Helheim Hassle

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 17. januar 2021 - kl. 21:41
0 0

Helheim Hassle kommer fra norske Perfectly Paranormal og er et lille fint puzzlespil baseret på vikinger og løse kropsdele. Læs anmeldelsen her.

Helheim Hassle er, ligesom Assassin’s Creed Valhalla, et spil om vikinger. Som du måske har gennemskuet, så kan de to spil dog ikke sammenlignes på nogen måde. Helheim Hassle er en puzzle platformer og det minder mest om et godt gammeldags LucasArts spil.

Man tager rollen som den 14 årige Bjørn Hammerparty, der modsat alle andre vikinger, ikke har et brændende ønske om at få en økse i kraniet og blive sendt til Valhalla. Så da hans landsby bliver angrebet af en flok kæmper og alle løber mod dem i håbet om at blive slået ihjel, løber Bjørn den modsatte vej, ud i skoven, for at gemme sig. Det er ikke let at være pacifist og viking på samme tid.

Desværre ender Bjørn dog med at dø alligevel, da han falder ud over en bro og kommer meget mod hans vilje til Valhalla. Ad omveje som jeg ikke vil komme nærmere ind på her, kommer Bjørn ud af Valhalla igen og han får nu en chance for at komme til Helheim, vikingernes svar på Helvede og den chance vil han ikke lade gå fra sig. Han vil gerne lige se, hvordan der er dernede.

Nu skal man begive sig på vejen mod Helheim og undervejs løse en masse puzzles. Bjørn finder hurtigt ud af, at hans døde krop er lidt i forfald, da han kan tage sine arme, ben og hoved af og sende dem afsted på egen hånd, så de kan nå frem til områder, som hans fulde krop ikke kan. Når Bjørn fjerner kropsdele, som for eksempel hans hoved, vil hans krop kunne hoppe højere på grund af den lavere vægt og på den måde skal man løse forskellige puzzles, hvor arme, ben, hoved og krop, meget i 2020 ånden, arbejder sammen hver for sig.

De forskellige puzzles er ganske opfindsomme og jeg husker specielt en, hvor Bjørn står overfor en drage. Her skal Bjørn kaste en arm ned i halsen på dragen og bekæmpe dragen indefra - ganske opfindsomt. I andre puzzles skal to kropsdele, for eksempel en arm og hovedet, arbejde sammen i løsningen på en puzzle.

Selv om alt det her med løse kropsdele kan lyde lidt makabert, så formår Helheim Hassle hele tiden at holde den gode og humoristiske tone og det drejer sig aldrig om løse kropsdele, men om puzzles. Og de forskellige puzzles er ganske opfindsomme og de er med til at holde spillet friskt hele vejen gennem de 6-7 timer, som det vil tage at gennemføre det.

Styringen i Helheim Hassle fungerer for det meste godt - det kan dog være lidt bøvlet at vælge hvilken kropsdel man vil styre, selv om der er flere måder man kan gøre det på. Man lærer det med tiden, men i lidt mere pressede situationer, vil man selv mod slutningen af spillet sidde og fumle lidt rundt og komme til at styre de forkerte dele af kroppen, hvilket kan være frustrerende.

Jeg er ikke så vild med den grafiske side. Grafikken er håndtegnet og de karakterer man støder på undervejs er ret underholdende, men den visuelle stil er ganske enkelt ikke noget for mig. Det er lidt svært at beskrive, for den er unik og noget man ikke ser så ofte - og det plejer at tiltale mig, men lige præcis den her visuelle stil kan jeg bare ikke helt forene mig med. Lydsiden er ganske fin, med fine lydeffekter og ganske gode stemmer.

Helheim Hassle er en fin puzzle platformer, som er lidt anderledes end de fleste. De forskellige puzzles er gode og opfindsomme og spillet er fyldt med ganske god humor og normalt har jeg svært ved at sidde og grine af humoren i spil, men Helheim Hassle fik mig til at grine med mellemrum.

Så er du til puzzlespil, og især puzzlespil der ikke er helt som alle andre, så skulle du tage et kig på Helheim Hassle, som kan hjælpe dig med at få tiden til at gå, nu når Coronaen holder de fleste af os indendøre det meste af tiden.

Helheim Hassle kan købes på PlayStation Store for 199 kr.
+ Gode og opfindsomme puzzles, god variation i puzzles, et anderledes puzzlespil
Til tider lidt knudret styring, den visuelle stil