Gran Turismo 6

Anmeldt af: Andreas Ladegaard - 3. marts 2014 - kl. 02:06
0 0

En af PlayStation 3's sidste stortitler er Gran Turismo 6. Vi kigger nærmere på spillet og ser om PlayStation 3 vil ende sin æra med success.

Gran Turismo 6 er måske nok den sidste store udgivelse på PlayStation 3. Efter 7 år, hvor PlayStation 3 har stået i fokus hos Sony, kan den med rette lade arven gå videre til PlayStation 4. Mange håbede nok, at Gran Turismo 6 ville blive udgivet på både PlayStation 3 og 4 med PlayStation 4’s for nylige udgivelse, men sådan blev det ikke. Gran Turismo 6 er dog ingen skuffelse af den grund. Polyphony Digital lader intet stå tilbage til tilfældighederne og imponerer stadig med et stort katalog af biler og rigtig god indlevelse i et af de bedste bilsimulationsspil på markedet.

Polyphony Digital udgav det første Gran Turismo spil i 1997. Dette indeholdte ”kun” 140 biler og en mere skrabet form for gameplay. Allerede dengang var Gran Turismo populær på grund af den store realisme og de mange tuningsmuligheder. I dag, godt og vel 16 år senere, er Gran Turismo kendt for at være et af de bedste bilsimulationsspil på markedet. Princippet i Gran Turismo 6 er ikke meget anderledes end i de tidligere spil. Polyphony Digital er stadig eminente til at frembringe realismen, og har man prøvet at køre i nogle af de biler, man kan køre i i spillet i virkeligheden, føler man sig hurtigt hjemme, for følelsen af bilerne er helt i top. Gran Turismo 6 tilbyder hele 1200 biler, rigtig god indlevelse og et hav af tunings- og justeringsmuligheder.

Til dem af jer, der har spillet Gran Turismo 5, så er Gran Turismo 6’s karrieredel lidt anderledes bygget op. For det første hedder det ikke længere A-spec og B-spec. B-spec delen er skrottet, hvilket jeg synes er godt, da jeg ikke kunne se meningen i at skulle kigge på, mens éns computerstyrede spiller skulle klare de nøjagtigt samme events, som man selv har klaret på A-spec. Selvom det ikke længere hedder A-spec, har de i Gran Turismo 6’s karrieredel lavet noget, der minder meget om Gran Turismo 5’s A-spec. Gran Turismo 5’s karrieredel var en smule monoton og triviel i længden, da der ikke var synderligt meget variation i spillemåden. I Gran Turismo 6’s historiedel er der tilføjet forskellige minigames for at minimere trivialiteten.

Til forskel fra Gran Turismo 5, hvor der ingen videre gevinst var for at erhverve sig kørekortene, er det i Gran Turismo 6 nødvendigt at erhverve sig kørekortene for at komme videre til næste niveau i karrieredelen. Karrieredelen er inddelt i Novice, National B, National A, International B, International A og Super. For at få adgang til næste niveau skal man således gennemføre de respektive kørekort. Dette giver god mening og fungerer ganske udmærket.

Kørekortene, der kræves for at komme videre til næste niveau, er en slags køreprøver. Det er noget der altid har været standard i Gran Turismo. Denne gang har de dog valgt at gøre de enkelte køreprøver lidt kortere - cirka fem små prøver skal man igennem til hvert kørekort. Niveauet stiger naturligvis for hver gang, og det første kørekort kan næsten ikke erhverves uden man vinder guld i alle prøverne. Før man får set sig om stiger sværhedsgraden dog, og man kan blive nødt til at gentage den samme prøve flere gange for at opnå et tilfredsstillende resultat.

Kørekortene kan dog ikke tages med det samme. I karrieredelen optjener man stjerner for placeringen i hvert løb. Der kræves et bestemt antal stjerner, før man kan lukke op for kørekortene. Man kan frit bestemme, hvilket løb man vil deltage i, de skal blot være låst op forinden. Dette giver spilleren mulighed for selv at vælge tempoet i sit spil. Vil man hurtigst muligt videre i spillet, eller er man typen, der gerne vil gennemføre alle turneringer, inden man går videre til næste trin i kørekortrækken, valget er op til den enkelte.

I karrieredelen starter man, som man kender det, ud i en skodøse og skal derefter vise sit værd i Søndagscup, Amatørcup og hvad de ellers hedder. Mange af banerne er velkendte og er nogle, der har været spilbare siden de første Gran Turismo spil. I takt med at man vinder løb, tjener man penge som kan bruges på investeringer i nye biler eller man kan vælge at tune de biler man allerede ejer. Hele tuningsdelen er virkelig udførlig og for bilentusiaster er det et rent slaraffenland af muligheder. For de spillere der savnede nitromuligheden i Gran Turismo 5, er den nu tilbage i Gran Turismo 6.

