God of War 2

Anmeldt af: Mikkel Vinther - 21. maj 2007 - kl. 20:10
0 0

Kratos vender tilbage i det sidste store episke PS2-spil.

God of War 2 tager sit udgangspunkt umiddelbart efter slutningen på det første spil. Kratos besejrede krigsguden Ares og blev det nye krigsgud. Dog hjalp sejren over guden ikke på hans mareridt om hans mord på hans datter og kone. Kratos er stadig plaget af hans fortid, og for at tage hævn begynder Kratos at føre krig mod resten af Grækenland sammen med hans spartanere.

Intet går dog som planlagt, for da Kratos deltager i et slag mod en græsk by, bliver han overfaldet af selveste Zeus og får frataget hans gudekræfter, så Kratos nu blot er en almindelig kriger igen. I hans vrede over gudernes forræderi bliver Kratos kontaktet af titanen Gaia, som blev fanget af Zeus under den store titankrig, hvor Zeus dræbte eller fangede alle titaner i verden.

Titanerne søger hævn, og Kratos er deres perfekte middel til at få hævn, så med hjælp fra titanerne drager Kratos ud til Moirerne, Skæbnesøstrene, som væver livets tråd, og der kan Kratos kontrollere hans skæbne, rejse tilbage i tiden og forhindre Zeus i at fratage hans kræfter under den skæbnefulde kamp.

God of War 2 er et sandt overflødighedshorn af græsk mytologi, og på sin rejse oplever Kratos alt fra Ikaros til Kraken, så der er dømt gudelære gennem hele spillet. Dog kræver det ikke en større viden om græsk mytologi at kunne følge med, da historien bliver fortalt med Kratos indblandet.

Og historien i God of War 2 er det absolutte bærende element, for fortællingen om Kratos og de mange pinsler, han må gå igennem, er rørende og utrolig velfortalt, og vigtigst af alt er det blandet perfekt sammen med gameplayet. Dog kan man tydeligt mærke, at God of War 2 er del nummer to i en trilogi, da man ikke får mange endelige konklusioner i løbet af ens eventyr, men der vil blive åbnet op for en masse nye spørgsmål.

Essensen i God of War er nemlig en perfekt blanding af kamp og gådeløsning; det er det perfekte kampsystem, hvor det ikke kun handler om at hamre løs på tasterne, men også evnen til at kunne blokere og undvige ens fjender er nødvendig. Kampsystemet er meget veludført, og man er nødt til at være vågen og undvige fjenderne for at holde sig i live igennem spillet. Det hele smelter sammen i en perfekt oplevelse, for gåderne flettes flydende sammen med ens kampe, og man oplever endda bosskampe, hvor bossen er mere en gåde end en direkte kamp, hvilket giver stor variation i spillet.

Dog består spillet ikke kun af kampe og gåder, men de klassiske Quick Time Events vender også tilbage endnu engang. Quick Time Events er små øjeblikke, hvor der bliver aktiveret en lille sekvens i spillet og for at fuldføre sekvensen, skal man trykke på nogle taster, som kommer frem på skærmen. Quick Time-aktiviteterne fungerer rigtig godt, og de giver en utrolig tilfredsstillende afslutning på bosskampe eller andre kampe mod fjender.

God of War 2 byder dog på nogle nye gameplayelementer, som f.eks. bringes en ny gribekrog ind i Kratos arsenal. Den giver mulighed for, at Kratos kan svinge sig rundt på forskellige kroge. Desværre er den nye gribekrog ikke noget, der bliver brugt i kamp men derimod kun til at komme rundt i miljøerne, hvilket dog stadig giver et friskt pust til spillet.

For fans af det første spil er der ikke meget nyt under solen. Kampsystemet er det samme som sidst, enkelte nye gadgets er med i spillet, men ingen af dem laver en markant ændring på gameplayet. Det er stadig det klassiske God of War gameplay, men det forhindrer det ikke i at være utroligt godt alligevel.

Grafisk er God of War 2 et af de mest imponerende Playstation 2 spil til dato. Animationerne i spillet er utrolig imponerende, og det er en fryd at se Kratos kaste sig rundt i kampens hede og iagttage, hvordan kampanimationerne er udført ved hjælp af motion capture.

Miljøerne i God of War 2 er fantastiske. Man bliver omgående suget ind i det græske miljø, og man oplever de storslåede miljøer med gigantiske kampe og fantastiske byscener, hvor man kan se kampe foregå i den modsatte ende af byen, alt imens man udkæmper drabelige kampe i det område, man befinder sig i.

God of War 2 presser Playstation 2 til det absolut yderste med bosskampe, der er større og mere episke end tidligere, og det er en fryd at se, hvordan man kan iagttage, at en hær kæmper i baggrunden, alt imens en kolos er i gang med at ødelægge alt foran en – alt imens frameraten på spillet bliver opretholdt helt flydende, hvilket er meget imponerende.

Lydmæssigt leverer God of War 2 en overraskende god oplevelse. Soundtracket består af episke stykker musik med fuldt orkester og kor, som leverer et storslået lydbillede, hvilket giver kampene i spillet et filmisk præg.

Stemmeskuespillet i God of War 2 er ligesom musikken en fantastisk oplevelse. Kratos lyder sur og virkelig som om, at han ikke har andre muligheder tilbage end at dræbe Zeus. Dog er der ikke meget stemmeskuespil udover det, hvilket er en smule skuffende. De præsentationer, der er, er dog udmærkede, og det hele bliver leveret på en overbevisende måde.

At komme igennem God of War 2 tager omkring 12 timer, og når det storslåede eventyr er overstået, er det muligt at gå igennem spillet igen på en hårdere sværhedsgrad, jagte ekstra kostumer eller prøve at kæmpe sig igennem spillets time trial, hvor man kan låse op for endnu flere ting.

God of War 2 er den perfekte afslutning for serien på Playstation 2. Kratos forlader Playstation 2 med et brag, og God of War 2 er en fantastisk efterfølger, som gør alt rigtigt. Dog er der ikke sket meget i forhold til det første spil, men de små ændringer, der er sket, har gjort spillet bedre og langt mere varieret.

God of War 2 er et spil, fans af serien straks bør købe, og alle, der elsker et godt spil, bør også sikre sig denne titel.
Gameplay:9.5
Grafik:10.0