King Kong

Anmeldt af: - 27. november 2005 - kl. 22:26
0 0

Han er stor, han er stærk, han er frygtindgydende. Han kom frem for over 50 år siden og har siden været en legende. Nu er han så tilbage på det store lærred. Der er tale om King Kong.

Filmen om den store kæmpe abe kommer i biografen snart. Allerede nu er spillet ude. Peter Jackson, som stod bag Ringenes Herre trilogien, har begået filmen om King Kong. Han har også haft en finger med i spillet omkring udviklingen af spillet. Tidligere har EA haft et samarbejde med Peter Jackson, men på baggrund af bl.a. utilfredshed hos Peter Jackson er King Kong lagt i hænderne på Ubisoft. Vi har kigget på det.

For dem, der ikke kender plottet i filmen eller spillet, kan det oplyses, at man spiller manuskriptforfatteren Jack Driscoll, der har taget sit filmhold med til øen Skull Island. Her skal instruktøren Carl Denham indspille film om et gigantisk monster. Men allerede fra starten sker der uforudsete ting. Filmholdet går i land under en frygtelig storm, der gør, at folk må søge i bådene og håbe på det bedste. Fire personer ender med at være tilbage på øen, og de igangsætter jagten på Kong.

King Kong

Netop landet på øen må man sande, at man som eventyrer og kamerahold ikke er udstyret med de store geværer og granater. Faktisk er det både spillets styrke og svaghed, da det virker utrolig realistisk, at man netop som del af et kamerahold ikke er udstyret som en soldat på vej i krig. Man er altid tvunget til at overveje, om man ønsker at bruge et af de få skud, man har i enten sin pistol eller sin riffet, hvis man er så heldig at have en sådan. Alternativet er at bruge de bare næver eller en af de mange pinde, der er i banerne. Man vil hurtigt opdage, at man meget ofte bliver nødt til at bruge utallige kæppe for at nedkæmpe selv en forvokset flagermus. I længden kan det godt være frustrerende, at man hele tiden skal nedlægge det ene monster efter det andet kun ved hjælp af de kæppe, man finder. Derudover opdager man, at selv om man står med et form for våben, enten pistol eller riffel, så er det faktisk sådan, at en mindre øgle ikke dør af fem skud til hovedet fra en riffel, derimod er et eneste velplaceret kast med en skarp kæp nok til at nedlægge dette dyr. Det virker ikke helt logisk.

En kommentar til spillets helbred skal der også være. Man har fra Ubisoft valgt, at man ikke har en indikator for, hvor ”død” man er. I stedet har man valgt, at når man rammes af bid eller lignende, bliver skærmen rød og ens vejrtrækning bliver hurtig. Man har så denne blinkende skærm i nogle sekunder, hvor man ikke må blive ramt igen, da man så dør. Undgår man at blive ramt, kan man sige, at man får fuldt helbred igen.

Spillet hedder King Kong, og dermed lægger det et eller andet sted op til en masse spil med den store abe. Desværre hedder fordelingsniveauet mellem spil med aben og spil med Jack noget i stil med 85%-15%. Det er lidt synd, for det er for alvor som Kong, at man sidder helt ude op spidsen af stolen, for der er ikke noget som at rive en tyranosaurus rex fra hinanden for derefter at udgyde et brøl, der får skærmen og kontrolleren til at ryste.

Som nævnt foregår langt det meste af spilletiden som Jack. Det foregår ved, at han bevæger sig rundt på Skull Island i de mange junglesystemer, klippevægge, små huler og hvad man ellers kan finde. I og med, at man spiller så meget som Jack, skulle man tro, at man bliver udsat for meget varierende baner og ikke mindst opgaver. Efter de første baner begynder man at tænke, om der ikke kommer noget variation i opgaverne, om det virkelig kan være sandt, at dette er det eneste, man bliver udsat for. Lidt skuffende må vi konstatere, at det bliver ikke meget anderledes. Opgaverne er lidt for ensformige, for ofte drejer det sig om at tænde ild til nogle buske for at komme videre, finde en pind, så man kan åbne et drejehjul til en dør samt kæmpe med de onde dyr.

På trods af disse kritikpunkter er King Kong en flot udgivelse, der fortjener ros for deres forsøg på et lidt anderledes gameplay. Der er tale om ridser i lakken, når man har et gameplay, der er så linært, og man så byder spillerne et ensformigt opgavesæt. Man mangler lidt udfordringer i opgaverne samt ekstra spilletid og muligheder for at styre Kong mere frit. Havde dette været der, havde spillet været noget nær perfekt.

King Kong

Der er ingen tvivl om, at grafikken i King Kong er helt i top. Den fås ikke meget bedre. Fra de store stemningsfulde landskaber, hvor uvejret, skibet og klipperne giver et mørk og præget stemning, til de dunkle møder med fortidsuhyre og indfødte kannibaler, som får kulden til at løbe ned af ryggen.

Animationerne af de forskellige personer, både dem, du går i land på øen med og de modstandere, du møder undervejs, svingende fra fortidsøgler over indfødte til King Kong, er alle på et meget højt niveau. De er livagtige i deres udtryk og med nogle meget naturtro bevægelser. Alt i alt er grafikken spillets højdepunkt. Der er ingen tvivl om, at spillet skal være en appetitvækker til filmen, og grafikken i King Kong er rigtig god, og man kan kun se frem til filmen.

Velfungerende musikstykker og gode stemningsskabende lydeffekter er nogle af de ting, der præger lydsiden i dette spil. Stemmerne fra de forskellige figurerer er absolut også i den gode ende af karakterskalaen.

Lyden giver sammen med grafikken en rigtig god stemning spillet igennem. Det er de to elementer, der holder spillet oppe på et højt niveau. Hvad der mangler i gameplay, bliver langt hen af vejen opvejet af den gode stemning.

King Kong

Spillets svage side er helt klart holdbarheden. Spillet har en levetid på mindre end 10 timer. Der findes ingen sværhedsgrader, så man kan spille det forfra. Der er mulighed for at spille det igen efter gennemførsel med et specielt pointsystem, men der er ikke meget sjov i det. Anden gang du spiller det, vil du kunne gøre præcis det samme som første, for der er for meget liniær tilgang til banerne til, at man kan gøre noget anderledes.

King Kong er flot og har en helt fantastisk stemning. Lyden og grafikken er med til at gøre dette til en ”sanselig” oplevelse. Gameplaymæssigt halter det dog en smule. Der er tale om et spil, som ikke har den længde, som en pris tæt på 500 kroner kan retfærdiggøre, samt det for nogle kan være ekstremt frustrerende, at man ofte ikke har ammunition og dermed er nødsaget til at bekæmpe øgler og dinosaurer med pinde. Derudover kan kamerastyringen være et irritationsmoment.

Alt i alt er King Kong en flot appetitvækker til Peter Jacksons kommende storfilm. Om end det er en lidt kort og ensformig fornøjelse, er det dog en god titel baseret på en film. De er set langt værre og ikke meget bedre.
Holdbarhed:5.0
0