Hotline Miami

Anmeldt af: Jakob Kofod - 9. juli 2013 - kl. 20:38
4 0

Hotline Miami byder på stærke farver, et eminent soundtrack, en skæv historie og et fantastisk gameplay, der passer perfekt til din PlayStation Vita.

Hotline Miami byder på en relativ simpel men samtidig dyb historie. Man indtager rollen som en unavngiven lejemorder, hvis fornemmeste opgave er at dræbe alle personer, der befinder sig på de adresser, ens kontakt oplyser. Dybere dykker vi ikke ned i historien i denne anmeldelse, da den fortælles bedst igennem spillet.

Gameplayet er, lidt som historien, ret ligetil, der er tale om et såkaldt top-down shooter spil, sagt med andre ord et spil, hvor man ser det hele i fugleperspektiv. Man styrer karakteren rundt ved brug af venstre analog pind og bruger højre analog pind til at sigte med, derudover gøres der brug af to knapper, en til at samle våben op med og kaste dem igen, og en til at slå til Søren og affyre våben. Styringen er meget løs, og det tager lidt tid at få helt styr på den. Spillet gør ligeledes brug af touchskærmen, som kan bruges til at bevæge kameraet rundt på banen, således at man kan danne sig overblik over situationen. Derudover kan man bruge touchskærmen til at låse fast på fjenderne, dette er en super feature, da den tillader mere kontrollerede angreb, som sikrer, at du rammer fjenden hver gang de angriber.

Taktik er en stor del af spillet, da man dør af et enkelt slag eller skud. Det er derfor stort set umuligt at snuppe det første og bedste skydevåben og satse på at skyde sig igennem banen uden problemer, da fjenderne skyder hurtigt og rammer plet stort set hver gang. Derudover tiltrækker lyden af skudsalver fjenderne, hvilket ikke er at foretrække. Man skal derfor nøje overveje, hvordan man vil gribe de forskelige baner an, før man stikker hovedet indenfor, da man ellers hurtigt er død igen, og ja man kommer til at dø mange gange. Spillet har sågar et trofæ for 1.000 dødsfald.

Som det fremgår af ovenstående skal man tænke lidt, før man handler her. Det er derfor guld værd at bruge lidt tid på at iagttage fjendernes ruter på banerne og efterfølgende dræbe dem en efter en uden en lyd ved at slå dem bevidstløse og efterfølgende lave en voldsom henrettelse af dem. Der er forskellige måder, hvorpå man kan slå dem bevidstløse, f.eks. ved at banke en dør i hovedet på dem, kaste et våben i hovedet på dem eller slå dem ned med de bare næver.

I slutningen af hver bane bliver man bedømt på, hvor godt man har klaret sig. Her bliver man i høj grad belønnet for, hvor brutal man har været og hvor aggressiv man har været, således belønnes brutale henrettelser med flest point. Det er ligeledes muligt at få ekstra point ved at udføre flere drab i forlængelse af hinanden, således at man udfører en kombo.

Som en lille gimmick skal man forud for hver bane vælge en maske at iføre sig, der er her tale om dyremasker, der besidder forskellige egenskaber som f.eks. at bevæge sig hurtigere, have et længere kombo-vindue eller starte med en boremaskine, så man kan udføre nogle utroligt blodige henrettelser.
Alt i alt byder Hotline Miami på et utroligt vanedannende gameplay, og selvom spillet ikke er længere end 3-5 timer, så er der en stor genspilningsværdi, da man både kan forsøge at opnå den højeste score på leaderboardet eller få karakteren A+ på alle baner eller selvfølgelig gå efter platintrofæet.

Grafisk er Hotline Miami noget for sig selv, det er nemlig ikke hver dag - nok nærmere ti år siden - at man ser spil i denne stil. Der er gjort tykt brug af neonfarver, ja der er vel nærmest tale om, at man har gjort brug af neon-regnbuen til at male dette spil. Men farvesammensætningen matcher den periode, hvor plottet udspiller sig, og er således et simpelt men effektivt virkemiddel, der får den relativt middelmådige 8 bit stil til at fremstå stilsikker og gennemført.

Soundtracket i spillet er helt igennem fantastisk, de elektroniske toner, der både kommer i down-tempo og up-tempo versioner, er tilpas psykedeliske til at de formår at matche det rå og brutale gameplay og samtidig akkompagnere den farvestrålende 8-bit grafiske stil.

Hotline Miami er et af de der spil, der formår at kombinere forholdsvis simple virkemidler til en fantastisk spiloplevelse. Spillet virker som om det helt fra starten af har været designet til PlayStation Vita, ikke fordi det byder på en interessant historie, et vanedannende gameplay eller dets imponerende visuelle og lydmæssige udtryk, men primært på grund af banernes opbygning i spillet. De kræver ikke den store mellemsekvensfest, men er nemme at gå til og kan klares på relativt kort tid, hvilket gør, at man lige kan nå en enkelt bane i en reklamepause eller i metroen.
+ Passer perfekt til PlayStation Vita, Solidt Soundtrack, underholdene gameplay
Lidt for kort historie, stejl indlæringskurve
0