Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2

Anmeldt af: Jakob Kofod - 26. juli 2011 - kl. 17:29
0 0

Fortællingen om Harry Potter får sin afslutning i denne spiltitel, som man kan kalde for mange ting, magisk er dog ikke en af dem.

Harry Potter har været en del af spilindustrien siden det første spil i rækken udkom i 2001. Spillene i serien har dog aldrig formået at leve op til hverken filmene eller bøgerne.

Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 foregår som titlen antyder umiddelbart efter hændelserne i det forrige spil. Harry og hans venner begiver sig ud på et sidste eventyr, hvor de skal finde Voldemorts sidste Horcruxes og destruere dem, før Harry til sidst står overfor sin ærkefjende Voldemort i det endelige opgør mellem det gode og det onde. Spillets historie er opbygget uhyre dårligt, der mangler en klar rød tråd mellem de forskellige begivenheder i spillet. Den manglende røde tråd gør, at det er svært at holde fokus på spillets historie, hvilket ikke bliver bedre af, at det til tider nærmest er påkrævet enten at have læst bøgerne eller have set filmen - som netop har haft biografpremiere - for at vide, hvad det egentlig er der sker i spillet.

Gameplayet i spillet er typisk cover baseret tredjepersonsskydespil. Spillet er dog mere actionpræget end magisk, da udviklerne har valgt at se stort på det med trylleformularer og i stedet har valgt at oversætte de forskellige trylleformularer, således at de i stedet passer ind i ethvert andet tredjepersonsskydespil. Her kan f.eks. trylleformlen Stupefy bedst sammenlignes med en pistol, mens Expulso fungerer som en maskinpistol. Det virker ganske ulogisk at ændre på noget så grundlæggende i Harry Potter universet som trylleformularernes virkeevne, og det gør, at spillet fremstår som ethvert andet ganske almindeligt skydespil uden nogen form for magi over sig. Udover den fejlslagne oversættelse af trylleformularerne er der mange af de grundlæggende spilmekanismer, der ikke fungerer i spillet. Det er tit stort set umuligt at gå i dækning, selvom man står lige ved en mur eller lige bag en stensøjle - det virker nærmest som et kirurgisk indgreb at få markeringen frem på skærmen, der giver tilladelse til at gå i dækning bag muren.

Spillet understøtter Playstation Move, men for at få en nogenlunde spiloplevelse ud af det, kræves det, at man har navigationscontrolleren. Selv med denne i hånden, skal man ikke forvente, at man kommer til at svinge move controlleren som en tryllestav, man bruger nemlig kun move controlleren til at sigte med, så man skal altså ikke forvente, at man bliver den nye Harry Potter, fordi man har et move sæt derhjemme.

Som om gameplayet og den dårlige fortælleteknik ikke var nok, så lider spillet også under en forfærdelig dårlig kunstig intelligens. Man oplever tit, at fjenderne står og skyder på en uden at gå i dækning, når man går til modangreb - til tider virker det endda som om, at de har skyklapper på og ikke ser en, før man står lige foran dem, hvilket ikke gør spiloplevelsen bedre.

Spillets historiedel kan gennemføres på 3-4 timer. Undervejs kan man indsamle spilbare karakterer og lydspor, men ellers er der ingen form for replay værdi i spillets historiedel. Spillet indeholder udover historiedelen også en challenge mode, hvor man har mulighed for at genspille forskellige scener i spillet på tid, og efterfølgende kan man så få sit navn på highscore listen. Spiltypen er ikke videre interessant og tilføjer ikke noget nyt til spillet, da alle challenge scener er taget fra spillets historiedel.

Grafisk er spillet langt bagud i forhold til, hvad der ellers rammer markedet i disse tider. Spillet virker som om det er blevet hastet igennem produktionen, hvilket har gjort, at spillets karakterer mangler detaljer og værst af alt virker helt døde. De forskellige miljøer man kommer omkring i løbet af spillet virker alle kedelige og uden det magiske touch, som vi kender det fra filmene, hvor man nærmest kunne fornemme, at man bevægede sig rundt i det magiske univers, som Harry Potter udspiller sig i.

Harry Potter and the Deathly Hallows – Part 2 sætter punktum for et franchise, der har kørt i 10 år. Som tidligere nævnt har spillene aldrig nået samme magiske højder som bøgerne, og filmene og dette sidste spil ændrer ikke på det. Spillet formår simpelthen at ramme fuldstændig ved siden af i forhold til alle potentielle målgrupper. Fans af Harry Potter universet vil blive skuffede over den dårlige overlevering, der byder på en forvirrende fortælling med deciderede fejl i forhold til bøgerne og filmene i form af trylleformularerne, mens fans af tredjepersonsskydespil vil blive svært skuffede over det ringe gameplay, hvor simple spilmekanismer ikke fungerer. Derfor er spillet svært at anbefale, da det på ingen måde er de 500 kroner værd, som et fuldprisspil koster.
Gameplay:5.0
Grafik:5.0
Holdbarhed:3.0