LEGO Star Wars: The Skywalker Saga

Anmeldt af: Jonas Deibjerg Rasmussen - 12. april 2022 - kl. 19:41
4 5

Vi har ventet længe på det ultimative LEGO Star Wars spil, der tager dig gennem alle ni film i den helt rigtige LEGO ånd. Det er nu udkommet - læs anmeldelsen her.

Det er imponerende at gense det fulde Star Wars univers genskabt i LEGO. Og det giver - fuldstændig som tilsigtet - lyst til at bygge det hele selv og give den fuld skrue på stuegulvet. Jeg har altid elsket LEGO, både som fysisk legetøj og i de spil universer de har formået at opbygge, primært båret af en utrolig tilgængelighed og en fantastisk skæv humor. Og da jeg første gang hørte om denne ultimative Star Wars samling, hvor alle ni film ville være repræsenteret, var jeg lige ved at besvime. Denne helt unikke chance for at fange min yngste datter ind i den optimale nørd-fantasi: LEGO og Star Wars.

LEGO er hun selvfølgelig flasket op med, men jeg har ikke set mit snit til at få hende fanget ind i Star Wars universet endnu, og helt perfekt er det at hun, mens vi ventede lidt for længe på den endelige udgivelse, er blevet 6 år og har fået totalt styr på PlayStation. Så det er med en helt pletfri co-anmelder, at jeg kaster mig ud i George Lucas' forunderlige rumeventyr. Og så alligevel ikke helt. Jeg kunne ikke dy mig for lige at tyvstarte selv, for at få et helt uforstyrret førstehåndsindtryk, og det viste sig at være et godt træk, hvis du, som jeg, vælger at starte med den første film, i stedet for, som spillet selv klogt nok lægger op til, den fjerde film - der jo historisk er den første…

Der er nemlig ikke noget der sætter en fed streg under hvor tynde de første tre film er (altså I, II og III), som at få dem kogt ned til de få nøglescener og set pieces der er ‘ikoniske’ og genkendelige nok til at komme med i LEGO udgaven. Selv med den sprudlende kreativitet og helt fladpandede komik udviklerne har fundet frem, er kontrasten mellem de første tre film og de næste tre - altså den originale trilogi - helt vild. Men det vidste vi jo godt. Og i dette spil er det et vidnesbyrd om, hvor præcist spillene formår at lægge sig op af filmene, til trods for at der reelt ikke er meget historiefortælling. Den der er, er bare virkelig effektiv.

Du kan frit vælge hvilken trilogi du vil starte med, og du kan til enhver tid springe frem og tilbage mellem alle film, når du først har fået dem låst op. En enkelt film tager ikke mere en et par timer at gennemføre, og de er helt basalt en samling områder der binder de historiemissioner sammen, som filmen består af. Du kan løbe frit omkring i hvert område, og til hver en tid starte næste kapitel i historien, ved at stille dig i en blå cirkel og vælge start. Meget simpelt, meget nemt at forstå og utrolig frit at bevæge sig rundt i.

De få men virkelig fede filmklip, der er så præcist gengivet at du næsten ikke kan se forskel på spil og film, hvis ikke det var for det velkendte tvist af helt gakket LEGO humor, gør præcis hvad de skal for at sætte dig en den helt rigtige stemning. Fra den originale intro til de perfekt udvalgte nøglescener, er det så rent ramt at det næsten må give mig det vindue jeg mangler for at få datteren ombord i universet. Også selvom især de første tre film jo falder lidt igennem, og i øvrigt virker markant kortere end de resterende.

Men der er selvfølgelig givet meget i ren nostalgi og lydbillede. Selve gameplayet kan godt virke en smule ensformigt, selvom det har fået sig en ordentlig tur siden sidst, fordi alting er bygget over samme formel. Overalt er der spredt LEGO konstruktioner du kan smadre, Studs du kan samle og Kyber Klodser du kan finde, alt sammen for at få 100% på en bane og ikke mindst råd til de mange udvidelser spillet har til salg. Der er over 300 figurer du kan låse op for, og dem kan du frit vælge mellem efterfølgende, for at få lidt variation i de klassiske scener. Du kan endda supplere med køb af pakker fra filmene Solo og Rogue One og serierne The Mandalorian og The Bad Batch, og de kan alle opgraderes med ekstra færdigheder, efterhånden som du får samlet nok Kyber Klodser.

