LEGO Batman 2: DC Super heroes

Anmeldt af: Jakob Kofod - 7. juli 2012 - kl. 21:03
2 0

LEGO-figurerne vender tilbage, denne gang i DC universet, hvor Batman, Robin og Superman har hovedrollerne.

Udviklerne bag LEGO-serien har tidligere bragt os LEGO-udgaver af populære serier som Harry Potter, Star Wars, Indiana Jones og flere til. Denne gang er det DC universet, der er blevet bygget op af LEGO-klodser i en historie centreret omkring Batman, Robin og Superman og deres kamp mod nogle af superheltehistoriens værste skurke, Jokeren og Lex Luther. Skurkene er kommet i besiddelse af kryptonit og joker gas i et forsøg på at få Lex Luther valgt til præsident - noget vores helte ikke vil finde sig i.

Historien i spillet er ganske underholdene, den bliver fortalt med spilseriens sædvanlige charme, hvor små jokes mellem de forskellige karakterer leverer underholdning på et højt niveau, som stort set altid sørger for, at man forlader sin Playstation med et smil på læben efter en omgang LEGO Batman 2. Som noget nyt har LEGO-figurerne nu fået stemmer, hvilket gør spillet langt mere charmerende men også langt mere underholdene at følge med i, da hver enkelt figur nu får endnu mere personlighed. Der er desværre ikke danske stemmer i spillet, hvilket betyder, at yngre spillere ikke vil opleve den store forbedring i spillet på den konto. Det er en skam, da spillet jo til trods for det actionprægede superheltemiljø fortsat henvender sig til børn og barnlige sjæle.

LEGO Batman 2 ligner ved første øjekast endnu et LEGO-spil, hvor spillets gameplay er simpelt men gennemført. Der er tale om et godt gammeldags platformspil, hvor man skal klare sig igennem forskellige baner samtidig med, at man forsøger at indsamle så mange klodser som overhovedet muligt. Banedesignet i spillet er dejligt varierende, man bliver hele tiden stillet overfor nye puslespil, som skal løses på den ene eller anden måde, hvilket bidrager til et gameplay, der aldrig bliver kedeligt.

Til at klare de forskellige baner har Batman og Robin en række specielle dragter til deres rådighed. Batman har blandt andet sin styrkedragt, som gør ham i stand til at affyre missiler, som kan ødelægge bestemte materialer og sin el-dragt, som gør ham i stand til at absorbere elektricitet. Robin har blandt andet sin akrobatdragt, der gør ham i stand til at udføre akrobatiske spring, så han kan nå områder, der ellers virkede uopnåelige og sin magnetdragt, der gør ham i stand til at gå på magnetiske overflader.

Superman er også en del af spillets historie, og han er en kærkommen tilføjelse til LEGO-universet. Han besidder alle de styrker, som Superman skal have, dette er alt fra røntgensyn, superstyrke, varmesyn og så kan han selvfølgelig flyve, hvilket er en fantastisk egenskab, når man skal rundt i Gotham City.

Styringen i spillet er stadig lidt klodset, nogle passager, hvor præcise hop er påkrævet, bliver hurtigt utrolig frustrerende, og ligeledes kan flyveturene rundt i Gotham City som Superman eller Grønne Lanterne, som ellers er en sand fornøjelse, til tider virke utrolig vanskelige, da det at lande et bestemt sted kan virke ligeså svært som at lande flyene i det originale Wings of Fury.

Det at spillet er bygget op som et sandkassespil betyder, at man frit kan bevæge sig rundt i hele Gotham City og lede efter gemte guldklodser, onde superskurke at slås mod eller forskellige gåder at løse for at låse op for forskellige spilbare figurer fra DC universet. Man kan bevæge sig rundt i Gotham City i et af de mange fantastiske køretøjer og luftfartøjer, som spillet byder på, eller man kan tage en flyvetur som enten Superman eller den Grønne lanterne.

Man kan vælge at spille LEGO Batman 2 alene eller sammen med en ven hjemme i sofaen. Spillet understøtter en ”hop ind - hop ud funktion”, som gør det nemt for en anden spiller at deltage i spillet, og det kan bestemt anbefales at spille spillet sammen med en kammerat eller kæreste, da de forskellige samarbejdsopgaver er sjovere at løse, når man spiller sammen med en anden, end når man spiller dem alene.

Grafisk er LEGO Batman 2 det pæneste LEGO-spil til dato og det til trods for, at spillet er udført som et sandkassespil. Byen er utrolig lækkert udført, og den klodsede arkitektur passer perfekt til Gotham City. Lydkulissen i spillet er til trods for, at den til tider kan blive lidt ensformig, helt fantastisk. Hver gang man flyver rundt som Superman spiller det klassiske John Williams Superman soundtrack, som går lige i hjertet på enhver fan af manden af stål.

LEGO Batman 2: DC Super heroes er, når alt kommer til alt, endnu et succesfuldt kapitel i Travellers Tales efterhånden lange spilserie. Tilføjelsen af stemmer samt sandkasseelementet er begge klare forbedringer, som bringer nye dimensioner til en spilserie, der ellers godt kan se ud til at køre lidt på autopilot en gang imellem.

Hvis du er til superhelte eller LEGO, så må du ikke snyde dig selv for den underholdende spiloplevelse, som LEGO Batman 2: DC Super heroes byder på - her er noget for enhver lille som stor.
0