Life is Strange: Before the Storm

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 8. september 2017 - kl. 15:24
1 2

Life is Strange er tilbage, denne gang med ny hovedperson og nye udviklere bag serien. Kan Before the Storm fortsætte i samme flotte stil som første sæson af Life is Strange - det ser vi nærmere på he

Episode-inddelte spil anmeldes på en lidt anden måde end andre spil. Vi laver ikke fulde anmeldelser af alle afsnit, men laver en overordnet anmeldelse og så tilføjer vi de enkelte afsnit til anmeldelsen, efterhånden som de bliver udgivet. Hvert afsnit får en score, som tæller i den samlede score, der altså tæller alle de anmeldte afsnit.

Læs vores anmeldelse af Episode 1: Awake
Læs vores anmeldelse af Episode 2: Brave New World
Anmeldelse af Episode 3: Hell is Empty kommer når afsnittet udgives

Dontnod fra Frankrig satte for alvor sig selv på landkortet med deres fremragende eventyrspil Life is Strange, som fortalte en dejlig og fængende historie om pigen Max Caulfield. Life is Strange: Before the Storm er en prolog til Life is Strange, kommer i tre afsnit og er udviklet af Deck Nine Studios fra Colorado i USA.

Before the Storm træder i samme fodspor som Life is Strange, dog er de overnaturlige elementer droppet og historien handler denne gang ikke om Max, men om hendes rebelske veninde Chloe Price. Chloe er som vi husker hende fra Life is Strange; pågående, selvsikker og hun har en beskidt mund, som tit får hende i problemer - men hun kan også være usikker på sig selv og bange, præcis lige som så mange andre 16 årige piger.

Life is Strange: Before the Storm er mest af alt er en interaktiv tegneserie, pakket ind som et godt gammeldags point and click eventyr. Man undersøger omgivelserne, løse puzzles og taler med andre karakterer for at komme videre i spillet. Mange vil måske sætte spørgsmålstegn ved, hvorvidt det overhovedet er et spil, men det man skal vide er, at historiefortælling er i centrum, med nogle utroligt gode personligheder og historien fortælles med sådan en overbevisning, at man ikke kan undgå at blive fanget af den.

Der er sket lidt ændringer i forhold til første sæson af Life i Strange. En af ændringer er et resultat af, at det nu er Chloe, som er hovedpersonen. Der er nemlig blevet tilføjet et såkaldt Backtalk system, som dukker op ved forskellige lejligheder - gerne når Chloe kommer i problemer og skal have vendt situationen til hendes fordel. Backtalk systemet er en lidt anderledes måde at vælge dialog på og man skal her lytte godt efter hvad den anden karakter siger og så vælge det rigtige modsvar baseret på hvad der er blevet sagt. Jeg er ikke helt sikker på, at man i virkeligheden vil opnå hvad Chloe opnår efter den strøm af skarpe bemærkninger og fornærmelser hun sender af sted, men det er et fint lille system, som får en lidt på tæerne.

Grafikken er på en og samme tid ganske nydelig, men også lidt grov visse steder. Specielt lyssætningen er fremragende og omgivelserne varierer fra meget detaljeret til det præcis modsatte. Desuden kan nogle af de mindre vigtige personer virke lidt stive i ansigterne, mens hovedpersonerne har udtryksfulde ansigter - så det er en lidt blandet omgang rent visuelt. En fin detalje er markeringen af ting som man kan interagere med i omgivelserne; de bliver markeret med noget som ligner håndtegnede pile og omrids.

Lydsiden er rigtig god og meget stemningsfuld og stemmeskuespillet er overbevisende. Soundtracket er leveret af det engelske indie folk band Daughter og de har leveret en række fremragende numre, som passer flot ind i stemningen i spillet.

Life is Strange: Before the Storm er mere en fortælling end et decideret spil - der er nemlig lange perioder med dialog, hvor man blot skal trykke på en knap med mellemrum. Before the Storm fortsætter i samme stil som første sæson af Life is Strange og det tager nogle af livets store emner op; stoffer, teenage-problemer og et skrøbeligt venskab mellem to teenagepiger.

Nedenfor kan du læse anmeldelser at de enkelte afsnit.

