God of War: Chains of Olympus

Anmeldt af: Tommy Ågren - 31. marts 2008 - kl. 20:18
2 0

Oldgræsk epos i lommeformat.

Vi har set på et oldgræsk epos i lommeformat, der er dog ingen grund til frygt, der er ikke tale om lommeudgaven af Homers Illiaden, men derimod om den meget længe ventede PSP titel God of War: Chains of Olympus. Med to meget succesfulde spil på PS2, har udviklerfirmaet Ready At Dawn Studios haft en udfordrende opgave i, at producere et værdigt tredje spil i serien, og undgå at levere en konvertering til PSP, der fremstår amputeret og utilfredsstillende sammenlignet med forlægget. Udgiveren Sony kan ikke være andet end tilfreds, for ligesom Ready At Dawns sidste PSP spil Daxter, er God of War: Chains of Olympus intet mindre end et mesterstykke.

Som de andre God of War spil, udspiller Chains of Olympus sig i oldtidens græske mytologi, i en verden beboet af Olympens guder, sagnomspundne væsner og fabeldyr. Spillets hovedperson er den tidligere general Kratos, kendt som Spøgelset fra Sparta. Jaget af sin mørke fortid, er Kratos blevet gudernes fornemmeste kriger og finder nu kun glemsel i krigens gru og rædsel. Chains of Olympus tager sin start, da de græske guder sender Kratos ud for at beskytte byen Attica, der er under angreb af den persiske hær. Tingene tager dog hurtigt fart, da Kratos bliver kastet ind i et indbyrdes opgør mellem guderne. Historien er klassisk God of War: storladen, heroisk og hæsblæsende.

Set i forhold til de tidligere God of War spil, er Chains of Olympus meget tro mod sine forgængere. Spillet er et tredjepersons actioneventyr, fokuseret på intensive arenakampe og et detaljeret og veludviklet arsenal af våben, angrebskombinationer og magi. Som spiller ledes man igennem et overflødighedshorn af flot fremstillede scener og områder, der fungerer som perfekt baggrund for spillets mange nøje planlagte kampsekvenser.

Kampsystemet og kontrollen med Kratos er blevet overført intakt til PSP. Kratos styres forbløffende godt med de muligheder, som PSP stiller til rådighed. Det tager ikke mere end ti minutter, så er man fuldt fortrolig med styringen af Kratos, og man bliver hurtigt en velsmurt kampmaskine, som selv horder af modstandere har svært ved at stoppe. Som det hører sig til i kampspil, byder Chains of Olympus på stor variation og dybe i de mange nye våben og angrebskombinationer, der løbende bliver føjet til Kratos’ arsenal. Den stigende sværhedsgrad og forbedringen af Kratos’ kampevner går hånd i hånd, og kun sjældent føles God of War for let eller svært.

Chains of Olympus indeholder et stort og varieret sæt af baner og scenarier. Man bjergtages konstant med endnu en fantastisk kulisse, der er radikalt anderledes end det foregående. Alene fornøjelsen ved at nå til et nyt af de imponerende niveauer er betragtelig. De enkelte gange et område skal gennemløbes mere end en gang, har man typisk i andet gennemløb et nyt våben, der holder banen frisk og interessant. Variationen i fjenderne er også stor, Kratos’ modstandere svinger mellem alt fra skeletsoldater, over Medusaer og til ti meter høje Minotaurkrigere. Variationen i modstanderne er ikke kun kosmetisk, da mange kræver brug af specifik taktik, hvis de skal overvindes effektivt og smertefrit.

Spillets bosser nedkæmpes, traditionen tro, gennem normal kamp og forkogte minisekvenser. I minisekvenserne skal spilleren være ferm på fingrene for at ramme de rigtige knapper i den helt rigtige kombination. Bosserne er imponerende og man sidder, som spiller, tilbage med en oprigtig følelse af tilfredsstillelse, når f.eks. en ethundrede tons tung Basilisk har måttet lade livet.

Chains of Olympus krydrer oplevelsen med lidt puslespilsopgaver fra tid til anden, opgaver som ikke er blandt de synderligt avancerede af slagsen. Disse leverer et tiltrængt pusterum, og giver god afveksling.

God of War fortjener sin 18+ aldersbegrænsning. Spillet er særdeles voldeligt og blodigt, og der lægges ingen fingre imellem, når man får aktiveret en af spillets mange specialfremstillede mordscener: hoveder bliver flået af, brystkasser bliver splittet på langs og blodet flyder i stride strømme. Kratos er den ultimative machohelt, og han får Nero, Dante og hvad de ellers hedder til at fremstå som blodløse og berøringsangste tøsedrenge, der ikke tør tage fat når det gælder.

Grafikken i Chains of Olympus er helt på samme niveau, som det veltilrettelagte og gennemførte spildesign. Niveauerne emmer af kvalitet, og specielt dynamisk lys og skygge bliver eminent brugt til at skabe stemning og liv. Texturer er varierede og bestemt meget detaljerede. Kratos og fjender er flot designede og har en hav af forskellige animationer at gøre godt med. Grafisk er der kælet virkeligt meget for detaljerne, og Chains of Olympus’ verden er propfyldt af det ene grafiske lækkeri efter det andet.

Lyden i God of War er imponerende og tilnærmelsesvis af samme kvalitet som på hjemmekonsollerne. Lydeffekterne er varierede, velvalgte, dynamiske og kommer forbløffende effektivt ud af de små højtalere. Musikken i God of War er af højeste kvalitet, og spænder fra storladne orkesterstykker til minimalistiske orientalske kompositioner. I enkelte scener, med megen kamplarm og tumult, bliver spillet nødt til kortvarigt at fjerne baggrundsmusikken, men det er også det eneste lille minus. Både effekter og musik gør et godt stykke arbejde og har et stort ansvar for, at Kratos’ eventyr igennem Grækenlands sagn og guder fænger og føles troværdigt.

Selve hovedhistorien i God of War kan gennemføres på omkring 8 til 10 timer. Ekstramaterialet er standard konsol sager: nye sværhedsgrader, diverse minispil, nye kostumer og lignende. Med mindre man er særdeles stor God of War fan, vil man næppe kunne fristes til at bruge megen tid på minispillene eller have det store behov for at gennemføre spillet på en ny sværhedsgrad. Chains of Olympus er et rent enpersons spil, og onlinemuligheder er der ingen af.

Med fænomenal præsentation, lyd i topformat og et bundsolidt og hamrende sjovt spildesign, er det svært at få armene ned af begejstring over det resultat, som Ready At Dawn har leveret. Som spiller er man fra start til slut fuldstændigt absorberet og underholdt på højt plan.

God of War: Chains of Olympus kan varmt anbefales. God of War er forårets absolut bedste PSP titel, og måske det bedste PSP spil til dato. Så hvis du er til eventyr og testosteronfyldt action, så skal du have fat i God of War: Chains of Olympus hurtigst muligt.

Fakta
God of War: Chains of Olympus

God of War: Chains of Olympus