Lille Kylling

Anmeldt af: - 21. marts 2006 - kl. 22:43
0 0

Her er historien om den lille kylling, der fik et agern i hovedet og troede, at himlen var ved at falde ned. Lille Kylling kæmper for at rette op på sit livs store fejltagelse, og du skal hjælpe ham.

Når spillet toner frem på skærmen, bliver du præsenteret for Lille Kylling med et klip fra filmen og en sang af Barenaked Ladies, der for god ordens skyld skal siges at være et band bestående udelukkende af fuldt påklædte mænd. Men dem ser vi ikke noget til, så det er i og for sig sagen uvedkommende. Sangen kan du høre, hvis du går ind på Den officielle hjemmeside for DVD’en.

Historien er baseret på den, vi kender fra filmen. Og når jeg siger ”baseret”, er årsagen den, at der sker en hel masse ekstra, som vi ikke har oplevet i filmen. Kigger vi eksempelvis på startsekvensen, som hjælper dig med styringen af Lille Kylling, skal du finde vej til skolen via afsidesliggende stier og klipper. Når du kommer frem, skal du finde frem til et antal mønter, der ligger spredt på skolens område, så du kan få råd til en sodavand. Hvis du har set filmen, ved du hvad sodavanden skal bruges til.

Vi kommer ikke udenom, at målgruppen er den yngre generation. Alligevel har Avalanche ramt bredt ved ikke at gøre sværhedsgraden alt for let. Spillet kan betegnes som et platformspil krydret med massevis af minigames. Disse minigames, som kan bestå af en flyvetur med en sodavand på ryggen, stikbold, eller senere i spillet et space invaders inspireret spil, bryder linien på de helt rigtige tidspunkter, så det aldrig bliver for trivielt at traske rundt, hoppe og samle agern.

Og netop agern er hovedbestanddelen af Lille Kylling’s diæt. Så det er heldigt, at de ligger spredt rundt omkring på alle banerne - selv i rummet. Hans helbred vises som æg, og hver gang du falder ud over en klippe eller bliver ramt af en fjende, tæller den ét æg ned. For at rette op på det, skal du indsamle ti agern. Hvis du går hen og mister alle dine æg, skal du ikke fortvivle, du starter nemlig ved seneste checkpoint med tre nye æg. På den måde har udvikleren undgået de store irritationsmomenter, som kan få specielt de yngre spillere til hurtigt at miste interessen.

Lille Kylling

De fleste udfordringer består af simple hop og dobbelt-hop kombinationer, men du kommer også ud for at skulle "surfe" ned af metalrør, der af uransagelige årsager er placeret gennem landskabet. Du kan klatre op af stolper og lygtepæle ved hjælp af din yoyo, for efterfølgende at bruge yoyo’en som glider ned af en zipline. Men vigtigst af alt er nok dit yoyo-angreb, som du kan bruge til at forsvare dig.

Efterhånden som du avancerer, får Lille Kylling nye egenskaber, som eksempelvis superangreb og en slangebøsse, der både kan bruges til at genere fjenderne samt til at løse gåder med. Men desværre er der ikke flere egenskaber Lille Kylling kan lære, det ville ellers have givet mere afveksling i styringen og flere muligheder i løsningen af gåder.

Du vil hovedsageligt styre Lille Kylling, men på de senere baner får du mulighed for at overtage én af hans lige så upopulære venner, som dog styres på samme måde. Forskellen er derfor stort set kun kosmetisk.

En ting der er irriterende, men som alligevel er svært at klandre udvikleren for, er loadetiderne, som indimellem er lange og godt kan gå hen og blive lidt for lange. Det bryder rytmen og ødelægger lidt af spiloplevelsen. Men det er jo desværre et nødvendigt onde, som vi heller ikke bliver fri for på næste konsolgeneration.

Lille Kylling

Grafisk er Lille Kylling ganske nydeligt. Det er dog ikke helt på niveau med de store platformserier på PlayStation 2, som Sly, Ratchet & Clank og Jak & Daxter. Alligevel skal Avalanche have ros for at have genskabt både omgivelser og karakterer meget præcist, hvilket gør universet troværdigt.

Det eneste kritikpunkt på grafiksiden er kameraet, som har det med at sætte sig fast bag mure eller andre objekter. Det lader også til at være indstillet forkert i flere situationer, hvor det er fastlåst i en flad vinkel, der gør det svært at manøvrere.

Lydeffekterne stemmer overens med dem, vi oplever i filmen, og stemmeskuespillet er ligeledes, som vi kender det med de originale danske stemmer. Personligt bryder jeg mig ikke om Lille Kylling’s danske stemme, som ligger langt fra Zach Braff. Det er lidt ligesom at oversætte ”Chicken Little” til ”Lille Kylling”, som jeg heller ikke er begejstret for. Men alt i alt leveres en autentisk lydside, som gør, at det er let at leve sig ind i spillet.

Der er masser af udfordringer for de yngre, der skal overvindes, og selv når spillet er gennemført, kan man starte forfra for at indsamle så mange magiske kort som muligt, der giver mulighed for at låse op for en række multiplayer minigames.

Lille Kylling

For at konkludere helhedsindtrykket og spiloplevelsen, tilbyder Lille Kylling en god blanding af afvekslende gameplay med sine mange minigames. Sværhedsgraden er nok en tand for høj for de yngste, men underholdningsmæssigt ligger spillet over gennemsnittet og ikke kun for fans af filmen.
0