inFamous

Anmeldt af: Rasmus Abildgaard Slot - 17. juni 2009 - kl. 23:08
Del denne artikel:
7 0

Så er Sucker Punch parat med deres første PlayStation 3 titel, Infamous, men er det nu ventetiden værd?

Så er Sucker Punch endelig parat med deres første PlayStation 3 titel, inFamous. Som i alle andre spil i sandkassegenren er der lagt op til en masse timers sjov, men inFamous er markant anderledes end det, vi ser i de fleste sandkassespil.

I inFamous spiller man som leveringsbuddet Cole, der under mystiske omstændigheder overlever en kæmpe eksplosion, der lægger dele af Empire City øde. Eksplosionen giver Cole evnen til at styre elektricitet og udnytte det til sin fordel, men det er ikke uden konsekvenser, at han får disse kræfter.

Coles kræfter lader ham bruge sine kræfter til godt såvel som ondt. Han kan sende lyn ud af sine arme og ramme de ting han vil, men kan også hjælpe byens mange folk i nød. Empire City ligger i ruiner efter at bomben sprang, og folk inficeres lige så stille af en virus, der får folk til at gå amok samt endda at lave dem om til såkaldte Reapers.






Empire City er opdelt i tre øer, der alle er adskilt fra hinanden efter eksplosionen. Cole flygter til Neon distriktet, der nu er overtaget af de såkaldte Reapers, en flok bevæbnet narkomaner, der er ude på at ødelægge de mennesker, der er fanget sammen med dem. Warden distriktet er afspærret og er nu hjemsted for byens hjemløse, der ligeledes er gået sammen om at holde distriktet for sig selv. Den sidste ø er endnu for fjern til, at Cole kan finde ud af, hvad der er sket der, da det er centrum for de begivenheder, der i første omgang har givet ham de overnaturlige kræfter.

I sin jagt på sandheden får Cole hjælp af sin bedste ven Zeke, der er lidt for rapkæftet, men holder sig ved Coles side og hjælper ham. Coles gamle kæreste Trish er ligeledes opsat på at hjælpe den lidende befolkning, efter hele stedet blev bombet tilbage til stenalderen.

I løbet af historien skal Cole træffe svære valg, der får konsekvenser for, hvordan folk reagerer på Cole, ligesom disse beslutninger bestemmer, hvordan historien udfolder sig. De gode og onde beslutninger er dog primært hurtige ja/nej situationer, hvor man eksempelvis kan vælge at lade det gå ud over Cole selv eller byens tilfældige borgere.






Historien ændres heller ikke specielt meget, hvis man spiller god eller ond, da det meste bare er noget dialog, der ændres på - alle større historiebegivenheder sker stadigvæk uanset ens valg igennem historien. Historien kan til tider være ret svag og forvirrende, specielt når man er halvvejs i den, men mod slutningen sker der en del, og slutningen giver svar på det meste, som man undrede sig over, dog også med en stor overraskelse.

Ud over selve historien er der også små sidemissioner, som gradvist befrier de forskellige øer for fjender. Der er en ganske god variation i disse missioner, og der vil også være mulighed for, at man ved nogle missioner kan tage en god eller ond variation af missionen.

Styringen er ganske god så snart man vænner sig til den, og man vil i løbet af ingen tid hoppe fra bygning til bygning. Cole kommer ikke frem ved at bruge biler, da disse åbenbart eksploderer, hvis han sætter sig ind i dem på grund af hans kræfter, så derfor bruger han sine evner til at skøjte over el-ledninger på byens hustage, og også de elektriske togskinner rundt om øerne bliver hyppigt brugt.






Som historien skrider frem, får Cole også nye evner og angreb, som han kan bruge til sin fordel, og det giver spilleren god tid til at lære de nye ting at kende i stedet for, at man har alting til rådighed med det samme. Disse nye angreb kan opgraderes via point, som man får for at slå fjender ihjel.

Grafisk er spillet også super flot og kører for det meste klippestabilt, men der er dog mange fejl i spillet, faktisk rigtig mange fejl. I løbet af gennemspilningen af spillet skete det flere gange, at Cole faldt gennem et hustag, hvilket resulterede i, at man i stor frustration skal genspille det, man lige har lavet. Lydbilledet er ganske godt og giver en ganske god fornemmelse af, at man er i en by, hvor kaos er udbrudt.

Spillet er dog meget let, selvom man spiller på den højeste sværhedsgrad, meget af det kommer ved at checkpointsystemet er meget tilgivende. Hvis man dør i løbet af en mission, er det meget sjældent, at man starter mere end et par minutters spilletid fra der, hvor man døde. Det gør spillet meget let, at der er så få konsekvenser af at dø, så hvis man leder efter en god udfordring, er dette ikke lige spillet.

I løbet af spillet laver man mange forskellige ting og samler ting, men man kan ikke se, hvor langt man er med at dræbe x antal fjender med det og det angreb. Det er specielt irriterende, hvis man prøver på at skaffe spillets trophies.






inFamous er et super interessant bud på, hvordan et sandkassespil kan laves, da det ikke følger den normale rutine med, at man kun er en del af spilverden, men derimod at selve spilverden er dit ansvar, og det er op til spilleren selv at bestemme, hvordan verden ser på en. Man kan ende med at blive frelseren som alle elsker, eller den onde superforbryder som folk hader og kaster sten efter.

inFamous er et rigtig godt spil, og efter denne anmelders mening er spillet det bedste alternative sandkassespil, der er lavet siden Crackdown i 2006. Der er mange udfordringer at finde i spillet, og der er en ganske god variation i alt det man laver, så der er bestemt en masse at komme efter.

Når alt er sagt, så er inFamous uden tvivl et af de eksklusive PlayStation 3 spil, som fans har ventet på, da der er rigtig mange timers sjov at hente.
Gameplay:9.0
Grafik:8.0
Online:-
Holdbarhed:8.0
Overall 8.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.