inFamous 2

Anmeldt af: Jakob Kofod - 16. juni 2011 - kl. 20:52
11 0

Efterfølgeren til det succesfulde inFamous er på gaden, og det har aldrig været sjovere at være superhelt.

inFamous 2 udspiller sig umiddelbart efter det første spil; vores hovedperson Cole MacGrath er på vej sydpå til New Marais for at tanke nye kræfter, som skal bruges til at opfylde en profeti, han har fået om at, han skal nedkæmpe The Beast, som er en 100 meter høj kæmpe, og dermed redde verden. Inden turen går til New Marais med Zeke og Kuo, dukker bæstet imidlertid op og smadrer Cole godt og grundigt og efterlader ham drænet for energi. Som om bæstet ikke er en stor nok mundfuld finder Cole og Co. efter ankomsten til New Marais hurtigt ud af, at de ikke er velkomne i byen, som ledes af den joviale Bertrand, der med sine Militia tropper styrer byen med hård hånd. Der er derfor nok at se til for Cole i jagten på de superkræfter, der skal til for at kunne vinde i det uundgåelige opgør med bæstet.

InFamous 2 er, som sin forgænger, et open world spil. Det udspiller sig i storbyen New Marais, udviklernes svar på den orkanramte by New Orleans. Byen er utrolig levende og byder på stor diversitet alt afhængig af, hvilket distrikt, man befinder sig i. Man kommer igennem alt fra den barske slum til de mere high fashion områder, og selvfølgelig har udviklerne også implementeret bydelen Floodtown, som straks leder tankerne hen på de tv-billeder vi så, da orkanen Katrina hærgede i byen.

Som i det første spil spiller karma en stor del, man kan vælge at spille spillet som helt eller dæmon alt efter, hvordan man vælger at løse de opgaver, man bliver stillet overfor. Til at gøre hele helt/dæmon-konceptet klart og tydeligt, møder vi to kvindelige diametrale modsætninger, nemlig Kuo, der repræsenterer heltesiden og Nix, der repræsenterer dæmondelen. De to kvinder kommer med hver deres forslag til, hvordan forskellige missioner kan klares, og alt efter hvis plan man følger, optjener man hhv. god eller dårlig karma. Alt efter hvilken sti du vælger, vil dit omdømme i byen blive påvirket - enten vil du blive ham, de elsker eller ham, de frygter. Karmasystemet fungerer sådan set fint nok, selvom det til tider virker lidt forudsigeligt, især med de to kvindelige hovedpersoner.

InFamous 2 byder også på nye og større kræfter. Kræfterne låser man løbende op for, men for at få adgang til alle kræfterne, skal man først udføre forskellige stunts, som at dræbe 10 fjender i luften, for at få adgang til at købe dem for sine surt optjente xp. Her hjælper spillet de gamere, der har spillet det først spil, godt på vej i og med, at man kan importere sit savegame og på den måde opnå xp til brug for køb af nye kræfter. De nye kræfter er helt fantastiske og gør det til en sand fornøjelse at løbe ind i en bunke fjender, samtidig er de forskellige kræfter så differentierede, at forskellige fjender kræver forskellige kræfter, og på den måde kan man sammensætte sine kræfter til de forskellige situationer, man havner i.

Spillet byder også på nye måder at komme frem på, som gør det væsentlig hurtigere at gå fra gadeplan til svimlende højder. Man kan nu nærmest flyve op af husmuren via såkaldte launch poles, der fungerer som elektriske nedløbsrør, derudover kan man sætte af fra biler og udnytte deres elektricitet til at komme højere til vejr, og derudover åbner man senere op for nogle lækre redskaber, som jeg ikke vil nævne her i anmeldelsen.

De nye kræfter og transportmuligheder og ikke mindst det nye nærkampsvåben AMP'en bidrager til et super underholdene gameplay, det føles fantastisk at indtage rollen som Cole, uanset om man vælger den gode eller onde side. Man føler sig som en magtfuld superhelt, som har hele byen i sin hule hånd, og enten kan være den rolige helt, der bevogter byen fra oven eller den ondskabsfulde dæmon, der får byens gader til at brænde.