Det er ikke unormalt at man kan tune og justere på sine biler i et bilspil, men i Gran Turismo 6 er det bare en tand mere gennemført, og så kan éns ændringer frem for alt mærkes på banen. En bil kan ofte monstertunes, men hvis affjedringen og undervognen ikke følger med, så koster det på køreegenskaberne.

Da løbene i Gran Turismo 6 ofte stiller krav til, hvilke biler der må deltage i løbene, ender man ofte i en situation, hvor man skal gøre op med sig selv, om man vil forsøge at tjene penge nok til at købe en bil der kan lege med om førstepladsen, eller om man satser på at tune en eksisterende bil, så den kan klare skærene.

Når man kommer længere ind i spillet og har flere biler at vælge imellem, kan man som regel finde en passende bil, mens man i starten ofte er presset til at køre de samme løb flere gange, indtil der er penge nok på kontoen til en ordentlig bil.

Det har aldrig været muligt at skade en bil i noget Gran Turismo spil, og heller ikke denne gang kan man smadre sin bil ved for eksempel at køre frontalt ind i en mur. Man kan godt se en fysisk skade på bilerne når man gør det, men bilens funktioner tager ikke skade. Der har været tale om at gøre det muligt med skadespåvirkning af bilerne, men det blev ikke indført, fordi både spillets producent og de forskellige bilproducenter mente, at da der aldrig havde været mulighed for det i denne serie, hvorfor så indføre det nu. Bilerne ser trods alt pænere ud i hel tilstand, og da det jo ikke ligefrem er Destruction Derby (et PlayStation spil hvor det primært går ud på at totalskade hinanden), besluttede man at bruge ressourcerne på noget mere fornuftigt. Jeg synes dog det er ærgerligt, at man ikke kan vælge muligheden for at skade bilerne, da det er ret urealistisk at køre frontalt ind i en mur med 500 km/t uden at bilen tager skade af det. Sekundet efter kan man, som om intet var hændt, køre videre.

Styringen af bilerne er god, og man kan tydeligt mærke forskel på de forskellige bilmærker. Ligeledes har det stor indvirkning, når du går ind og tuner eller justerer på bilerne. Ligesom antallet af biler er øget, er antallet af baner det også. Det er fortsat en blanding af hjemmelavede og autentiske baner. Fælles for dem er, at de er utroligt flotte, varierede og der køres på dem i både dagslys og mørke.

Der er dog også nogle steder, hvor spillet halter. Der kunne godt være arbejdet lidt mere på de computerstyrede spillere, så udfordringerne i spillet blev større. Der er stadig heller ikke nogen straf for at køre henover græsset. Ægte skade på både biler og omgivelser ville gøre spillet godt, når nu Polyphony Digital på så mange andre måder gør spillet så realistisk som muligt.

Ligesom i de tidligere spil er der mulighed for lokal multiplayer. Dette foregår ligesom i Gran Turismo 5, hvor der er mulighed for at køre et ganske almindeligt ræs mod hinanden. Der er ingen mulighed for at køre mere end to spillere i splitscreen mod hinanden, og skal man bruge sine egne vundne biler, skal de først tilføjes til éns favoritliste. Denne liste har dog ”kun” en kapacitet på cirka 50 biler, så man må sortere lidt i dem. Det er ikke muligt at tilføje computerstyrede spillere samtidig desværre. Ellers fungerer det som man skulle forvente og kan være ganske underholdende. Onlinedelen har også fået et pift i den rigtige retning synes jeg. Man kan nu lave sin egen klub, deltage i ræs via lobbyer eller køre sæsonbestemte events. Selvom onlinedelen er forbedret, vil jeg dog stadig mene, at spillets egentlige styrke og grunden til, at man køber Gran Turismo, primært skal findes i singleplayerdelen.

Det nævnes fra producentens side, at der er lagt vægt på at gøre de computerstyrede modstandere bedre. Efter at have kørt flere tusinde virtuelle kilometer mod disse modstandere, er der kun en konklusion: De er og bliver dumme. De er simpelthen for nemme at køre imod, anvender ikke beskidte kneb og kører alt for pænt.

Den eneste udfordring man egentlig har, når man kommer videre i spillet, er at man ikke har penge til at købe den hurtigste bil og derfor - grundet farten - er nødt til at køre godt, idet den forreste computerstyrede spiller altid har den hurtigste bil. Hvis man bliver for træt af de computerstyrede spilleres pæne kørsel kan det være fedt, at man kan køre multiplayer online, og derved kan få styret sin lyst mod konkurrenter af kød og blod, der har lige så mange finter og tricks oppe i ærmet som en selv.

