Kingdom Hearts III

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 9. februar 2019 - kl. 10:55
0 1

Efter hvad der må føles som en uendelighed for fans, så er Kingdom Hearts III endelig udkommet og vi er langt om længe klar med anmeldelsen her.

Kingdom Hearts har altid været en sær blanding af Disney’s magiske universer og japanske Square Enix’s næsten lige så magiske rollespils-universer. Det hele blev grundlagt tilbage i 2002 da det første Kingdom Hearts udkom til PlayStation 2 og de seneste år er fans blevet holdt hen med mere eller mindre middelmådige spinoff’s på diverse platforme. Nu 14 år efter Kingdom Hearts II, bygger Square Enix endelig videre på hovedhistorien.

Opbygningen af Kingdom Hearts III er den samme som i de forrige spil, hvor hvert af spillets afsnit er inspireret af forskellige kendte Disney universer. Vi kommer denne gang blandt andet til Toy Box (Toy Story), 100 Meter Skoven (Peter Plys), Kingdom of Corona (Rapunzel), Arendelle (Frost), The Caribbean (Pirates of the Caribbean) og San Fransokyo (Big Hero 6).

Præmissen for Kingdom Hearts III er egentligt simpel nok. I centrum af historien, er igen drengen Sora, Anders And og Fedtmule, der sammen med andre karakterer, som man støder på undervejs, skal nedkæmpe den onde Xehanort og hans håndlangere. Her stopper min forståelse for historien så også, for Kingdom Hearts III bygger videre på seriens hovedhistorie, som for længst er stukket helt af og der er konstant masser af referencer til tidligere spil og historier udenfor Kingdom Hearts III. Kun de mest hardcore fans vil kunne følge med i historien og er man ikke det, så er man “on-your-own”, da Kingdom Hearts III ikke gør noget for at sætte nye spillere ind i den meget indviklede historie.

Hvis vi skal være helt ærlige, så har gameplayet i Kingdom Hearts spillene aldrig været det, som har gjort spillene så populære, da de ikke rigtigt har kunne måle sig med de andre rollespil fra Square Enix. Kingdom Hearts III er dog nok seriens stærkeste spil på gameplay-fronten og det kombinerer på fin vis let action-platforming, actionfyldte kampe og klassiske rollespils-elementer.

Det giver ikke megen mening at begynde at beskrive kampsystemet i detaljer, da det minder en del om det vi kender fra andre japanske rollespil, men ganske kort fortalt, så kan Sora nu have tre forskellige våben med sig og de kan alle opgraderes og man kan aktivere massevis af specielle angreb, hvor Disney figurerne hjælper til og det hele forvandles til nogle opfindsomme minispil, som nogle gange minder om nogle af forlystelserne i Disney World. Overordnet fungerer det virkelig godt og det er meget let at gå til, på trods af den store dybde.

Helt overordnet er gameplayet og kampsystemet meget velfungerende, både hvis man er nybegynder og hardcore fan, hvor man som sidstnævnte kan gå på opdagelse i de mange modifikations-muligheder som kampsystemet har. Der er også masser af minispil undervejs, blandt andet 20 LCD Game and Watch spil, som er et rent nostalgi-trip.

Man kan dog undre sig over, at Square Enix stadig ikke har fået styr på kameraet, som endnu engang har problemer med at følge med og man bruger en del tid på at fifle rundt med det, så man rent faktisk kan se fjenderne og hvad der foregår. Den slags burde efterhånden høre fortiden til, men desværre ikke i Kingdom Hearts.

Ligesom gameplayet, så ændre den grafiske stil sig, alt efter hvilke verden man befinder sig i. Fælles for dem alle er dog, at Square Enix på magisk vis har genskabt mange af de fantastisk Disney universer med stor kærlighed og præcision og det er svært at holde smilet væk fra læberne, når man når til en ny magisk verden. Spillet starter dog en smule langsomt ud med Olympus (Herkules) og Twilight Town, men så snart man når til Toy Story, Rapunzel, Monsters Inc., Frost og ikke mindst Pirates of the Caribbean, er der skruet helt op for Disney charmen.

Også lydsiden er ganske god, med et fint soundtrack og gode lydeffekter. Det er dog ærgerligt, at man ikke har mulighed for at justere på lydeffekter og soundtrack uafhængigt af hinanden, det savnede jeg flere gange, hvor jeg gerne ville have soundtracket lidt mere i baggrunden. Stemmeskuespillerne gør det godt og mange af dem er hentet direkte fra Disney filmene og på rollelisten kan navne som James Woods, Haley Joel Osment, T.J. Miller, Kristen Bell og Idina Menzel nævnes.

Kingdom Hearts III er noget så gammeldags, som et spil, der er færdigt ved udgivelsen - hvilket føles virkelig rart. Vi behøver ingen udvidelsespakker, konstante opdateringer via “Games as a Service” modellen eller gamemodes som bliver tilføjet efter lanceringen (ja, vi kigger på dig Battlefield V) - nej, Kingdom Hearts III er en færdig pakke og det er rart at se.

Hvis du var fan af de tidligere Kingdom Hearts spil, eller japanske rollespil generelt, så er det her helt afgjort et spil for dig, men forvent ikke at historien giver nogen form for mening, med mindre du er langt inde i Kingdom Hearts fortællingen.

Kingdom Hearts III er en rigtig fin fortsættelse af Kingdom Hearts serien og måske afslutningen på en unik rollespils-serie? Det må du ikke lade gå din næse forbi.
+ Fremragende kampsystem, smuk grafik, sjovt gameplay, fremragende brug af Disney karakterer
Alt for indvilket historie, klodset kamera