Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 15. november 2021 - kl. 13:36
10 1

Tre klassiske Grand Theft Auto spil er her samlet i forbedrede udgaver, men hvordan har tidens tand behandlet dem? Og hvor godt er de blevet restaureret? Læs anmeldelsen her.

Jeg tror langt de fleste mennesker har hørt om Grand Theft Auto - også ikke-gamere. Det er den måske mest populære og mest kontroversielle spilserie i verden og det hele startede for alvor for 20 år siden i 2001, da Grand Theft Auto III udkom. Siden da, har serien taget den ene rekord efter den anden.

Rockstar markerer 20 året for starten på Grand Theft Autos himmelflugt ved at udgive Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition, som er en samling med Grand Theft Auto III, efterfølgeren Grand Theft Auto: Vice City og Grand Theft Auto: San Andreas - alle tre optimeret på en lang række områder til de moderne konsoller.

Alle spillene er blevet udstyret med styringen fra Grand Theft Auto V, en mere moderne måde at sigte på, opdaterede mini-maps og en lettere måde at vælge både radiostationer og våben på. Den visuelle side er naturligvis også blevet opdateret på en lang række områder, med blandt andet helt ny lyssætning, mappings i højere opløsning og generelt forbedret grafik. Da det her ikke er remakes, men i stedet remasters, så ser spillene stadig en smule gammeldags ud, men optimeringerne er tydelige, specielt hvis man ser de her nye udgaver side om side med de gamle. Vi har testet på PlayStation 5 udgaverne og her er der to grafik indstillinger; Performance, der kører op til 60 frames i sekundet og Fidelity, der leverer grafik i 4K, og alle spillene halter lidt i Fidelity, hvor grafikken ikke er helt flydende.

Noget andet som satte Grand Theft Auto spillene på landkortet var radiostationerne med licenseret musik og DJ’s, som havde hver deres stil. Selv om noget af musikken fra de tre spil er fjernet på grund af rettigheder, så byder denne opsamling stadig på mere end 200 numre fordelt på knap 30 radiostationer, så der er stadig masser af fed musik - specielt i Vice City og San Andreas. Musikken (og lydsiden generelt) er også blevet opdateret og leveres nu i højere kvalitet end i originalerne.

Lad os se nærmere på de tre spil, et efter et, fordi der er forholdsvis stor forskel på dem.

GRAND THEFT AUTO III
Det her er spillet, der for alvor startede det hele, tilbage i 2001. Det første Grand Theft Auto udkom i 1997 og var et top-down actionspil og efterfølgeren udkom, i samme stil, i 1999. I 2001 sprang det hele i luften, da Grand Theft Auto III udkom, og det var et af første ægte 3D open world spil med komplet frihed til at gøre hvad man ville - det satte standarden for hvordan sådanne spil skulle laves i mange år frem.

Det hele starter i Liberty City, hvor man som en ung forbryder bliver snydt af sin kæreste under et røveri og lander på bunden af den kriminelle underverden. Man skal nu kæmpe sig op gennem graderne ved at arbejde for blandt andet colombianske narkohandlere, den japanske Yakuza og naturligvis den italienske mafia. Historien er virkelig velskrevet og der er masser af sjove referencer til film, men den wow-effekt man fik for 20 år siden over den enorme åbne verden, den komplette frihed man havde og bilernes lækre fysik, er der ikke længere.

Selv om spillet er opdateret med blandt andet en mere moderne styring, så føles Grand Theft Auto III stadig som det 20 år gamle spil det er. Det er ikke specielt kønt, animationerne er stive og klodsede og mellemsekvenserne, der bruger spillets grafikmotor, er også klodsede. Men nostalgien er der ingen der kan tage fra os og gensynsglæden med det spil der startede det hele, skal man ikke undervurdere.

Grand Theft Auto III er nok det svageste spil i denne samling, men også det spil man bare ikke kan ignorere, da det er faderen til mange af de open world spil vi spiller i dag og en kæmpe bedrift af Rockstar tilbage i 2001.

GRAND THEFT AUTO: VICE CITY
Grand Theft Auto: Vice City udkom bare året efter Grand Theft Auto III, nemlig i 2002 og det er min klare favorit af de tre spil her. Denne gang befinder vi os i 80´erne med alt, hvad der dertil hører af pastelfarvede jakkesæt, neonlys, stort hår og super lækker musik.

Handlingen foregår i Vice City, som er et rent ferieparadis med letpåklædte damer og lyssky forretninger og her skal man igen kaste sig ud i mange forskellige missioner i den kriminelle underverden. Denne gang er missionerne meget mere varierede og de spænder vidt mellem mord, chaufførjobs, narkohandler og overvågning. En god tilføjelse er, at ens karakter ikke længere er den tavse mand som i Grand Theft Auto III, men denne gang faktisk deltager i samtaler.

Vice City er naturligvis også opdateret med den nye og mere moderne styring og selv om spillet kun er et år yngre end Grand Theft Auto III, så føles det som et noget nyere spil. Jo jo, animationerne er stadig lidt stive og det er ikke de kønneste spil man kan forestille sig, men bare settingen i noget der minder om Miami med lyse pastelfarver og smukke solnedgange, giver det her spil et langt mere imødekommende look og det tager sig bedre ud end Grand Theft Auto III.