Med det faktum, at der, hvis man vil opleve alt i spillet, er to hele kampagner, man skal igennem, er der rigeligt at se til i inFamous 2. Udover selve historien er der masser af sidemissioner, man kan give sig i kast med for at sikre bydele mod fjender, derudover kan man gå på jagt efter Blast Shards eller jagte Dead Drops, der denne gang er at finde på byens flyvende rotter, bedre kendt som duerne.

Spillet indeholder ikke nogen multiplayerdel, men udviklerne har implementeret muligheden for at lave sine egne missioner. Programmet man bruger til at lave missionerne er kompleks samtidig med, at det er super simpelt og intuitivt, det er nemt at lave missioner, og da udviklerne har lagt nogle skabeloner ind, man kan arbejde ud fra, er det noget alle med lidt kreativ sans kan kaste sig over. Muligheden for at lave baner giver spillet en utrolig levetid, og der ligger allerede nu mange interessante baner, som er uploadet dels af Suckerpunch selv men også af spillets brugere.

Grafisk er spillet - i kraft af, at det er et open world spil - utrolig flot. Byen New Marais er fantastisk at bevæge sig rundt i, og det samme er det oversvømmede Flood City. Områderne er rige på detaljer, og der er næsten noget nyt, der fanger øjnene, hver gang man vender tilbage til et område, man ellers troede man kendte som sin egen bukselomme. Spillet imponerer især, når man kæmper mod store monstre midt i byen, hvor hele scenariet forvandler sig til et sandt inferno, bygninger står i flammer, biler flyver gennem luften til højre og venstre, og man tænker næsten med det samme på scenerne fra Cloverfield. Alt dette sker uden at spillet begynder at hakke eller sænke tempoet, det er simpelthen fantastisk.

InFamous 2 byder ligesom forgængeren også på en skøn tegneserieinspireret fortælleteknik, hvor de historiemæssige mellemsekvenser vises i, hvad der bedst kan beskrives som et gammeldags tegneserieunivers, som gør det at følge historien til en fornøjelse, som at ligge på sofaen med en gammel superman tegneserie. Spillet har dog også et par grafiske fejl; i nogle mellemsekvenser ser det ud som om, at nogle af personerne er klippet ind, således at de har en tydelig markering omkring deres karakter. Derudover kommer kameraet til tider til kort, dette er typisk i nærkampe, hvor man efter at have smadret fjenden med det nye våben AMP'en står uvidende overfor, hvor den nærmeste fjende er, da kameraet hellere vil levere en fed killer-animation end lade en styre kameraet rundt og gøre klar til næste angreb.

Lydsiden byder på et godt soundtrack blandet med lækre elektriske lydeffekter, der næsten kan få hårene til at rejse sig på armene, når man sender en storm af lyn af sted mod fjenderne. Stemmeskuespillet er godt eksekveret, og især de to kvindelige hovedpersoner Kuo og Nix er overbevisende og er med til at gøre historien og hele moraldilemmaet mere interessant. Stemmen til Cole leveres af en ny skuespiller, og han gør det ganske glimrende, faktisk glemmer man nærmest efter introen, hvordan den gamle Cole lød, og det er selvom man netop har haft det originale spil i maskinen.

InFamous 2 er uden tvivl en værdig opfølger til det succesfulde inFamous. Spillet byder på en god historie, som byder på moralske dilemmaer og nogle ret store tvists. Det kan klart anbefales at spille det første inFamous, før man begiver sig ud i New Marais sammen med Cole, da spillet forudsætter, at man har kendskab til personerne fra det første spil, for at få den bedste oplevelse. InFamous 2 er både grafisk og lydmæssigt super lækkert, men vigtigst af alt leverer det et super underholdende gameplay, som gør spillet utrolig indbydende og svært at lægge fra sig.
0