiel udvidelse, som gav alle skabs-samuraierne noget at kaste sig over, efter at have befriet Tsushima for den mongolske plage. Den 3. september kommer der en gratis udvidelse til Legends kaldet Rivals, så det er et online univers Sucker Punch faktisk dedikerer ressourcer til at holde ved lige.

Så alt i alt er det en i forvejen aldeles omfattende pakke, der nu bliver udvidet med Directors Cut. Og det er da heller ikke sikkert at du behøver at springe på lige med det samme. Jeg spenderede godt 60 timer på at komme igennem alt hvad der var af indhold i det oprindelige spil, og jeg har reelt ikke fået brugt mange timer i Legends endnu. Og var det ikke fordi jeg vidste Directors Cut og PlayStation 5 opdateringen ville komme, havde jeg for længst kastet mig over et New Game+. Det her eventyr kan godt klare en tur mere i manegen.



Det du får med Directors Cut er den helt nye ø Iki, hvor du over 10-15 timer får en tur helt ind i Jin Sakais inderste. En meget personlig fortælling, hvor du lærer meget mere om Jins forhold til sine forældre. Faderen gennem flashbacks til samtaler om lejrbålet, i pauserne mellem nedslagtning af de lokale, og moderen gennem Jins egne følelsesladede minder, der dukker op mens han spiller fløjte for aber, katte og rensdyr rundt omkring på øen.

Historien i sig selv er rigtig fin, og giver et endnu mere nuanceret billede af Jin og hans familie, og den er fortalt på en måde der også skiller sig ud fra resten af historien, uden at noget dog stikker helt af fra de velkendte begivenheder på hovedøen. Du kan først drage til Iki efter at have gennemført 1. akt af det oprindelige spil, hvilket er nødvendigt fordi du møder en række karakterer på Iki du gerne skulle have mødt før på Tsushima. Men derudover kan du sådan set tage afsted når du ønsker det. Hele denne del af eventyret startes op af en specifik mission, som du kan tage når som helst - om det så er lige når du får adgang, efter at have gennemført hele hovedhistorien eller et sted derimellem.



Det tog mig 7-8 timer at spille gennem den nye historie, og derefter 4-5 timer at gennemføre alle nye sidemissioner og hemmelige steder på Iki. Der er nogle rigtig gode sidemissioner, der bl.a. sætter dig i nogle rigtig svære dilemmaer, og der er også et par spændende nye stykker udstyr at støve op, herunder noget der i den grad støtter op om nye evner du og din nærmeste ven kan lukke op for.

Fjenderne på Iki skiller sig ud fra hvad du er vant til fra Tsushima på flere måder. Dels er der flere der konstant skifter våben under en kamp, så du hele tiden skal være opmærksom på at skifte kampstilling. Det er en lille ting, men det giver en fed følelse af at være mere aktiv og intelligent i en kamp, når du husker at skifte stilling svarende til fjendens træk. Derudover er fjenderne på Iki bakket op af shamaner, der messer under kampene, og dermed får alle fjender ind i en voldsom blodrus. Det betyder reelt at de angriber meget aggressivt, på samme tid og med mange angreb der ikke kan blokeres. Strategisk skal du derfor ofte starte med at fokusere på at få nakket shamanerne, inden du vender dig mod fodfolket, og igen giver det bare en følelse af at skulle kæmpe smart.



Spiller du PlayStation 4, er det nogenlunde hvad du får ekstra i Directors Cut, der er en opgradering til kr. 149,-, hvis du har det oprindelige spil i forvejen. Ellers koster den fulde pakke - som tilsyneladende er den eneste på Playstation Store lige nu - kr. 519,-. Men det er også et fantastisk spil med utroligt meget indhold, for mit vedkommende næsten 75 timer, som efter min mening er alle pengene værd.

Har du derimod fået dig en PlayStation 5, bliver det hele en smule mere forvirrende. Fuld pakke koster her kr. 594,-, men på nuværende tidspunkt kan jeg ikke finde den 75 kroners opgradering fra PS4 udgave til PS5 udgave, der må udgøre forskellen. Men uanset hvordan man så får fat i en PlayStation 5 opgradering, er det nok især her der vil forblive nogle kontroverser. For det første har Sucker Punch allerede tidligere udgivet en PlayStation 5 patch kvit og frit til spillet, der sådan set bare gav et ekstra skud til opløsning og framerate. Den del får endnu et los i den ‘rigtige’ PlayStation 5 opgradering, med dynamisk 4K opløsning og super stabile 60 frames i sekundet. Og selvom det er lækkert, er det ikke noget der gør den i forvejen fantastiske visuelle oplevelse voldsomt meget bedre.



Der hvor PlayStation 5 opgraderingen primært gav mig ægte ‘next-gen’ fornemmelse, er i den formidable implementering af haptisk feedback i DualSense controlleren. Lige fra de første logoer ruller over introskærmen, får du nu fysisk feedback på selv de mindste strejf af græsstrå. Vindpust, hestens hove mod jorden, sværd der trækkes, fjender der hugges ned, hjerteslag - konstant er der små finurlige vibrationer i håndfladerne, og det er fedt at mærke hvordan det faktisk gør en forskel i indlevelsen. Selv de små lyde fra controlleren når du trækker dit sværd giver en effekt, hvis ikke det var fordi jeg altid spiller med headset på. Men også her har Sucker Punch skruet på knapper, for at udnytte 3D lyd-mulighederne, som er subtile men effektive. Og alt sammen viser hvad lyd og taktil feedback kan gøre ift. indlevelsen.



Om det er nok til at retfærdiggøre en fuld opgradering vil der nok være delte meninger om, men det er helt sikkert det der har overtalt mig endeligt til, at få trykket på den New Game+ knap. Det og den nu fuldt implementerede japanske lipsync, så man kan prøve på japansk og måske endda i den smukke sort-hvide Kurosawa mode.

Jeg var vild med Ghost of Tsushima før. Jeg er endnu vildere med det nu. Men du kan sagtens blive forelsket i den oprindelige udgave først og så udvide senere, hvis du som mig ikke kan få nok.
Fakta
Ghost of Tsushima Director's Cut

Ghost of Tsushima Director's Cut

PlatformPlayStation 5
UdviklerSucker Punch
UdgiverSony
Spillere1-4
Udgivelsesdato20-08-2021
Officiel websiteKlik her
PEGI: PEGI 18 Stoffer Stærkt sprog Vold
Følg PSlife her
+ Rigtig fin udvidelse, der giver ekstra dybde til Jins historie, fed haptisk feedback
'Bare' mere af det samme, uigennemskuelig pris- og opgraderingsstruktur
Gameplay:9.0
Grafik:10
Online:9.0
Holdbarhed:9.5
Overall 9.5
Log ind og stem
3
Der er 3 brugere som med til at gøre PSlife et bedre sted, ved at vurdere vores indhold.
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.