Kingdom of Amalur: Re-Reckoning

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 7. september 2020 - kl. 23:15
1 3

Kingdom of Amalur: Reckoning udkom for 8 år siden og er nu kommet i en opdateret udgave - læs her i vores anmeldelse, om action-rollespillet stadig holder.

Kingdoms of Amalur: Reckoning var et storstilet action-rollespil da det landede på PlayStation 3 i starten af 2012. Det var udviklet af 38 Studios med prominente folk som Ken Rolston (en af hovedkræfterne bag The Elder Scrolls III: Morrowind og The Elder Scrolls IV: Oblivion), forfatteren R.A. Salvatore og Todd McFarlane på lønningslisten.

Kingdoms of Amalur: Reckoning blev dog en delvis kommerciel fiasko, for selvom det solgte over 1 million eksemplarer på 90 dage, var 38 Studios på det tidspunkt så dybt forgældet og kun et exceptionelt højt salg kunne have reddet virksomheden. Den planlagte efterfølger, og et online rollespil, som udspillede sig i Amalurs verden, blev skrottet og 38 Studios blev lukket. Spillet fejlede dog ikke noget og nu er der kommet en remastered udgave med det tåbelige navn Kingdoms of Amalur: Re-Reckoning.

Det er et helt klassisk action rollespil vi har at gøre med her og man lægger ud med at vælge race, køn, udseende og så videre inden man kan komme i gang. Vores uheldige helt starter som værende død, men vågner mærkværdigvis op og finder sig selv i en bunke lig, opsamlet af en finurlig flok gnomer. Gnomerne arbejder på en magisk sjælebrønd, hvis formål er at vække de døde til live. Det har indtil nu været uden held, men her står du, i levende live, som den første til at blive vækket af sjælebrønden. Snart er man jagtet af Tuatha folket, der ønsker at sætte en stopper for den nylige genoplivelse og gnomernes sjælebrønd. Historien er ganske fin, men også meget klassisk, men det er det jo som sådan ikke noget galt i.

Hele spillet føles også meget klassisk med mennesker, gnomer, en slags elvere og selvfølgelig mange former for væsener, der står for ondskab, død og ødelæggelse. Der er krigere, magikere, tyve og deslige, hvilket burde få de fleste til at føle sig hjemme i Kingdoms of Amalur. Jeg kan huske hvordan jeg blev grebet af Kingdoms of Amalur da jeg spillede det på Xbox 360 tilbage i 2012 - og jeg blev grebet af det endnu engang med denne nye version - det siger lidt om spillets tidsløse design.

Historien er god og det er en spændende og problemfyldt verden man dykker ned i og det hele hænger godt sammen. Der findes utroligt mange side-missioner og inden man får set sig om, kan man have brugt en hel aften på at hjælpe de stakkels indbyggere i en lille landsby med forskellige problemer, som gerne involverer blandt andet arrige kæmpeedderkopper.

Spillets største force er kampsystemet og igen skal der tages meget klassiske valg omkring, hvor man vil sætte ens optjente erfaringspoint. Man kan vælge mellem Might, Finesse og Sorcery; vil du være i stand til at bruge de store våben og tunge rustninger, skal der fokuseres på Might, Finesse indeholder alt der vedrører snigeri, daggert angreb og bueskydning og sidst men ikke mindst er Sorcery selvfølgelig den magiske afdeling. Det spændende ved det er, at det er muligt at mikse disse tre evne-træer fuldstændig som man selv har lyst til.

Der er også lagt meget vægt på loot, da man konstant støder på kister, som selvfølgelig skal åbnes, for der kunne jo være gode sager i, hvilket også tit er tilfældet. Snart bliver ens rygsæk fyldt og man skal hurtigt til at prioritere hvad man tager med sig og selvom man får mulighed for at opgradere sin rygsæk, er det løbende et tilbagevendende problem. Der er ganske enkelt for mange ting til rådighed og det ender faktisk med at blive lidt generende. Hvem troede at man kunne få for meget loot?

Man kan også høste massevis af blomster og urter til brygning af livgivende drikke i den nærmeste heksekedel, man kan lave magiske sten, der kan bruges til at gøre ens rustning og våben bedre og man kan smede sine egne nye våben og rustninger. Det er dog ikke særligt interessant at lave disse ting og man bliver hele tiden belønnet med nyt undervejs, så jeg havde ikke rigtigt lyst til at bruge tid på at crafte alt for meget, når man kan være næsten sikker på der ligger noget nyt og bedre lige om hjørnet.

Det grundlæggende spil er identisk med den 8 år gamle original og det kan man godt mærke - da det føles som et ældre spil. Det fungerer dog stadig overraskende godt og da dette er en remaster og ikke en remake, vil det sige at spillet ikke er bygget op fra bunden igen. Det er dog blevet kraftigt opdateret på en lang række områder, blandt andet er grafikken blevet opdateret til 4K og det ser overraskende lækkert ud. Der er virkelig lagt stort arbejde i at opdatere den enorme verden til moderne standarder - karaktererne ser dog stadig gammeldags ud og det samme gør lyssætningen, men de smukke landskaber med grønne enge og store magiske skove ser stadig lækkert ud. Det hele kører flydende af sted og selv om man godt kan se at det er et spil med nogle år på bagen, så er det meste af grafikken fint opdateret.

Ud over de visuelle opdateringer er også gameplayet blevet opdateret ens smule. Der er tilføjet en ny “Very Hard” sværhedsgrad, nogle underlæggende mekanikker omkring adgang til levels og sværhedsgrader er blevet justeret og der er nyt indhold, som ikke har været udgivet tidligere. Lydsiden er stadig god og poleret, med gode lyde under kampene og stille og rolige fuglefløjt når man bevæger sig rundt i de store skove. Menuerne er de samme klodsede menuer som i originalen og det er skuffende at disse ikke har fået en visuel og funktionel overhaling.

Det store spørgsmål med remakes er altid, om det er værd at investere i, hvis man har spillet originalen. Jeg vil sige, at jeg blev igen fanget af spillet, da det stadig er et rigtigt velfungerende og gennemarbejdet action-rollespil. Men svaret er stadig nej, fordi forskellene fra originalen og til denne Re-Reckoning udgave er meget små. Men har man endnu ikke haft muligheden for at opleve Kingdoms of Amalur, så er muligheden der nu, for denne Re-Reckoning udgave er den bedste version af spillet. Er man til klassiske rollespil, så er Kingdoms of Amalur stadig et rigtigt godt bud.
+ Solidt rollespil, dele af grafikken er flot opdateret, mange timers spil
Lidt for meget fokus på loot, crafting virker en smule overflødigt, dele af grafikken mangler opdateringer
3