Som jeg nævnte i indledningen, så har det her spil det nok mest komplette soundtrack i noget spil overhovedet. Selv om der mangler en del numre på de forskellige radiostationer så byder Wave 103 stadig på Frankie Goes to Hollywood og 99 Luftballons, Flash FM har Bryan Adams “Run to You” og Laura Branigans “Self Control” mens Emotions 98.3 heldigvis stadig har Jan Hammers “Crockett's Theme” og Mr. Mister med “Broken Wings”.

Jeg blev med det samme ramt af den der “lige én mission til” da jeg igen kastede mig ud i Vice City - det spil holder altså stadig her 19 år senere, selv om man da godt kan se alderen på spillet, også i den her Definitive Edition.

GRAND THEFT AUTO: SAN ANDREAS
Der skulle gå to år, før vi fik det næste Grand Theft Auto. I 2004 udkom Grand Theft Auto: San Andreas, som er et skift i tonen fra de to forrige spil. Vi er nu i de tidlige 90’ere og denne gang rykker vi til ghetto’en og tager rollen som afroamerikaneren CJ.

CJ flygtede for fem år siden fra sit stressede liv i Los Santos’ slumkvarter, en by hærget af bandekriminalitet, stoffer og korrupte politifolk. Han må nu vende hjem for at begrave sin mor, der er blevet myrdet og hele hans familie er splittet og hans barndomsvenner, der styrer banden Grove Street, har set bedre tider.

Kort efter han ankommer, bliver han snuppet af den korrupte betjent Tenpenny, som i øvrigt bliver spillet af ingen ringere end Samuel L. Jackson. Han bliver beskyldt for et mord han naturligvis ikke har begået, men det viser sig nok også mere at være tomme trusler fra den korrupte Tenpennys side. Tenpenny smider CJ af på gaden i et rivaliserende bande-område og herfra starter historien om CJ i San Andreas.

Til forskel fra Grand Theft Auto III og Grand Theft Auto: Vice City, udspiller handlingen sig her i ikke mindre end tre byer og de mellemliggende landområder. Los Santos, San Fierro og Las Venturas er de tre byer der henholdsvis er bygget over Los Angeles, San Francisco og Las Vegas og tilsammen udgør de staten San Andreas. Andre nyheder er blandt andet, at man nu kan opbygge CJ’s evner og styrker på forskellige områder, ved for eksempel i gå i træningscenter og den slags.

San Andreas er det nyeste spil i denne pakke og ikke overraskende, så kan det både mærkes og ses. Også San Andreas har fået den nye og optimerede styring og de andre “quality of life” forbedringer og det føles som det mest moderne spil af de tre. Karaktermodellerne er stadig lidt firkantede at se på, men den grafiske kvalitet er højere end i de to andre spil. Desværre er det også det eneste spil, hvor jeg oplevede mindre grafiske fejl. CJ så nogle gange underlig ud, fordi mappings ligesom ikke vil indlæse korrekt eller noget lignende og det er meget tydeligt. Det ødelagde det lidt for mig når det skete, men det var heldigvis ikke så tit. Også i San Andreas er soundtracket helt i top, med Axl Rose som DJ på radiostationen K-DST og med tunge numre fra kunstnere som Public Enemy, N.W.A., Ice Cube, Cypress Hill og Dr. Dre.

Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition er en imponerende pakke. Der er bogstaveligt talt flere hundrede timers spil her og hver af de tre spil har været med til at sætte et aftryk i spilhistorien på hver deres måde. De her spil har tilsammen solgt omkring 60 millioner eksemplarer, hvilket er et svimlende tal for spil, der udkom i starten af 00’erne. Det er en pakke med tre legendariske spil og næsten alene derfor, er den her pakke værd at have stående hjemme på hylden.

Set isoleret som spil, kan man godt se og mærke at alderen trykker. De føles alle gamle på trods af opdateringerne, så jeg tør slet ikke tænke på, hvordan originalerne måtte føles. Den tekniske side er i alle tre spil blevet opdateret og selv om det gør spillene pænere og lidt lettere at leve med, så er der ingen af dem der er decideret kønne og ingen af dem føles specielt moderne.

Der er historier på nettet om, at der er alvorlige fejl i spillene og andre ting - og visse gamere forlanger endda pengene retur fra Rockstar. Det er faren ved at restaurere sådanne legender; de mindste fejl og der bliver slået hårdt ned på dem. Det eneste jeg har oplevet var som nævnt CJ der kan se lidt underlig ud ind imellem (og det skal rettes) og andre lidt ujævnheder, men det tilskriver jeg at det er ældre spil vi har med at gøre.

Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition er en imponerende pakke - men også en svær en at vurdere. På legende-skalaen bimler og bamler det, for jeg tror ikke man kan finde en spilpakke nogen steder, med mere legendariske spil end de tre her, men på underholdnings-skalaen er der ikke så meget at skrive hjem om. Det er tre gamle spil og der er sket meget i genren siden de her udkom og det kan man godt mærke og se. Så man skal være indstillet på, at få en over nostalgi-nakken og så nyde disse legender for hvad de engang var.

Grand Theft Auto: The Trilogy - The Definitive Edition koster 449 kr. på PlayStation Store.
+ Hundredevis af timers spil, tre legendariske spil, fantastiske soundtracks i Vice City og San Andreas, 3 x spil-pensum i én samlet pakke
Tiden har ikke været god ved specielt Grand Theft Auto III, lidt grafiske fejl i San Andreas, lidt for høj pris