Hidden Agenda

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 27. november 2017 - kl. 19:14
0 4

Fra folkene bag teenage-slasheren Until Dawn, kommer den interaktive thriller Hidden Agenda, hvor man skal bruge sin telefon for at opklare sagen om Trapper morderen. Læs anmeldelsen her.

Rækken af PlayLink spil fra Sony er en samling familievenlige og sociale spil, hvor alle kan være med. Det smarte er, at man for eksempel ikke skal ud og købe nye kontrollere for at seks spillere kan spille et quizspil sammen - man bruger ganske enkelt sin mobiltelefon eller tablet som controller. Det gode er, at det rent teknisk fungerer og er let at sætte op.

Typisk har PlayLink titler tidligere været mindre partyspil og quizspil, men nu er det første ”rigtige spil” i PlayLink serien endelig kommet. Det er den interaktive thriller Hidden Agenda fra skaberne af Until Dawn og Until Dawn: Rush of Blood, nemlig Supermassive Games. PlayLink kan virke lidt som en gimmick, men hvis der kommer flere spil som Hidden Agenda, som gør brug af teknologien, vil den i hvert fald leve et stykke tid endnu.

Da Hidden Agenda er en interaktiv thriller, er historien det bærende element i spillet. Man tager rollen som den uerfarne politikvinde Becky Marney, der, sammen med sin partner, ved et tilfælde kommer på sporet af den såkaldte Trapper morder. Hans kendetegn er, at han efterlader sig en musefælde ved siden af sine ofre, og lægger eksplosive fælder rettet mod de første betjente på gerningsstedet.

Becky Marney får anholdt morderen Jonathan Finn, som i retten tilstår og bliver dømt til døden. Efter fem år på dødsgangen, og 48 timer før sin henrettelse, ønsker Finn at tale med den offentlige anklager Felicity Graves - og han fortæller hende, at han ikke har begået de her brutale mord, men er blevet narret til at tage skylden for dem. Hvis Finn taler sandt, betyder det jo selvsagt at den rigtige morder stadig er på fri fod. Nu skal man, enten alene eller sammen med op til fem andre spillere, alle udstyret med hver deres mobiltelefon eller tablet, finde ud af om Finn taler sandt og evt. finde og fange den rigtige morder.

Hidden Agenda er i virkeligheden en film, hvor spillerne får lov til at bidrage med hvad der skal svares i forskellige situationer. Man skal også reagere i tide på forskellige såkaldte Quick Timer events, så Becky for eksempel ikke snubler i eftersætningen af en mistænkt, og man skal undersøge gerningssteder for spor med sin lommelygte. Der er ikke meget gameplay i Hidden Agenda og det skal mere opfattes som en film, hvor man, sammen med sine venner, kan påvirke handlingen.

Det hele foregår ved hjælp af ens telefon, hvor man med tommelfingeren på telefonen styrer en cursor rundt på fjernsynet. Der er noget input-lag og det føles en smule kluntet og upræcist, men helt generelt fungerer det fornuftigt. Telefonen bruges også som PDA, hvor man kan læse om de forskellige personer man støder på i løbet af spillet, hvilke valg man har taget og hvad de har betydet for handlingen. En række af de valg man tager i spillet, ændrer nemlig handlingen og udfaldet af forskellige situationer, så der er bestemt god grund til at spille spillet igennem flere gange.

Hidden Agenda kan spilles enten alene eller sammen med op til fem venner - og spillet er meget forskelligt, alt efter hvor mange man spiller. Man kan vælge imellem Story Mode og Competitive Mode, hvor man i Story Mode enten kan spille alene eller sammen med vennerne - og spiller man flere sammen, så skal alle spillere være enige om de valg der skal tages, før spillet kan fortsætte. Undervejs kan man optjene nogle ”jokerkort” man kan smide, som betyder at man alene kan foretage det valg man står overfor, hvis man ikke vil lade de andre spillere blande sig i lige præcis dét valg.

I Competitive Mode skal man være mindst tre spillere og her spiller man på en måde mod hinanden. Her skal man også løse gåden om Trapper morderen, men på samme tid får én af spillerne en skjult agenda, som han eller hun skal forsøge at få til at gå i opfyldelse. Et eksempel på sådan en skjult agenda kan være, at man skal få dommeren til at løslade Jonathan Finn og uden at afsløre at man har denne skjulte agenda, skal man få den gruppe man spiller med, til at hoppe med på den idé. Hvis de andre spillere får mistanke om, hvem der har den skjulte agenda, er det så op til dem at modarbejde denne spiller, så han eller hun ikke når sin agenda. Så det er en ganske underholdende form for lokal multiplayer i sofaen og den fungerer faktisk fint.

Langt det meste af Hidden Agenda ville formentlig fungere lige så godt eller bedre med et joypad. Der hvor det giver mening at man bruger en mobiltelefon eller tablet som controller er, at spillet kan sende beskeder om den skjulte agenda ud på den enkelte spillers telefon uden at andre spillere kan se det, og at den bruges som en slags PDA som nævnt tidligere.

Den grafiske side er på det sædvanligt høje niveau som vi kender det fra Supermassive Games og deres Until Dawn. Karaktererne i spillet er meget detaljeret og livagtige, hele stemningen i spillet er dyster og tankerne falder helt naturlig hen på filmen Seven. Dog er animationerne lidt stive til tider og spillet kan virke lidt upoleret og groft i kanterne med mellemrum. Lydsiden er fin, stemmeskuespillerne gør det godt og spillet skaber en helt klar filmisk stemning. Og som en god ting er der danske undertekster og menuer.

Historien i Hidden Agenda kan gennemføres på 90-120 minutter, men man kan sagtens spille det igennem både to og tre gange, for at se i hvilke retninger historien kan bevæge sig. Der ud over er der Competitive Mode, som kan spilles flere gange med minimum to venner. Spillet kan visse steder virke lidt groft i kanten, men det fungerer og det er god underholdning for en portion venner og skal sammenlignes med at se en film sammen og ikke spille et spil sammen. Man kan sidde og slappe af og snakke sammen om hvilke valg man skal tage, bortset fra de enkelte steder, hvor der er en timer på og hvor der skal tages et valg i en fart.

Hidden Agenda kan købes for 159 kr. på PlayStation Store og det er et godt bud på et PlayLink spil, som bevæger sig ud over de sædvanlige quizspil og partyspil. Det kræver ikke noget ekstra udstyr ud over en PlayStation 4 og den Apple eller Android smartphone, som mere eller mindre alle har og så kan man spille Hidden Agenda sammen. Vi er spændt på at se hvilke andre spil, der vil gøre brug af PlayLink teknologien i fremtiden, men hvis Hidden Agenda er standarden, skal det nok blive spændende.
+ Dyster og flot grafik, let at gå til for non-gamers, et godt bud på et anderledes PlayLink spil
Tung og lidt upræcis styring fra ens mobiltelefon, lidt stive animationer
Gameplay:5.0