Episode 1: Awake
I første afsnit møder vi som sagt Chloe Price og vi får hurtigt skitseret, at hun er den klassiske teenager med rod i hovedet, rod i følelserne og ikke aner hvilket ben hun skal stå på. Hendes fars død plager hende stadig og hun hader sin mors nye mand David - som i øvrigt heller ikke er den mest sympatiske type man kan forestille sig - og generelt er hun vred på hele verden.

Afsnittet lægger ud med, at Chloe sniger sig ind til en koncert med hendes yndlingsband på det lokale spillested på et nedlagt savværk. Hun møder sin pusher, kommer i klammeri med et par lokale banditter og bliver i sidste øjeblik reddet af en uventet allieret, nemlig af skolens populæreste pige Rachel Amber. Herfra begynder det at gå skævt, da de to piger bestemmer sig for at stikke af fra hverdagen og der er bestemt lagt i ovnen til afsnit to.

Første halvdel af afsnittet er en smule stillestående og jeg småkedede mig en smule, da hele settingen lige skal sættes op igen og karakterer gen-introduceres, så det går der lidt tid med. Efterhånden som handlingen begynder at glide fremad, bliver det dog mere spændende og man kan mærke lidt af den spænding, man også oplevede i første sæson af Life is Strange.

De nye udviklere fra Deck Nine Studios har ramt Twin Peaks stemningen fra første sæson rigtigt fint, med de langsomme kamerabevægelser og de lidt skæve kameravinkler og det går virkelig langsomt til tider.

Første afsnit koster 45 kr. og du kan også købe alle tre afsnit med det samme for 127 kr. og så få adgang til afsnittene når de udkommer. Afsnittet tager tager omkring 2-2,5 time at gennemføre, alt efter hvor grundig du er med at finde de mange spots, hvor Chloe kan lave graffiti. Hvis du ikke finder alle stederne, åbnes der op for en Collector Mode når afsnittet er gennemført, hvor man så kan gå på jagt efter de resterende steder man mangler.

Da Life is Strange: Before the Storm kun indeholder tre afsnit, forventer vi at der kommer noget mere kød på benet i afsnit to og vi ser bestemt frem til følge fortsættelsen af Chloes og Rachels eventyr.

Score: 7,0

Episode 2: Brave New World

Andet afsnit af Life is Strange: Before the Storm er bedre end det første. Det er svært at tale om afsnittet uden at afsløre for meget, men vi kan sige så meget, at tingene stadig tager tid i Life is Strange; det er en rigtig slow-burner og det er faktisk dejligt befriende.

Historien om Rachel og Chloe fortsætter fint i dette andet afsnit, som tager sig tid til at lære de to piger at kende og udvikle deres lidt skrøbelige venskab. Mod slutningen af afsnittet får man dog et tegn på, at venskabet nok stikker dybere end man lige skulle tro.

De to piger går stadig med rebelske tanker og de kæmper hver især med deres familier derhjemme - noget som nok er meget typisk for piger i 16-års alderen. I den alder er alle voksne bare dumme og tingene kan se lidt anderledes ud med teenagerens øjne end med de voksnes. Denne del af historien formidles rigtigt fint og troværdigt.

Gameplayet fortsætter i samme rille som tidligere, hvor der fortsat skal snakkes med forskellige karakterer, klares simple puzzles og opgaver og som sagt går det langsom fremad. Nogle gange lidt for langsomt, men sådan er Life is Strange og Twin Peaks stemningen og hastigheden passer fortsat serien godt. Den kan stadig virke lidt klodset, men dialogen er forsat fremragende og karaktererne er nogen man ikke kan undgå at interesserer sig for.

Med udgivelsen af dette andet afsnit, har Deck Nine Games opdateret spillet, så det nu understøtter 4K opløsning på PlayStation 4 Pro. Det betyder at spillet får et mere rent look, men ellers ligner det sig selv.

Life is Strange: Before the Storm - Episode 2: Brave New World er, som sagt tidligere, det bedste afsnit i denne lille prolog-serie og vi ser frem til at se, hvordan Deck Nine Games får den afsluttet i tredje og sidste afsnit, Hell is Empty.

Score: 7,5
+ Virkelig tyk stemning, god dialog, historien føles vedkommende
Til tider ujævn grafik, kan være lidt for stillestående til tider