Gris

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 28. november 2019 - kl. 23:04
0 1

Årets smukkeste spil hedder Gris, som ironisk nok betyder grå på spansk. Det er et visuelt mesterværk og et spil som alle bør opleve. Læs vores anmeldelse af Gris her.

Gris er et visuelt mesterværk. Ja, det er store ord, men jeg har aldrig tidligere set et spil med en så kunstnerisk visuel side som Gris. Det er som et levende maleri malet med smukke vandfarver og vores hovedperson er et studie i smuk håndtegnet 2D animation. Hendes kappe smyger sig om hende i nærmest dyrelignende former og animationerne er silkebløde - jo, Gris er i sandhed et smukt spil og det skal ses i bevægelse for at kunne værdsættes helt. Se derfor traileren i bunden af denne anmeldelse.

Nu er jeg en stor fan af kunstneriske spil i alle afskygninger - lige fra spil som Sayonara Wild Hearts med sin 80’er pop-album inspireret grafik, over Rez med den smukke computer-inspireret wireframe-grafik og så til det smukke og levende vandfarvemaleri i Gris. Jeg skal dog passe på ikke at lade mig forblænde af den smukke overflade - det vigtigste er trods alt hvad der ligger under overfladen - og så måske alligevel ikke. Nogle spil skal bare opleves, absorberes og give spilleren en på den visuelle tud - og måske ikke udfordre spilleren og klamre sig til gennemtyggede gameplay-konventioner.

Lad os først lige få alle jokes omkring navnet af bordet - Gris har ikke noget med dyret af samme navn at gøre. Gris betyder grå på spansk og spillet kommer da også fra Nomada Studio fra Barcelona og det er et team bestående af en blanding af erfarne spiludviklere og så designere, som normalt slår deres folder uden for spilindustrien som illustratorer, animatorer og grafisk designere. Den grå farve henviser til sindstilstanden på vores hovedperson, en unavngiven pige indhyllet i en smuk kappe. Hun mister sin stemme på grund af sorg og hun begiver sig nu ud på en smuk og følelsesmæssig rejse for at helbrede sig selv.

Spillet er i starten gråt, men efterhånden som man kommer igennem det fyldes det med de smukkeste farver. Gris er en 2D puzzle-platformer og jeg vil kategorisere det i selskab med spil som Inside, Limbo og Journey - blot med et endnu stærkere kunstnerisk twist. Det er et spil helt uden ord og det kommunikere følelser som sorg og glæde gennem bevægelser og farver.

Gris er inddelt i forskellige sektioner og målet er at finde og indsamle en række små og lysende stjerner, som skal bruges i noget der ligner små stjernebilleder for at få adgang til nye sektioner. Det er simpelt, velfungerende og præcis som i de spil jeg lige har kategoriseret Gris med, bliver man ikke betydeligt udfordret, da det her er en oplevelse, en rejse og ikke en udfordring.

De forskellige levels er fremragende designet og der er ingen kedelig backtracking eller mange af de andre benspænd, som typisk lægges ind i den her slags spil. Spillet flyder flot og behageligt afsted og man sidder blot og nyder det, mens man får den ene wow-oplevelse efter den anden. Undervejs får vores navnløse karakter nye egenskaber, som hjælper hende med at komme videre gennem de kommende levels.

Det er svært for mig at beskrive Gris. For hvis jeg beskriver spillets grundsten lyder det på alle måder traditionelt; en puzzle-platformer hvor man skal indsamle stjerner, mere eller mindre lineære baner og en hovedperson der får nye egenskaber undervejs. Men Gris er ikke bare et spil - det er en oplevelse i en verden, der konstant overrasker og et af de spil man ikke spiller, men et spil man oplever - og den slags er vi vilde med og det lyser op i mængden af store skabelonskårne AAA-spil.

Gris udkom på Nintendo Switch og PC for et års tid siden og op til udgivelsen af spillet på PlayStation 4, har spanske Nomada Studio optimeret omkring 5000 grafiske elementer til spillet, så det tager sig bedst muligt ud på PlayStation - specielt i 4K på PS4 Pro. Det er altså ikke blot en doven konvertering og det kan man godt se på den fremragende visuelle side. Til at støtte op omkring den smukke og kunstneriske grafik er et nærmest lige så smukt soundtrack. Nogle gange forsvinder musikken helt og lægger sig flot som en svag summen i baggrunden, mens det andre gange toner tydeligt frem og det er med til at fremhæve en følelse. Musikken leveres af Berlinist fra Barcelona og det er et af de bedste spil-soundtracks i år.

Nu har jeg ikke lavet ret meget andet end at rose Gris hele vejen gennem anmeldelsen, men der er virkelig heller ikke ret meget dårligt at sige. Det virker finpudset og det er et velfungerende spil. Skal jeg finde noget, så kan man sige at nogle gange har den kunstneriske frihed fået overtaget, så det går lidt ud over gameplayet, da det ind imellem kan være lidt svært at finde rundt i banerne. Jeg har dog svært ved at rigtigt fremhæve det som en svaghed i et spil som dette, der er bygget op omkring et højt kunstnerisk niveau.

Gris er et spil alle burde spille, da alle mennesker har brug for noget smukt i deres liv. Men det er næppe et spil for alle, for man skal have en interesse for kunst, animation eller bare smukke og unikke spil for for alvor at kunne værdsætte Gris. Er man vokset op med Call of Duty og FIFA og spiller man kun mainstream spil, vil man undre sig over Gris og “den underlige grafik”.

Gris rykker ingen grænser når det kommer til gameplay, men det er uden sammenligning det smukkeste spil i år, med det måske bedste soundtrack og det er i høj grad et spil hvor klichéen “resultatet er større end summen af delene” faktisk passer.

På papiret er det måske ikke noget specielt, men hold da op jeg fik en på både den visuelle og lydmæssige tud på min tur igennem spillet og jeg nød hvert et sekund. Det er den samlede oplevelse, som løfter Gris op til noget helt specielt i min bog.
+ Fabelagtig smuk og kunstnerisk grafik, fantastisk soundtrack, simpelt men velfungerende platform gameplay
Nogle levels kan være unødvendigt svære at finde rundt i
Grafik:9.5