LEGO Marvel Super Heroes

Anmeldt af: Hoder Jensen - 12. december 2013 - kl. 23:48
6 0

Marvel tegneserierne har taget verden med storm i biograferne og nu er tiden kommet til, at deres helte og skurke skal indtage de meget populære LEGO-spil med deres egen klodsede stil.

De sidste par år har Marvel-fans haft fornøjelsen af masser af film baseret på Marvel tegneserierne, og vi har da også fået nogle spil, dog ikke alle med helt stor succes, men LEGO spillene har altid været gode til at tage figurer fra filmens verden og ind i LEGO universet. Vi tager et kig på, om de til tider meget seriøse tegneseriehelte passer ind i et spil, hvor klodset humor er i højsædet, og om spillet kan måle sig med de tidligere LEGO spil, samt ikke mindst hvordan det fungerer på PlayStation 4.

LEGO Marvel Super Heroes følger ikke nogle film eller historie fra en tegneserie, eller næsten ikke, men det vender vi tilbage til. Historien er lavet udelukkende til spillet, og det betyder også, at udvikleren TT Games har rige muligheder for at blande tegneserieheltene godt sammen i nogle kombinationer, man ellers ikke ser så ofte. For eksempel er det ikke så tit, at man ser Wolverine, Thor og Iron Man i samme eventyr. Naturligvis finder historien inspiration fra de forskellige heltes eventyr og skurkenes onde planer. I selve hovedhistorien i LEGO Marvel Super Heroes skal heltene prøve at forhindre en masse skurke i at misbruge kosmiske brikker. Dette minder da også meget om et lignende plot, der foregår i de nuværende Marvel film omhandlende Avengers heltene, hvor de mystiske ”Infinity Gems” er det dybere omdrejningspunkt.

Men i LEGO Marvel Super Heroes er det kosmiske brikker, som stammer fra Silver Surfers ødelagte surfbræt, og disse komiske brikker er blevet spredt over hele kloden. Helte som Mr. Fantastic, Captain America, Hulk, Nick Fury, Human Torch, Wolverine, Iron Man, Thor og mange flere, som hver har sine unikke kræfter, prøver at stoppe skurke som Green Goblin, Sabretooth, Doctor Doom, Red Skull, Magneto, Loke og mange flere. Historien er udmærket, men det er ikke det, som driver spillet, det er humoren i spillet, som er glimrende og noget af det bedste, vi har set fra et LEGO spil.

Jeg har efterhånden prøvet en del LEGO spil, og i mange af dem syntes jeg ofte, at humoren blev for plat og ramte forbi, men i LEGO Marvel Super Heroes kan jeg ikke huske noget tidspunkt, hvor det samme skete. Som man har set i de andre LEGO spil, så bruges hele mekanismen omkring legoklodserne også godt. Dette betyder, at rigtig meget i spillet er lavet af legoklodser, som kan ødelægges og laves om til andre ting, hvilket kan hjælpe én videre i spillet. De opsamlede legoklodser fungerer også som point, der kan låse op for opgraderinger og nye figurer, som man kan spille med i spillets freemode, hvor man kan gennemspille alle banerne igen med præcis de figurer man vil, blandt de i alt 150 helte og skurke, der er med i spillet.

Denne mekanisme med, at der er legoklodser overalt, har dog også den ulempe, at man nogle gange lige skal ødelægge en masse ligegyldige ting, bare fordi man kan, og det kan i længden betyde, at man bliver en smule træt af at samle legoklodser ind. Nogle gange kan det også være svært at forstå de forskellige puslespil, man støder på, og selvom man til sidst finder løsningen, er det ikke altid helt så indlysende, da spillet ofte kræver, at man husker små detaljer, som måske er blevet vist meget kort tidligere i spillet. Det betyder, at uerfarne spillere sandsynligvis vil løbe ind i situationer, hvor de sidder fast.

LEGO Marvel Super Heroes er delvist et open-world spil, hvor man kan udforske New York, men selve hovedhistorien foregår i lineære lukkede baner, hvor der kun er en vej igennem dem. Den åbne verden betyder dog, at der er masser at lave ud over bare at gennemføre historien, for naturligvis finder man mange sidemissioner, som kan gennemføres for ekstra bonusser. Det kræver dog, at man dykker godt ned i sit arkiv af figurer, hvis man vil gennemføre alle sidemissionerne, da mange af dem kræver specielle egenskaber for at man kan gennemføre det. Et eksempel på dette er, hvis man har en mission, hvor det kræver, at man skal grave noget op, så skal man have fat i Wolverine, der kan bruge sine kløer, og hvis man har en mission, hvor man skal smelte is, så er Human Torch nyttig.

Man kan både spille alene eller man kan spille to samtidigt i co-op, hvilket fungerer glimrende. Så hvis den yngste i huset syntes, at det er lige svært nok, kan man jo give en hjælpende hånd eller måske overtage helt. Styringen er let at gå til, dog kan den til tider være lidt stiv i det, hvilket gør, at man nogle gange lige skal udføre visse ting en ekstra gang. Men de forskellige baner er meget varierede og humoren i spillet er glimrende, hvilket trækker op. Men den simple styring gør også, at spillet ikke har meget dybde på grund af, at sværhedsgraden ikke er særlig høj. Men det er et spil, som er lavet for alle aldre, så det er ikke særligt overraskende, da det er typisk for LEGO spillene. Typisk er nok et meget godt ord at bruge om LEGO Marvel Super Heroes, fordi der er ikke meget udvikling fra de tidligere spil, og det er en smule skuffende.

Den tekniske side i spillet er fin, uden det dog er specielt mindeværdig. Kameraet har det med at tage nogle interessante vinkler, specielt hvis man spiller to personer samtidigt. Derudover er grafikken ikke noget specielt at skrive hjem om. Det kører flydende, og det står skarpt, men det er ikke et spil, hvor man tænker ”next-generation”, når man ser det, heller ikke selvom det har lidt flottere animationer og effekter end LEGO spillene til eksempelvis PlayStation 3. Det er ikke de kendte skuespillere, som ligger stemmer til i spillet, men erstatningerne klarer det nu ganske glimrende.

Når det hele gøres op er LEGO Marvel Super Heroes et udemærket spil med masser af indhold, specielt for de lidt yngre i familien og dem, som holder af Marvel tegneserierne eller filmene. Men hvis man falder uden for de kategorier, bliver det nok ensformigt en anelse for hurtigt, og TT Games skal snart til at finde på noget nyt, fordi deres LEGO spil begynder at ligne hinanden lidt for meget. Til sidst er det værd at bemærke, at hvis man er til den spiltype, som LEGO Marvel Super Heroes repræsenterer, men ikke bryder sig om LEGO verdenen eller superhelte, så kan Knack være en alternativ titel, der også bedre fremviser, hvad PlayStation 4 kan.
+ Let at gå til, god humor, mange figurer og en åben verden med masser at give sig til.
Ensformigt, ikke meget nyt under solen, kameraet er ikke optimal og lidt kedelig grafik.
0