Kyber Klodser er blå bonusklodser, som du får ved at opfylde forskellige kriterier i en mission, som for eksempel at finde nok Studs, at finde alle specialklodser til en minifigur og så videre. Med disse klodser og Studs, kan du begynde at købe dig ind i et ret omfattende evnetræ, der leverer på tværs af alle figurer, dog indenfor forskellige klasser. Der er ni karakterklasser fra Jedi og Dark Side til Bounty Hunter og Protocol Droid, og de har alle specifikke evner du kan tilkøbe, ud over en stak kerne-evner, der dækker på tværs. I virkeligheden et ret avanceret rollespilselement i et ellers ret simpelt spil, som bestemt er med til at gøre det mere interessant for de ældre spillere.

Selvom spillet grundlæggende følger den samme skabelon hele tiden, er der blevet plads til en hel del variation, der både byder på krigsstrategi, dogfights i rummet, podracing, crafting, hacking og naturligvis LEGO bygning. Selv når du bevæger dig rundt til fods, er der masser af muligheder for at ride på diverse væsner og fartøjer, og du skal hele tiden skifte mellem forskellige figurer for at løse de forskellige gåder du støder på undervejs. Der er brug for at løfte ting med The Force, at hacke computere og at smadre ting for at bygge nyt. I sidstnævnte tilfælde er der flere steder mulighed for at vælge mellem to designs til en given situation, så du kan tage en strategisk beslutning om hvorvidt du er til angreb eller forsvar. Et simpelt men effektivt greb, der sætter en elegant streg under de mange muligheder der er, når du bygger med LEGO.

Efter at have dyppet tæerne alene, inviterede jeg datteren med ombord, og sammen drog vi ud i galaksen i splitscreen. Det fungerer overraskende godt, selvom der kommer dobbelt op på action på skærmen og pladsen bliver lidt trang. Skærmen deles vertikalt og der er reelt mulighed for at gå sine helt egne veje - ikke nogen forvirrende auto-catch-up eller hindring i forhold til at løbe i hver sin retning. Der er bare hele tiden nogle fine pointers at løbe efter, for at komme til næste opgave og de tilpasser sig helt individuelt for hver spiller. Det eneste tidspunkt der synkroniseres på, er hvis en af spillerne vælger at starte en mission, hvilket kun kan lade sig gøre når begge spillere godkender.

Jeg troede at det ville være fedest at starte i freeplay med den lille, som er en mode du får adgang til så snart du har gennemført en bane i story mode. Der er mere fri leg og ikke så meget fremdrift, men da hun efter kort tid gav op og gav spillet fem ud af ti, måtte jeg indse at det var en dårlig strategi. Meget bedre gik det da jeg tog hende med på historien, og der er reelt lige så frit spil, med undtagelse af de få filmsekvenser og så den markante følelse af fremdrift der mangler i freeplay. Efter den oplevelse endte hun på ni ud af ti i stedet.

Freeplay er til gengæld en ret stor del af spillet. Det tog mig 10-15 timer at gennemføre de ni films historie-del, uden at kaste mig ud i mange af de omkringliggende muligheder, og efter det lå jeg på mellem 30% og 50% gennemførelse af hver enkelt afsnit. Så der er virkelig mange små stumper og hemmelige områder at afsøge efterfølgende. Der er også et hav af små sidemissioner du kan løse for indbyggerne på de mange planeter du kommer omkring, og det føles reelt som miniudgave af et af de store open world rollespil der er så mange af for tiden.

Det bliver selvfølgelig aldrig til den store følelsesmæssige rutschebane, og der er heller ikke den store skelnen mellem lys og mørke, selvom det ville være oplagt i Star Wars rammen, men det er også et spil fra syv år, som skal appellere lige så meget til LEGO-leg som vordende Star Wars fans. Og på den agenda fungerer spillet virkelig godt. Der er ingen straf for at dø, ingen stringent styring af din fremdrift og du behøver ikke dykke ned i de lidt dybere lag af rollespils elementer, for at have det skægt i dette univers. Samtidig er de elementer der for den lidt ældre spiller, og det giver faktisk en dybde der gør det sjovt at dykke ned i, selv når nostalgien lægger sig.

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga er den ultimative Star Wars oplevelse i børnehøjde. Det er let - måske lidt for let - men det er det fedeste koncentrat af de ni film jeg har set til dato, og den unikke fald-på-halen humor LEGO er blevet så kendt for, passer som fod i hose med det til tider lidt fjollede eventyrunivers George Lucas så smukt skruede sammen i slutningen af 70’erne.

Grafikken er så tæt på ægte LEGO, at jeg med det samme fik lyst til at sætte mig ned og bygge, og det fantastiske lydunivers og ikke mindst lyssværd, er nu plantet solidt i min datters bevidsthed - klar til at få ekstra kød på, når hun er skarp nok til at læse tekster. For hverken film eller dette spil er desværre tilgængelig med dansk tale.
Fakta
LEGO Star Wars: The Skywalker Saga

LEGO Star Wars: The Skywalker Saga