Jacob Jones and the Bigfoot Mystery

Anmeldt af: Jakob Kofod - 20. maj 2013 - kl. 22:18
2 0

Jacob Jones and the Bigfoot Mystery byder på vaskeægte puzzle adventure på PlayStation Vita.

Jacob Jones and the Bigfoot Mystery er det første spil til PlayStation Vita, der udkommer i episodeform. Der udkommer i alt fem episoder af spillet, der er noget så klassisk som et godt gammeldags puzzle/adventure spil. Det er endnu uvist præcis med hvilke intervaller de udkommer, men mon ikke det bliver noget med en gang om måneden eller hver fjortende dag.

Den første episode har fået undertitlen ”A bumb in the night” og handler om drengen Jacob Jones, som skal tilbringe sommeren på en sommerlejr ved navn ”Camp Eagle Feather”, da hans forældre mener, at han har brug for at opleve noget nyt og møde nogle nye personer.

Da der er tale om den første episode af fem, bliver en stor del af historiefortællingen i spillet brugt på at introducere de forskellige karakterer i spillet. Her får vi både nogle ret stereotype karakterer som den sadistiske træner, som inderligt håber, at man laver et fejltrin, så han kan straffe en, den snotdumme dreng, der intet forstår men som vækker empati og smil, og den smaskforelskede unge pige, som næsten ikke kan tale af ren befippelse over ens karakters utrolige charme.

Historien fortælles i et tempo man selv bestemmer, da man selv aktivt skal trykke på skærmen for at avancere. Rent teknisk anvendes ikke nogle særlige fortællemekanismer, men historien formår dog at være interessant, hvilket i høj grad skyldes de karakterer, man møder undervejs samt den hyggelige stemning der er i spillet, både hvad angår historien og det grafiske udtryk.

Stort set hver eneste karakter, man møder i spillet, har et eller andet problem, som man kan løse for dem og det er herigennem, at man føres over til spillets puzzledel. De forskellige puzzles, 24 i alt, spænder vidt og byder på mange forskellige typer af puzzles; alt fra matematiske til logiske og observationspuzzles. Sværhedsgraden af de forskellige puzzle spænder ligeledes vidt, således klares nogle uden videre omtanke, mens andre kræver, at man aktiverer nogle af de hjerneceller, der ofte ligger på is bagerst i hjernebarken.

Al kontrol i spillet foregår ved hjælp af Vitaens touch skærm. Man bevæger Jacob rundt ved at trykke på skærmen og aktiverer ligeledes personer eller objekter ved et tryk på skærmen, kameraet drejes ved at udføre det efterhånden legendariske swipe henover skærmen, og det hele bærer lidt præg af, at det også er udviklet til IOS. Man kunne godt ønske sig, at Lucid Games havde set lidt mere på Vitaens muligheder med både knapper og reartouch, men generelt set fungerer det upåklageligt.

Grafisk er spillet udført som et 3d adventurespil, der dog ikke imponerer rent teknisk. Karaktererne har et vinyl-legetøjslook over sig, mens omgivelserne mest af alt minder om papudklip i indbydende farver, lidt i stil med Little Big Planet. Spillet har rent grafisk et barnligt præg, hvilket også skyldes vores hovedpersons beskedne alder, men det barnlige præg er dog et billede, der falmer hurtigt, når man ser på sværhedsgraden af de forskellige puzzles og nogle af de jokes, der er indlagt, hvor der refereres til 90’er gyserfilm.

Lydsiden i spillet er solid med et solidt stemmeskuespil fulgt til dørs af et godt soundtrack, der sammenholdt med den grafiske stil og gode fortælling bidrager til en behagelig spiloplevelse.

Jacob Jones and the Bigfoot Mystery er, når alt kommer til alt, et godt lille puzzle/adventurespil. Historien i spillet er godt fortalt og gør, at man glæder sig til næste afsnit udkommer, hvilket i bund og grund er et succeskriterie for et episodisk spil. Desværre er de forskellige puzzles, man skal løse henover første episode, stort set alle nogle man har set tidligere, hvis man har stiftet bekendtskab med andre puzzlespil, hvilket desværre gør, at oplevelsen ikke bliver så spændende, som den kunne have været.
+ Et spil for både store og små, passer godt til vitaen, god historie - får en til at se frem til næste episode.
Vi har set stort set alle puzzels tidligere.
0