Knack 2

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 5. september 2017 - kl. 08:59
7 3

Lidt overraskende, så er Knack tilbage. Efter den skuffende forgænger, har vi kastet os over hans nyeste platform-eventyr og kigget på, om Knack kan gøre det bedre denne gang. Læs anmeldelsen af Knack

Det originale Knack udkom til PlayStation 4 tilbage i november 2013 og var et af de spil, som skulle vise hvad den nye maskine var i stand til. Desværre var Knack blot en middelmådig action-platformer og generelt en skuffelse, så derfor var det noget overraskende, at Sony i december sidste år annoncerede efterfølgeren Knack 2.

Bag spillet står Sony Japan Studio med legendariske Mark Cerny i spidsen, manden som var den ledende arkitekt bag PlayStation 4 og PlayStation Vita og han har også været producer og designer på spil som Spyro the Dragon, Crash Bandicoot, Jak & Daxter og Ratchet & Clank. Det er med andre ord en herre, som ved hvordan man strikker en god action-platformer sammen.

Knack 2 er da også en forbedring på samtlige punkter i forhold til originalen og er en meget familievenlig action-platformer og det er svært ikke at trække paralleller til mange af de spil Cerny tidligere har arbejdet på og til LEGO spillene.

Historien i Knack 2 er skrevet af Marianne Krawczyk, som tidligere har arbejdet som forfatter på God of War spillene. I Knack 2 tager man igen rollen som Knack, en mystisk skabning skabt af ældgamle relikvier og som besidder magiske og forunderlige egenskaber. Overalt i landet vågner ældgamle robot-gobliner fra deres søvn og landet er igen i fare for at blive overtaget af disse ondskabsfulde bæster, så endnu engang må Knack og hans venner Lucas, Ryder og Eva, begive sig ud på et farefuldt eventyr igennem magiske verdener for at redde menneskeheden.

Knack 2 er altså, ligesom forgængeren, en action-platformer men der er mere fokus på platformdelen denne gang og det klæder i høj grad spillet. Man skal hoppe, løbe og tæske sig igennem banerne - samt løse diverse puzzles undervejs. Som altid kan Knack tage mange forskellige størrelser; den mindste udgave af Knack, som blot er 75 cm høj, er hurtig og han kan kravle ind i snævre gange og passager, men han er til gengæld nærmest prisgivet hvis han støder på gobliner.

Den store Knack kan have mange forskellige størrelser (op til 10 meter høj), alt efter hvor mange relikvier han består af - man kan sige, at hans størrelse er en slags energimåler, for bliver han angrebet, og ramt, bliver nogle af relikvierne slået fri og han bliver langsomt mindre og svagere og svagere. Efterhånden vil man dog samle de mistede relikvier op igen, præcis ligesom at ens energimåler automatisk lader sig op, som man ser i mange forskellige spil. Undervejs opsamler man såkaldt relikvieenergi og det bruges til at åbne op for hemmelige kræfter, opgraderinger til eksisterende egenskaber og nye angreb.

Efterhånden som Knack bliver større og større, kan han klare sig bedre i kampene, hans angreb og hans hop bliver kraftigere, han kan smadre og flytte større genstande og åbne døre som kræver en hvis styrke for at åbne. Endelig kan Knack også få forskellige unikke egenskaber, for eksempel hvis han opsamler jern-relikvier så bliver han til Jern-Knack, is-relikvier gør ham til Is-Knack og glas-relikvier gør ham til Snige-Knack. På den måde får han unikke egenskaber til at løse puzzles med - for eksempel kan Snige-Knack passere igennem alarm-laserstråler, da han er gennemsigtig.

Kamsystemet i Knack 2 er langt mere omfattende end det var i det forrige spil og han kan nu udføre mere end 20 forskellige moves lige fra almindelige slag og spark til multislag (en byge af hurtige slag), flyvespark, kraftige body-slams og angreb med en jernpisk og et krystalsværd. Knack kan også beskytte sig selv ved at bruge nogle af hans relikvier til at danne et skjold foran sig og parere man på det rigtige tidspunkt, sendes fjendens pile, spyd eller skud tilbage i hovedet på ham selv. På papiret lyder det måske ikke specielt nyskabende og det er det måske heller ikke, men det fungerer bare godt og det er skruet letforståeligt og fint sammen, så spillere på alle niveauer kan forstå det.

