Innerspace

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 17. januar 2018 - kl. 21:42
0 1

InnerSpace er et fredfyldt og afslappende spil, som udspiller sig i en unik spilverden. Her er ingen kampe eller stress, kun frustrationer over nogle underlige designvalg. Læs anmeldelsen her.

Innerspace er et eventyrspil inspireret af spil som Grow Home og Journey og det kom til live som et lille projekt mellem en håndfuld college-venner fra Dallas. Efter en succesfuld Kickstarter kampagne, er spillet nu blevet til virkelighed og er udkommet på en lang række platforme, blandt andet PlayStation 4.

InnerSpace er et såkaldt ”exploration flying game”, altså et spil, hvor man flyver rundt i den abstrakte verden Inverse og undersøger omgivelserne. Spillet foregår på indersiden af forskellige planter, som har fået vendt ydersiden indad og man er dermed omgivet af jord og vand overalt og tyngdekraften er ligeledes blevet vendt om, så den skubber ud fra plantens centrum og dermed kan landskaber og hav sidde på indersiden af planetens yderkant.

Det betyder, at man flyver rundt inde i en række forskellige kugler, som har landskab og hav siddende rundt om en og det giver en spilverden uden horisont og uden op og ned. Man tager rollen som piloten The Cartographer, der i et lille fly skal undersøge disse mystiske planter. Flyet har to grundlæggende indstillinger; Flight Mode som bruges når man flyver rundt inde i planterne og en Dive Mode, som ændrer flyets form og som bruges når man dykker ned under vandet for at undersøge den undersøiske verden.

Med sig til at hjælpe sig har man den mystiske The Archaeologist, som kommer med gode råd, leverer opgraderinger til ens lille fly og som analysere de ting man finder i omgivelserne. Det er The Archaeologist som har sendt en ud på denne mission og han er interesseret i at finde ud af hvad der skete med civilisationen, der engang levede i disse omvendte verdener, undersøge deres teknologier og ikke mindst befri deres guder, som stadig vandre hvileløst rundt i disse nu øde verdener.

Gameplayet består for det meste af, at flyve rundt i omgivelserne, løse små opgaver og finde gemte opgraderinger og passager til nye områder. Der er ingen form for kampe i InnerSpace og helt generelt er spillet meget afslappende og fredfyldt - ikke ulig Abzû og Journey, dog uden at det når op på niveau med disse to.

Det største problem med InnerSpace er, at spillet er meget dårligt til at signalere hvad man skal. Det kan godt være, at det går ud på at opleve og undersøge, men når man i 20 minutter har fløjet rundt og ikke aner hvad man skal, begynder frustrationen at sætte ind. Oven i dette, kan det være svært at orientere sig, fordi at der ikke er nogen horisont og der er ingen op og ned, da der er land og vand hele vejen rundt om en, så det hele kan blive lidt desorienterende.

Den grafiske side er nok spillets stærkeste side. Den minder mest af alt om en abstrakt udgave af Abzû - og er en spilverden du formentlig aldrig har set magen til før. Som nævnt ovenfor, kan den være svær at finde rundt i og det kan være frustrerende, men man kan ikke komme udenom, at den er flot og unik. Lydsiden støtter flot op om denne unikke verden, med et stille og roligt elektronisk soundtrack og rolige lyde i spillets mere stille sekvenser.

InnerSpace er et unikt spil, som udspiller sig i en anderledes, fredfyldt og smuk verden. Som spil er det måske ikke det bedste, da det er svært at finde rundt og meget af tiden går med at undre sig over, hvad man egentlig skal i den specielle spilverden. Det betyder at frustrationen begynder at sætte ind og det er ikke nær så underholdende, som det burde være.

Hvis du holder af spil som Abzû og Journey vil du med stor sikkerhed også synes om InnerSpace. Man skal dog have tålmodigheden kørt i stilling, da man som sagt vil skulle bruge noget tid på bare at finde ud af hvad man skal, da man ikke bliver taget i hånden her. Men det er en flot og anderledes oplevelse og er du til den salgs, så hop på InnerSpace.

InnerSpace kan købes på PlayStation Store for 149 kr. - og i skrivende stund er der endda 10% rabat på spillet, så det kan fås til 134 kr.
+ Flot og unik grafik, simpel og god styring, afslappende og fredfyldt
Ofte svært at finde ud af hvad man skal, kan blive frustrerende