Into A Dream

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 22. marts 2021 - kl. 14:45
3 1

Into A Dream er et spil med et kontroversielt emne, nemlig depression og mental sundhed. Der er dog risiko for, at du selv udvikler en depression ved at spille det. Læs anmeldelsen her.

Som den faste læser af PSlife vil vide, så elsker vi spil, som har noget på hjerte. Spil som prøver at gøre en forskel. På papiret lignede Into A Dream sådan et spil, da det omhandler psykisk sygdom og generel mental sundhed. Desværre vil spillet nok lulle dig i søvn, før det kommer til at gøre en forskel.

Man tager rollen som John, der på en eller anden måde er blevet placeret i en anden mands underbevidsthed og man skal nu forsøge at finde ud af hvad der foregår i hovedet på denne mand. Manden hedder Luke og man deltager i forskellige begivenheder i Lukes liv, for eksempel hans datters bryllup, hans ferie i skoven med familien, hans umiddelbare succes med hans virksomhed og hans pludselige afgang som CEO fra den samme virksomhed. Der er tydeligvis et eller andet galt med Luke - en depression ligger og lurer.

Gameplayet er ret simpelt; Into A Dream er et side-scrollende 2D eventyr, hvor man bevæger sig rundt, taler med folk og løser simple puzzles. Det kan være noget med at finde en knap, som aktiverer en generator, finde en nøgle til en låst dør eller bringe en bortløben hund hjem til Lukes datter da hun var lille. Man hopper rundt i tiden og ser forskellige brudstykker af Lukes liv og det kan være en lille smule forvirrende i starten.

Ud over puzzle gameplayet, er der en masse mennesker der skal tales med og ind imellem får man flere svarmuligheder man kan vælge mellem - ellers er det ret meget lige ud af landevejen med dialoger, man ikke rigtigt deltager i. På papiret lyder det som et meget standard eventyrspil, men problemet her er, at både gameplay og dialog er så søvndyssende kedeligt. Dialogen er meget basic, grænsende til det pinlige, gameplayet er klodset og virker meget anstrengt og John bevæger sig utroligt langsomt. Selv om der er mulighed for at løbe, foregår det stadig langsomt. Alt i alt giver det et spil, som bare er kedeligt og uinteressant og historien formår ikke at løfte det.

Rent teknisk er spillet meget blandet. Grafikken er ganske pæn, hvor alt i forgrunden og karaktererne er silhuetter, placeret på farverige baggrunde med flotte lyseffekter. Det ser ganske indbydende ud, så længe det ikke bevæger sig, for animationerne er helt grinagtige stive. Når John hopper ligner det seriøst noget fra et platformspil fra 1980’erne. Det er længe siden, at jeg har set noget så fjollet og ude af trit med tiden.

Endelig er stemmeskuespillerne pinligt ringe. John lyder egentlig okay, men Luke, der skal forestille at være ramt af en depression, lyder som om at han er ved at falde i søvn og hans kollega Michael, som skal forestille at have skurkerollen i historien, overspiller sin rolle alt for meget så han ikke lyder udspekuleret men nærmest karikeret ond. Endelig er der grammatiske fejl i teksten i taleboblerne; der mangler kommaer, nogle gange blandes engelske og amerikanske stavemåder sammen og endelig giver nogle af sætningerne ganske enkelt ikke helt mening. Det langt mest positive der er ved spillet er soundtracket, som er meget stemningsfuldt, fyldt med flotte piano numre, som sætter den rigtige stemning.

Der er mange gode indie-udviklere derude og mange gange kan man godt se, at det ikke er store teams der står bag spillene, men det er en del af charmen ved de her spil. De er skabt af folk, der brænder for deres drømmeprojekt og det kan man se skinne igennem. Into A Dream er skabt af en enkelt mand og det er imponerende at en enkelt mand har kunne skabe et spil alene og det er derfor barskt at sige, men resultatet er simpelthen bare ikke godt nok.

Into A Dream har potentiale, ved at tage et svært emne som depression op - det er der ikke mange spil der tør. Men det er desværre endt som noget værre rod, med en kludret historie, en virkelig grov teknisk side og et søvndyssende langsomt og kedeligt gameplay. Et spil som dette skal løftes af en gribende og velfortalt historie men den opgave magter historien slet ikke.

Into A Dream kan gennemføres på 4-5 timer og man må tage hatten af for at spillet forsøge at tackle et emne som depression, men desværre er projektet endt som et spil, der desværre ikke kan anbefales - slet ikke til en pris på 104 kr. Den burde være meget lavere, hvis pris og kvalitet skulle hænge sammen.
+ Godt soundtrack, flot grafisk stil
Kedeligt og meget langsomt gameplay, grinagtigt stive animationer, kiksede stemmeskuespillere, grammatiske fejl i tekster
Gameplay:4.0