Knowledge is Power: Decades

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 13. november 2018 - kl. 06:01
0 1

Quizspillet Knowledge is Power til PlayLink er tilbage i en ny Decades udgave. Læs i anmeldelsen her, om det kan holde den gode stil fra det første spil.

Knowledge is Power: Decades er en efterfølger til quizspillet Knowledge is Power, som var et af de første spil i Sonys PlayLink serie, der er en række sociale og familievenlige spil, hvor alle kan være med. Knowledge is Power: Decades er dog ikke helt så familievenligt, som man skulle tro.

Jeg har altid haft for forkærlighed for quizspil - ikke fordi jeg er specielt gode til dem, men jeg synes generelt altid er de er ganske sjove. Knowledge is Power: Decades er let at komme i gang med; man henter blot den gratis Knowledge is Power: Decades app til ens smartphone eller tablet, starter spillet op på ens PlayStation 4, følger opsætningsvejledningen og meget hurtigt er man klar til at spille.

Fra to til seks spillere kan spille mod hinanden og man starter med at tage en selfie samt finde en sjov figur, man vil spille med. Man finder hurtigt ud at, at Knowledge is Power: Decades minder en hel del om det forrige spil og i virkeligheden kan Decades vel bedst betegnes som en udvidelse til Knowledge is Power.

Det gør det dog ikke mindre sjovt og i Decades er spørgsmålene inddelt i årtier, så man tester sin viden inden for tv-serier, film, musik, indie-scenen og mange andre områder fra 80'erne, 90'erne, 00'erne og 2010'erne. Der er forskellige måder at spille på og kernen i spillet hedder Standard Game, som består af en række spørgsmål, blandet med nogle Challenge runder og en finale.

Et spørgsmål har typisk fire svarmuligheder og svarer man rigtigt, og ikke mindst hurtigst, får man flest points. Man svarer ved at trykke på svaret på ens smartphone eller tablet - det fungerer godt og det kan næsten ikke være mere simpelt. Før hver runde, skal spillerne spille et Power Play, som er enten en straf til modstanderne eller en fordel til en selv. Power Plays kan for eksempel være at lyne modstandernes svar til med lynlåse, rode rundt med bogstaverne så svarene er svære at læse eller kaste maling ud over modstandernes svarmuligheder, så malingen først skal fjernes, før man kan svare. Nogle af de fordele man kan give sig selv, er eksempelvis at give sig selv dobbelt op på points i en enkelt runde eller fjerne to af de forkerte svarmuligheder.

I finalerunden står alle spillere for foden af en pyramide og det gælder om at nå toppen først for at vinde spillet. De point man har fået i de foregående runder bliver omregnet til trin, hvilket betyder at spilleren i front ikke har helt så langt til toppen som de andre spillere. Svarer man rigtigt, og igen hurtigst, på et spørgsmål, hopper man et eller flere trin op af pyramiden.

Ud over Standard Game, kan man også spille Quick Game, Challenge Game eller Trivia Game. I Challenge Game spiller man kun Challenge runderne, som er nogle minispil hvor man for eksempel skal sammensætte nogle ord i den rigtige rækkefølge, så det bliver navnet på skuespillere (for eksempel ordene Robert + De + Niro), afgøre om en række navne er fiktive filmkarakterer eller rigtige skuespillere eller parre ord som har noget med hinanden at gøre, to og to. Disse Challenge runder er ganske sjove og et godt afbræk fra rækken spørgsmål som man får i Standard Game. Quick Game er præcis hvad det lyder som, nemlig et spil med færre runder og Trivia Game er et spil uden Challenge runderne og kun med spørgsmål.

Der er dog en ting jeg ikke forstår ved Knowledge is Power: Decades og det er, at spillet ikke er på dansk - specielt set i lyset af, at det første Knowledge is Power VAR på dansk. Den version vi har fået til anmeldelse var i hvert fald ikke på dansk og det var en begrænsning for hvem der kunne være med til at spille hjemme hos os.

Knowledge is Power: Decades minder rigtigt meget om det forrige spil, men de nye tilføjelser som nye Power Plays, en opdateret grafik og andre små forbedringer, løfter det her spil en smule op over forgængeren. Der går dog ludobrik i den og det bliver slået halvvejs hjem igen, ved ikke at have dansk tekst og/eller tale - det er ganske enkelt ikke godt nok for et spil der skal forestille at henvende sig til familier.

Knowledge of Power: Decades viser dog endnu engang, at PlayLink teknologien fungerer og det er let tilgængeligt for alle. Det kræver ingen dyre buzzer kontrollere eller indlæring af de forskellige knapper på en Dual Shock kontroller, men blot en tablet eller mobiltelefon og en gratis app. Som en sjov lille gimmick, har selve app’en et lille quizspil indbygget, som man kan spille sammen med sine venner for eksempel i bussen eller andre steder, hvor der ikke er en PlayStation 4 i nærheden.

Det er virkelig ærgerligt, at Knowledge is Power: Decades ikke er på dansk, for ellers ville det have været et rigtigt fint quizspil til en hyggeaften med familien - nu er det begrænset til et spil, man kan tage frem når nogle af vennerne er forbi, hvor engelsk ikke er en direkte forhindring - og den begrænsning er en skam.

Knowledge is Power: Decades kan købes på PlayStation Store til 159 kr. - og her ved lanceringen kan det fås med rabat til 127 kr.
+ Let tilgængeligt for alle (der kan engelsk), mange spørgsmål, god humor
Mangler dansk tekst og tale, minder meget om det første spil