Gran Turismo "Prologue"

Anmeldt af: Rasmus Abildgaard Slot - 25. maj 2004 - kl. 23:39
Del denne artikel:
0 0

Endeligt kom teaseren til det kommende Gran Turismo 4 som alle bilspil fanatikere går og ser frem til.

Vi har længe været mange, der har set frem til det kommende Gran Turismo spil, og da det kom ud, at Sony havde tænkt sig at udgive en version, der skulle være en slags teaser til det fulde spil, var glæden stor. Logitech har endda udviklet et nyt rat med mulighed for 900 graders styring, som er specielt designet til Gran Turismo og ”Prologue”.

Gameplay
Selve spillet er bygget op omkring 2 forskellige modes, en træningsmode og en arkademode. I træningsmode handler det om, lige som i Gran Turismo 3’s ”license tests”, at gennemføre en række forskellige tests, som alle stiller krav til din kontrol af forskellige aspekter af bilen. Og i arkademode har man muligheden for at køre på en række baner med bilerne.

Træningsmode
Træningsmoden indeholder 25 forskellige ”basics” øvelser, og 3 såkaldte ”coffeebreaks”, hvor man skal forsøge at vælte en masse kegler på tid. Hver test indledes med information omkring banen samt et ”live” eksempel på, hvordan den skal gennemføres.

Efter hver bestået test bliver en ny bil låst op, og man kan så frit benytte den i arkademode. De fleste af de 25 tests handler om at gennemføre øvelserne på tid, der er dog et par af dem, hvor man har ubegrænset tid til at lære banen at kende. Lige som i forgængeren gives der henholdsvis guld, sølv eller bronze karakterer alt efter, hvor hurtigt man kører igennem øvelsen.

Når man i løbet af et par timer har fået gennemført samtlige basictests, bliver der låst op for en lille overraskelse, som vi ikke vil røbe her, og bagefter vil der være endnu 16 tests, som er lidt mere avancerede end de første.

Arkademode
Arkademoden består af 5 forskellige baner, hvor man har mulighed for at køre rundt med de biler, som man nu måtte have fået låst op via træningen. Grunden til, at der kun er 5 baner, går vi ud fra er fordi ”Prologue” kun er en smagsprøve på, hvad den fulde version af Gran Turismo 4 kommer til at bringe os.

De 5 baner er som følger :
Tsukuba Circuit banen går efterhånden igen i en lang række bilspil, det er den kendte bane, med det store hvide omvendt dæk, som går ind over banen.

New York er en bybane, som indeholder en masse skarpe sving, men her er der stadigvæk rig af mulighed for at komme til at køre hurtigt.

Grand Canyon er en rallybane med masser af støv, grus og skridende dæk.

Fuji speedway er den klassiske bane, som også er i de fleste bilspil; her går det bare rundt og rundt.

Italian street course er undertegnedes personlige favorit. Her kører man rundt i smalle italienske gader, som giver en et realistisk indtryk af, hvor hurtigt man egentligt kører, når nu husene står så tæt på.

En stor mangel, som forhåbentligt kommer med i den fulde version af Gran Turismo 4, er muligheden for at spille flere spillere, og i ”Prologue” er der ligeledes heller ikke mulighed for netværksspil. Dette kunne ellers have været med til at forlænge den ellers lidt korte levetid for dette spil, som man har gennemført på max 5-6 timer, hvorefter man kun kan spille arkademode.


Grafik
Grafikken i spillet er virkeligt godt lavet, men efter hvad Sony præsterede i forgængeren, så er det vel, hvad man kunne forvente af dette spil, som umiddelbart ser ud til – igen - at sætte en ny standard for, hvad man bør kunne forvente af et bilspil til Playstation 2.

Landskaberne er detaljerede og bilerne er rigtigt lækre at se på. Der er naturligvis også blevet brugt digitaliserede versioner af de ægte biler, så Sony må have afholdt en mindre bilmesse under optagelserne.

Lyd
Her har Sony også været fremme med den store pengepung, lyden fra alle bilerne er nemlig blevet optaget. Så racer man rundt i en Lotus eller en Dodge Viper, så er det altså som at sidde i bilen selv, hvis ellers man skruer højt nok op for sit surround anlæg.

Musikken i spillet er dog en helt anden sag, man bliver meget hurtigt træt af den samme musik, som forøvrigt minder mistænkeligt meget om den, der var i Gran Turismo 3.

Holdbarhed
Spillet er meget sjovt at spille i starten, men når man har gennemført de forskellige tests og der kun er arkademode tilbage, bliver det hurtigt kedeligt. Men eftersom spillet kun er en slags teaser til det kommende Gran Turismo 4, så er det jo som man kunne forvente, og prisen ligger da også under, hvad et normalt spil til Playstation 2 koster.

Køber man ligeledes et Logitech Driving Force Pro med den omtalte mulighed for 900 graders styring, som pt. kun vil være kompatibelt med Gran Turismo ”Prologue”, så er levetiden meget længere, man kan ganske enkelt ikke få nok af spillet, og når man på et tidspunkt får nok, så er det nok tid til at gå ned og købe Gran Turismo 4.

Overall
Det første indtryk, som undertegnede fik af spillet, er meget svært at beskrive, men det var nok noget ala ”WOW”, og når man så tilslutter sit Logitech rat, så sidder man som bundet til fjernsynet.

Dog kan det være lidt skuffende, at der ikke er nogen mulighed for netspil, eller multiplayer. Det kunne de godt have brugt lidt tid på at få ind også – det er jo trods alt næsten standard i de fleste andre spil disse dage.

Men spillet er bestemt værd at købe, man skal bare være forberedt på, at det har en forholdsvis kort holdbarhed, men det kan da bruges til at dræbe lidt af ventetiden indtil den rigtige titel kommer på gaden til august.


Gameplay:8.0
Grafik:9.0
Online:
Holdbarhed:6.0
Overall 8.0
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.