Hotel Transylvania 3: Monsters Overboard

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 19. juli 2018 - kl. 16:04
0 2

Tag med Dracula, hans datter og resten af monsterslænget på opdagelse i dette middelmådige eventyrspil. Vi anmelder Hotel Transylvania 3: Monsters Overboard.

Den nyeste film i den populære Hotel Transylvania serie er netop landet i biograferne og i den forbindelse er det officielle Hotel Transylvania 3 spil også udkommet, med undertitlen Monsters Overboard.

Det er efterhånden ikke så normalt længere, at vi ser spil baseret på store blockbuster film og selv om der er et eller andet charmerende ved at spille et spil, med alle de rigtige skuespillere i et univers vi kender fra biograferne, så har disse spil sjældent været de helt store oplevelser.

Det går desværre igen i Hotel Transylvania 3: Monsters Overboard, som ikke har noget direkte med filmen at gøre. I filmen inviterer Draculas datter, Mavis, farmand og resten af monsterslænget på en ferie på et krydstogtskib og hvor filmen udspiller sig på krydstogtskibet, foregår spillet på en række øde øer, hvor de fem venner bliver adskilt fra hinanden.

Nu skal Dracula og Mavis, sammen med nogle underlige små monstre med forskellige egenskaber, forsøge at finde Frankenstein, Murray og Wayne og redde dem ud af kløerne på øernes indfødte. Man skal udforske de tre forladte øer som enten Dracula eller Mavis og det kan kun gøres om natten, da vampyrer jo ikke er specielt glade for sollys. Det betyder, at hver runde i spillet varer max. 10 minutter, før man bliver tvunget til at holde pause, indtil det bliver nat igen, hvor man så kan fortsætte med at begive sig dybere ind på øerne.

Gameplayet minder om en simpel form for Pikmin. Man kan udstede ordre til en række små monstre som kaldes Impaer, så man på den måde kan få dem til at gøre forskellige ting for en. De kan ødelægge jordvolde og fjerne væltede træstammer så man kan nå nye områder, bære dele til gangbroer på plads så man kan krydse vandløb og kløfter og de kan nedkæmpe store kødædende planter og enorme krabber på øen.

Man kan kun have et begrænset antal Impaer med sig og da de alle har forskellige evner og egenskaber, gælder det om at sammensætte sit hold, så man har de rigtige med sig i forhold til de forhindringer man står over for. Man kan også bruge Impaerne til at bære de diamanter man får for at nedkæmpe fjender hen til nogle portaler, som er placeret rundt omkring på øerne og på den måde får man adgang til nye Impaer. Ved portalerne kan man også blot ændre sammensætningen af ens Impaer.

Selv om de tre øer er ret lineære opbygget, lægger de alligevel op til at man går opdagelse efter de skjulte skatte, som for eksempel gør, at ens angreb bliver kraftigere eller at man kan have flere Impaer med sig. Gameplayet er ikke på nogen måde afvekslende - det eneste nye som tilføjes i løbet af spillet er nye Impaer med nye egenskaber - resten bliver meget hurtigt ret ensformigt.

Hotel Transylvania 3: Monsters Overboard er ikke noget decideret dårligt spil, det er bare heller ikke særlig godt - og så har jeg lidt svært ved at se målgruppen til spillet. Gameplayet henvender sig ikke til de yngste spillere, dertil er gameplayet for indviklet med blandingen af tredje-persons eventyr og et realtime strategispil - og de ældre gamere vil nok ikke føle sig underholdt i ret lang tid ad gangen.

Spillets mest åbenlyse svage side er grafikken. Det kan siges meget kort: Det er decideret grimt. Ja, så er det sagt. Spillet lægger ud med en introsekvens, som ikke engang er animeret og det fortsætter over i et spil, som underholder med en lav opløsning, elendige animationer og simple overflader. Grafikken fungerer; man oplever ikke underlige fejl og lignende, men hold op det er ikke ret kønt.

Lydsiden er en smule bedre, men stadig ikke noget at skrive hjem om. Soundtracket er godkendt og stemmeskuespillerne gør deres bedste for at levere de få one-liners med overbevisning. Man har dog ikke gjort sig den ulejlighed, at lede efter skuespillere, der lyder som de rigtige skuespillere fra animationsfilmene.

Som nævnt ovenfor, så er Hotel Transylvania 3: Monsters Overboard ikke noget decideret dårligt spil. Det er ensformigt og grimt og jeg havde måske nok forventet en smule mere når man tænker på udgangsmaterialet. Og jeg havde måske også forventet et spil, som ville være en smule mere tilgængeligt for en lidt yngre målgruppe.

Hotel Transylvania 3: Monsters Overboard kan købes på PlayStation Store for 319 kr. hvilket er noget i overkanten for et spil som dette.
+ Gameplayet virker interessant i starten
Gameplayet bliver hurtigt ensformig, direkte grim grafik, middelmådig lydside, for indviklet for filmens målgruppe, for høj pris