Hot Wheels Unleashed

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 27. september 2021 - kl. 17:00
1 2

Saml massevis af de ikoniske Hot Wheels biler i Hot Wheels Unleashed, der på samme tid er en ganske underholdende arkaderacer - læs anmeldelsen her.

Italienske Milestone har efterhånden fået opbygget sig et navn indenfor realistiske racere, gerne på to hjul, som for eksempel Ride og MotoGP serierne. Men i starten af 2018 udgav de Gravel, som faktisk var en ganske solid arkaderacer på fire hjul - og nu er endnu en kommet, nemlig Hot Wheels Unleashed. Jeg kan faktisk bedre lide Milestone, når de giver slip på de der realistiske og lidt kønsløse racere de spytter ud hele tiden og giver den gas med en arkaderacer.

Hot Wheels Unleashed er en kart racer med de her små Hot Wheels biler vi kender, som man kører ræs med på nogle ganske opfindsomme og crazy baner, lavet med de samme Hot Wheels elementer man kan købe i butikkerne. Banerne er fyldt med loops, skarpe sving, sektioner hvor man hænger med hovedet nedad og visse gange kommer man endda også udenfor selve banen. Der er ganske mange baner og de er bygget op for eksempel i en garage, i en skyskraber under opførsel, i en kælder eller på et college. Der er i alt seks miljøer og det er måske lidt i underkanten, da man hurtigt kører de samme steder igen og igen, selv om banerne har forskellige layouts.

Powersliders er, lige som i Mario Kart, en stor det af gameplayet og det er mange gange den hurtigste måde at komme igennem de skarpe sving på - og på samme tid fyldes ens boost-meter op, mens der powerslides. På banerne er der også forskellige paneler, som for eksempel fylder ens boost-meter op, andre der giver ekstra fart med det samme og nogle skaber modstand i bilen, så man taber fart. Der ud over skal man naturligvis undgå andre biler, diverse roadblocks og eksempelvis kæmpe edderkopper, der skyder med edderkoppespind, der kan stoppe ens bil øjeblikkeligt.

Hot Wheels Unleashed indeholder ved udgivelsen 66 forskellige biler og de er inddelt i tre sjældenheds-niveauer; Common, Rare og Legendary. Man får automatisk nye biler efterhånden som man kører forskellige løb, men man kan også købe dem med de guldmønter, man får efter hvert løb. Hvis man får en bil man allerede har, kan den sælges eller skilles af til eksempelvis tandhjul, der bruges som betaling for opgraderinger til ens eksisterende biler.

Bilerne er både fra virkelige producenter som Audi, Dodge, Ford, Chevrolet og Koenigsegg, men der er også temabiler fra for eksempel Batman, Back to the Future, Knight Rider og Teenage Mutant Ninja Turtles. For fans af Hot Wheels er der i hver fald masser af biler at gå på jagt efter her og som en sjov lille bonus-info, kan man se hvornår bilerne er udkommet som legetøj.

Spillets singleplayer del hedder Hot Wheels City Rumble, hvor der er en lang række løb fordelt rundt omkring i en by og ud over det almindelige kom-først-over-målstregen-løb, er der også tidskørsler og bosskampe, hvor der i omgivelserne, kan være en boss, der gør løbet ekstra besværligt. Endelig er der også multiplayer både online og i splitscreen offline og man kan også køre enkelte løb og time trials. Vi kunne ikke teste online delen grundigt igennem inden udgivelsen, men det vi prøvede virkede solidt.

Man kan også bygge ens egne baner i spillets bane editor, dele dem med andre spillere og hente andre spilleres baner. Som så ofte er bane-editoren lidt kluntet at bruge med en controller, men det fungerer og det er muligt, forholdsvis let, at lave nogle fornuftige baner. Man kan også lave ens egne lakeringer til ens biler og faktisk også indrette ens egen gamer-lejlighed med nye møbler, tapet og andet, som man vinder undervejs.

Visuelt er Hot Wheels Unleashed ganske flot - og specielt bilerne er flotte. Man har ikke forsøgt at gøre dem realistiske, da de ligner de små legetøjsbiler man kan købe og man kan tydelig se, at de er lavet at plastik. Det er som at lege med digitale udgaver af de elskede Hot Wheels biler og det er et rigtigt godt designvalg, at bilerne ikke ligner rigtige biler, men små plastikbiler. Lydsiden er som man kunne forvente i et spil af denne type, med fine motorlyde og et upbeat soundtrack.

Helt generelt er Hot Wheels Unleashed en ganske velfungerende kart-racer. Gameplayet fungerer godt, man kan let lave lange powerslides, de forskellige biler føles og lyder forskellige og banerne er ganske godt designet. Det sætter ikke nogen nye standarder for genren og ryster måske ikke posen ret meget i forhold til andre lignende spil, men det fungerer altså fint og er ganske underholdende - specielt sammen med et par venner, både online og offline. Og for den kreative, kan man bruge en del tid på at designe egne baner.

Det er ikke kart-racere der er flest af på PlayStation, så Hot Wheels Unleashed er mere end velkommen. At det så er fyldt med indhold, omkring 40 opfindsomme baner og knap 70 biler ved lanceringen, er kun et plus og efter lanceringen vil Milestone blive ved med at udgive blandt andet dele til bane-editoren, lir til ens lejlighed og nye biler fra for eksempel Aston Martin, BMW og McLaren, samt fra Barbie, Superman og Street Fighter.

Man behøver ikke at være fan af Hot Wheels for at få noget ud af det her spil, da det er en ganske solid kart-racer i sig selv. Hot Wheels Unleashed koster 369 kr. på PlayStation Store og det er samme pris uanset om du vælger PlayStation 4 eller PlayStation 5 versionen. Bemærk, at der i øvrigt ikke er nogen mulighed for at opgradere fra PS4 versionen til PS5 versionen senere hen.
+ Mange biler og baner, velfungerende gameplay, bilerne har et fedt plastik-look, bane-editor giver potentielt endeligt antal baner
Ryster måske ikke posen ret meget i forhold til andre spil i genren, lidt for få miljøer, gameplayet er simpelt og ændre sig ikke undervejs
2