Ifølge Polyphony Digital skulle de i Gran Turismo 6 benytte sig af en ny grafisk motor for at forbedre renderingerne og sørge for en mere stabil framerate, men grafikken ligner sig selv. Det ser selvfølgelig godt ud, men de store forbedringer skal man lede længe efter. Ikke at der slet ikke er sket noget siden sidst. Der er selvfølgelig blevet tilføjet flere detaljer på bilerne, mere levende og realistiske lysforhold og lignende, men ingen store ændringer, der springer i øjnene med det samme. Man kan godt mærke, at PlayStation 3 nu er ved enden af sin livscyklus. Gran Turismo 6 er skam et flot spil. Både biler og baner fremstår meget livagtige, men efter at have set hvad PlayStation 4 kan præstere, så kan jeg pludselig se hvad PlayStation 4 kunne gøre ved Gran Turismo 6. Man må gå ud fra at Polyphony Digital allerede har hevet alt hvad de kunne ud af PlayStation 3 i Gran Turismo 5.

Derimod er der arbejdet meget med følelsen af bilen, og producenter af støddæmpere og ophæng har været meget med inde over spillets gameplay og har leveret præcise data for at gøre bilerne så realistiske som muligt i forhold til opbremsning og styring, så man får en rigtig god følelse af, hvordan en bil vil opføre sig i virkeligheden.

Lyddelen i Gran Turismo 6 er ikke så mærkbar. Bilerne lyder som de skal, nemlig ganske virkelighedstro. Tuner man en bil, så man får den til at køre over 600 km/t, kan man tydeligt høre på motoren, at den ikke har det godt med det. Det lyder helt forfærdeligt, hvilket det nok også ville gøre i virkeligheden. Bilerne lyder som de skal, hvilket man vel kun kan forvente, når nu Polyphony Digital gør så meget ud af at lave et realistisk bilsimulationsspil. Sangene i spillet kunne dog godt variere lidt mere. Man føler hurtigt, at man har hørt det hele, dog er sangene lagt meget i baggrunden. Selvfølgelig skal valget af sange ikke være i fokus i et bilsimulationsspil, og derfor trækker det heller ikke meget ned.

Holdbarheden i Gran Turismo 6 er helt utrolig lang. Der er så mange biler at vinde, baner at gennemføre, events og minigames at spille og tuningsmuligheder at lege med, så det er helt vildt. Foruden det er der mange skøre og sjove påfund, så som at skulle køre i vægtløshed på månen i en Lunar Rover, der har en tophastighed på 43 km/t. Der kommer hele tiden nye sæsonaktuelle ræs og endnu en sjov feature i Gran Turismo 6 er, at man i løbet af Gran Turismo 6’s levetid får mulighed for at køre i mange nyudviklede biler. Gran Turismo 6 giver designstudier mulighed for at lade én køre deres konceptbiler. Dette vil ske via gratis downloadpakker over den kommende tid. Derudover er der online ræs og offline multiplayer hvis man endelig, mod forventning, skulle begynde at kede sig.

At spille Gran Turismo 6 er fedt, hvis man er til den slags. Er man mere til det hurtige og urealistiske fartkick, så er det ikke Gran Turismo 6 man skal købe, så burde man i stedet gå efter Need For Speed-serien eller noget tilsvarende. Er man til gengæld på udkig efter en realistisk bilsimulator, så finder man dem ikke bedre til PlayStation.

PlayStation 3 har tjent os vel og giver os her på falderebet endnu et fremragende spil. Gran Turismo 6 holder sig til en i forvejen velafprøvet formel, men tilføjer flere biler og baner, samt fintuner de allerede eksisterende funktioner. For bilfans er Gran Turismo 6 lidt af en lækkerbisken, idet man virkelig kan begive sig ud i diverse finjusteringer af alt fra undervogn, støddæmpning, over/understyring, hjul med videre.

Jeg har intet imod at spille Gran Turismo 6 på PlayStation 3, men jeg glæder mig godt nok til den dag, hvor Gran Turismo 7 kommer til PlayStation 4. Der vil komme mere liv omkring banerne, mindre flimmer i kanten af biler og baner osv. Den hurtigere loadingtid PlayStation 4 vil kunne give er også tiltrængt. Loadingtiden er blevet lidt hurtigere i Gran Turismo 6 i forhold til Gran Turismo 5, men der var alligevel tidspunkter hvor jeg troede, at min PlayStation 3 frøs, fordi loadingtiderne var så lange. At få at se hvad Polyphony Digital kan gøre ved PlayStation 4 glæder jeg mig til.
+ Mange biler at vælge imellem, god følelse med bilerne, lang holdbarhed.
Ingen skadespåvirkning på bilerne, ingen mulighed for lokal multiplayer med mere end 2 spillere, ingen straf når man for eksempel kører henover græsset.
0