Knack 2 indeholder ikke en dedikeret co-op del, men hele spillet kan spilles enten alene eller side om side med en ven i sofaen. Det foregår via såkaldt drop-in/drop-out co-op og det vil sige, at en anden spiller til hver en tid kan hoppe ind i, og ud af, spillet, hvilket er specielt godt hvis et barn sidder fast, da en voksen så kan hoppe ind i hjælpe til og hoppe ud igen når barnet vil spille videre selv. Det er i øvrigt også muligt helt at skippe visse sektioner af spillet hvis man sidder fast, så Knack 2 er et særdeles tilgængeligt spil for hele familien - men er også et spil for den mere erfarne spiller, da der er fire sværhedsgrader at vælge imellem og vælger man den højeste, vil man møde hård modstand i kampene mod Goblinerne.

Spiller man i co-op, får man adgang til nye co-op moves, som er ganske opfindsomme. Der er for eksempel et relivie-angreb, hvor man stiller sig tæt op af ens makker og udfører et multislag, hvorefter relikvier fra ens makker bliver skudt ud over et større område eller et dropspark, hvor man kan sparke sin makker afsted og fjenderne på en flyvetur. Er man ved at løbe tør for relikvier, kan man låne relikvier fra sin makker, som man gradvist vil aflevere tilbage. Co-op er særdeles velfungerende og ikke bare det samme spil med to spillere, men der er altså co-op specifikke bevægelser og angreb.

Det eneste virkelige ankepunkt vi har på Knack 2 er styringen - og det er en smule problematisk. Den er desværre en smule løs i det, specielt når man er Lille-Knack, den mindste form Knack kan tage og det er her, at det meste platform-gameplay forekommer. Det kan derfor være frustrerende, at styringen ikke helt er gearet til disse sektioner og man vil falde i døden gentagne gange, fordi at styringen ganske enkelt er for løs. Det er ikke et massivt problem, for man kan lære at kompensere for det, men det er mere tvivlsomt, om de yngre spillere vil kunne gøre det.

Grafikken i Knack 2 er ganske fin, selv om den er til den lidt simple side - men det ligner et bevidst valg fra designerne. Hele den grafiske side har et tegneserie-look og omgivelserne er farverige og flotte, mens geometrien er lidt simpel og firkantet. Det betyder ikke noget, da det fungerer og samtidig er karakterdesignet meget flot og ligner noget der kunne være kommet fra Pixar eller Dreamworks.

Det eneste problem jeg har med karaktererne er selve hovedpersonen Knack. De andre karakterer har personlighed og er karakterer man kan holde af, det er lidt sværere med Knack. Han ser ikke særlig rar ud, har ingen tydelig personlighed og er ikke en specielt elskværdig karakter, så selv om han er hovedpersonen i et rigtigt fint action-platformspil, bliver han aldrig en ny Spyro the Dragon eller Crash Bandicoot. Knack 2 er optimeret til PS4 Pro, hvor der er to grafik-indstillinger. Den første indstilling fokuserer på højeste mulige opløsning og hvor spillet er låst til 30 billeder i sekundet og en anden, hvor der er fokus på 60 frames i sekundet og hvor spillet så kører i 1080p på både 4K og HD fjernsyn.

Lydsiden er rigtig fin. Lydeffekterne er gode og passende til et spil af denne type og soundtrakcet er fængende. Som en rigtig fin detalje, så er hele spillet oversat til dansk, både teksten i menuer og lignende, men også al tale er indtalt på dansk. I modsætning til andre spil, hvor de danske stemmeskuespillere falder noget igennem og det begynder at lyde pinligt, så er både stemmer og dialog ganske gode her og niveauet er mange gange ikke langt fra hvad vi hører i oversatte tegnefilm på Cartoon Network og dubbede film i biografen.

Ovenstående er alt sammen meget fint, men det vigtigste af det hele er, at Knack 2 er sjovt at spille. Gameplayet er i bund og grund det samme langt hen ad vejen, men det bliver holdt delvist friskt af, at Knack kan få de her forskellige egenskaber som Is-Knack og Snige-Knack, så gameplayet ændre sig og der introduceres nye spilmekanikker. Jeg var i hvert fald godt underholdt og det tror jeg bestemt også de yngre spillere vil være.

Knack 2 er årets mest familievenlige spil, en enorm forbedring i forhold til forgængeren og et rigtigt vellykket spil, som hele familien kan sidde og hygge sig med, takket være den høje tilgængelighed med blandt andet dansk tale og dansk tekst og en glimrende co-op del.

Knack 2 udkommer eksklusivt til PlayStation 4 og kan købes på PlayStation Store for lidt over 300 kr.
+ Sjovt gameplay, et spil for spillere på alle niveauer, velfungerende co-op
Lidt for løs styring