God of War Collection

Anmeldt af: Morten Rask - 12. maj 2014 - kl. 21:47
Del denne artikel:
4 0

God of War og God of War II er endnu engang blevet genudgivet i en samling, denne gang til den håndholdte PlayStation Vita konsol.

God of War og God of War II anses for at være nogle af de eksklusive spil til PlayStation 2, og serien er siden dengang vokset sig endnu større med God of War: Chains of Olympus og God of War: Ghost of Sparta, som oprindeligt udkom på PSP men senere fik en HD-opdatering på PlayStation 3, og God of War III samt God of War: Ascension, der blev udviklet specifikt til PlayStation 3.

Det er desværre ikke blevet til en ny spiludgivelse i God of War-serien på PlayStation Vita, men i stedet en optimeret samling af de første to spil i serien til den håndholdte konsol, som er lavet ud fra den forrige optimerede samling til PlayStation 3.

Er det så værd at opleve denne samling for første gang på PlayStation Vita eller spille den endnu engang, hvis man allerede har gjort det på PlayStation 2 eller PlayStation 3? Vi ser nærmere på det.




Til dem, der ikke kender til historien bag God of War og hovedpersonen Kratos, så er her en hurtig opsummering. Kratos er en spartansk kriger med en meget mørk fortid, der er drivkraften bag hans aggressive handlinger. Som tidligere general for den spartanske hær har han sat sig i gæld til den græske krigsgud Ares, der udnytter Kratos og får ham mod sin vilje til at dræbe sin egen familie. Plaget af sin fortid og opslugt af sin hævntørst, takker han ikke nej, da den græske gudinde Athene beder ham om at sætte en stopper for Ares, som imod Olympens regler bekriger hende.

Det er starten på Kratos’ efterhånden lange historie, som i bund og grund handler om at få slukket hans enorme hævntørst med masser af blodsudgydelser undervejs.




God of War er et hack-and-slash-spil, hvor der bliver uddelt massive øretæver til græske soldater, kæmpe mytologiske væsner og enhver gud, der står i vejen for Kratos’ vrede. Efter så mange år kan man godt mærke, at der er sket en del forbedring på genrens område, men kampsystemet holder stadigvæk. Det føles lige så tilfredsstillende og naturligt at sammenkæde spektakulære angreb og nedlægge de store væsner på den håndholdte konsol, som det gjorde på PlayStation 3, så kernen i gameplayet er ikke blevet tabt i oversættelsen.

Det er også en naturlig overgang fra DualShock 3 til PlayStation Vita, og styringen er fortsat præcis og solid. Selvom den håndholdte konsol ikke besidder en L2, R2, L3 og R3 knap, så har man ved hjælp af berøringsskærmen og berøringsoverfladen bag på konsollen kunne kompensere for de manglende knapper, og det fungerer for det meste af tiden godt i God of War. Når man for eksempel skal åbne en kiste eller en dør, skal man holde en finger på berøringsoverfladen bagpå, indtil Kratos får hevet den åben. Det gør sig sådan set gældende for alting, der kan aktiveres i spillet, så det førte også til, at jeg et par gange kom til at aktivere et gemmepunkt eller starte en dialog ved fejl, fordi jeg kom til at strejfe bagsiden af konsollen.

Enkelte funktioner, såsom udskiftning af våben og aktivering af evnen ”Rage of the Gods”, som gør Kratos endnu stærkere og hurtigere, har fået dedikerede ikoner på berøringsskærmen, som man skal trykke på for at aktivere. Det er ligetil og nemt selv midt i kampens hede. De såkaldte ”quick time events”, hvor man enten skal hamre løs på en knap eller ramme de rigtige knapper i tide for at besejre et monster på den mest brutale og tilfredsstillende måde, er også blevet gjort mere tilgængelige på den håndholdte konsol og kræver ikke lige så meget fingerarbejde for at gennemføre, som de gjorde førhen.




Grafisk set er God of War ikke just et mesterværk på PlayStation Vita. Spillene slår som sagt rødder helt tilbage til PlayStation 2, og da der ikke er tale om en remake, så er grafikken ikke blevet forbedret i et større omfang. Det ser bedre ud end det gjorde på PlayStation 2, men man når desværre ikke de samme højder som genudgivelsen på PlayStation 3, hverken med den visuelle eller tekniske præstation. I hektiske kampe med masser af fjender kan man godt regne med nogle ordentlige dyk i frameraten.

CGI-scenerne er dog det værste levn fra de oprindelige PlayStation 2-udgaver, som stadig er uændrede i denne samling. De forekommer rimelig ofte og bliver præsenteret i et mindre format end resten af spillet, og så er de forfærdeligt slørede. Det er dog nemmere at se igennem fingre med, når det bliver presset ned på en mindre skærm, men det er stadigvæk en skam, at de ikke er blevet forbedret.




Lydsiden i God of War-serien har dog altid været fænomenal med de storslåede musikstykker med strygere og kor, som passer til de mytologiske rammer, men i denne samling falder den desværre til jorden. Ikke fordi soundtracket har ændret sig undervejs, men simpelthen fordi lydkvaliteten er blevet forringet en hel del som en sideeffekt af tung komprimering. Det gør, at både dialog, lydeffekter og musik fremstår som dæmpet og uklar, og det er den næststørste skam i denne udgivelse.

Den største skam derimod er, at der også er opstået en del tekniske problemer undervejs, som ikke eksisterede i genudgivelsen på PlayStation 3. I løbet af mine gennemspilninger af God of War og God of War II brød spillene ned op til flere gange fuldstændig tilfældigt, og jeg måtte starte forfra fra sidste gemte checkpoint. Trofæerne blev også påvirket af fejl undervejs, og cirka halvvejs igennem spillet blev de ikke længere aktiveret, selvom jeg havde mødt målene for at optjene dem. Derfor måtte jeg starte helt forfra, hvis jeg skulle gøre mig håb om at optjene alle trofæerne i spillet.




Jeg har længe håbet på, at God of War ville finde vej til PlayStation Vita, men selvom mit ønske endelig er blevet indfriet, så har jeg på nuværende tidspunkt desværre svært ved at anbefale God of War Collection på PlayStation Vita til nogen. Det skyldes de tekniske problemer som begge spil i øjeblikket er plaget af, og så er der simpelthen ikke nok nyt eller godt at komme efter i denne udgave. Jeg vil hellere anbefale samlingen på PlayStation 3, som man belejligt også får adgang til, hvis man køber denne udgave.

God of War og God of War II er begge fantastiske spil fra PlayStation 2-æraen og fortjener den bedst mulige behandling. Derfor er det en skam at opleve spillenes nuværende tilstand på PlayStation Vita.


+ Gameplayet holder stadig, styringen er godt oversat til Vita, masser af spilletid for pengene, cross-buy
Grafikken er ikke på højde med PS3-versionen, lydsiden er blevet forværret af komprimering, en del tekniske problemer, framerate-problemer, ingen cross-save
Gameplay:8.0
Grafik:5.5
Online:-
Holdbarhed:9.0
Overall 7.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.