Little Big Planet 3

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 15. december 2014 - kl. 21:23
9 0

Så er kludedukken Sackboy igen tilbage og denne gang har han sine venner med - en samling af andre kludedukker. Læs her, om Little Big Planet stadig kan underholde.

Little Big Planet 3 er det første spil i serien til Playstation 4 - og de oprindelige udviklere fra Media Molecule har sluppet serien og har overladet udviklingen til Sumo Digital, som er en slags "coders for hire". De har tidligere stået bag en række fine udgivelser som Forza Motorsport 2 til Xbox 360, Sonic og Sega All-Stars Racing og ikke mindst en dejlig konvertering af klassikeren Outrun for Sega.

Det, som der altid har gjort Little Big Planet til noget specielt, var spillenes ganske omfattende bane editor, hvor man kunne bygge stort set alle de baner man havde lyst til - og det var forholdsvis nemt. Det som irriterede mig var, at det ikke rigtigt føles som et spil, men mere som et værktøj - som Sony forsøgte at sælge som var det et spil.

Det er anderledes i Little Big Planet 3. Man kan naturligvis stadig bygge alle de baner man vil og det er stadig let at gå til og man kan dele sine baner med resten af verden. Forskellen er, at der nu er plastret et ret fint platformspil ovenpå det hele - det var der også tidligere, men ikke i samme omfang som i Little Big Planet 3.

Igen tager man rollen som kludedukken Sackboy, som nu skal redde landet Bumkum, som har mistet al sin kreative kraft og til at hjælpe sig, har han en lille fætter med hoved som en glødepære og hat som et æggeur, kaldet Newton. Inden længe finder Sackboy ud af, at Newton ikke har helt rent mel i posen og så jages man igennem en god portion kreative baner, for at redde landet og finde kreativiteten igen

Denne gang har Sackboy tre af hans venner med. Den første er Oddsock, som ligner en slags hund, der kan løbe hurtige end Sackboy og så kan han hoppe op af vægge. Den anden er Toggle, og som navnet antyder, kan han skifte mellem to størrelser; en tung, som kan trykke platforme ned og en let og lille, som kan hoppe højt op i luften og smutte ind af snævre åbninger, hvor ingen andre kan komme ind. Endelig er der Swoop, som er en fugl, som kan flyve igennem banerne. Disse figurer er nuttede ligesom Sackboy, men det virker lidt mærkeligt at de er med og de stjæler faktisk meget af opmærksomheden fra Sackboy, da de er sjovere at spille med.

Sackboy i sig selv har ikke mange egenskaber, men der låses op for nyt udstyr til ham, som gør ham sjovere at spille med. Der er for eksempel The Pumpinator, som både er en støvsuger og en løvblæser, som kan flytte rundt på lette elementer på banerne. The Blink Ball er en slags "portal gun" som kan beame Sackboy fra en platform og til en anden og The Hook Hat, som gør at Sackboy kan glide langs nogle rør igennem banerne og hoppe fra rør til rør. Det er ganske underholdende og The Hook Hat er måske den bedste af Sackboys udstyr.

Historiedelen af spillet er fint underholdende og der er nogle sjove kreative idéer rundt omkring. Man bliver konstant belønnet med ting, klistermærker, overflader og værktøjer, som kan bruges i spillets bane editor. I løbet af historiedelen bliver man langsomt lært op i, hvordan man laver sin egen baner og vil man have en mere koncentreret oplæring, kan man tage fat på Popit Academy, som er en decideret træningsdel, hvor man sættes ind i de utallige muligheder som bane editoren har.

Det er svært at beskrive hvad bane editoren kan, for den er vanvittigt omfattende. Det betyder ikke, at den er svær at bruge, faktisk er den meget let at bruge, men som med alle bane editorer kræver den, at man har en smule tålmodighed og ikke mindst de kreative evner til at kunne lave noget fedt. Man kan dele ens egne baner og naturligvis også gå på opdagelse i de millioner af baner, som andre spillere har lavet - og det er her, at det går op for en, hvor kraftfuldt et værktøj, at bane editoren i Little Big Planet 3 er.

Nogle snedige brugere har lavet Little Big Planet versioner af Dead Space, Plants vs. Zombies og en masse andet og det er ganske sjovt, at gå på opdagelse i de mange mange baner, som andre spillere har lavet. Selv om der er så mange baner, er det faktisk let at finde rundt i dem. Man kan lave sine egne playlister, man kan se de nyeste, de mest spillede og de bedst vurderede baner. Man kan også følge en bestemt person, hvis man er specielt glad for hans baner og man kan se på de baner, som Sumo Digital udvælger hver uge. Der er potentielt månedsvis af spil gemt her og hvis man først bliver bidt af at skabe sine egen baner og bliver en del af Little Big Planet fællesskabet, er der rigtigt mange timer gemt her.

Grafikken i Little Big Planet 3 er ganske nydelig, men der er ikke det store spring fra Playstation 3 udgaverne, til denne Playstation 4 version. Den fungerer fint og de forskellige overflader på vores kludedukker ser troværdige ud og man kan for eksempel tydeligt se alle syninger på dem osv. Det hele kører flydende og fint og menuerne er tydelige, hvilket er vigtigt når man sidder og laver sine egne baner - dog kan de nogle gange godt virke lidt knuderede og svære at bruge, men det kræver blot lidt tilvænning.

Hjertet i Little Big Planet 3 er naturligvis hele communitydelen omkring bane editoren og her er der allerede flere millioner baner, skabt af andre spillere. Historiedelen, er faktisk overraskende velfungerende i denne version af spillet og selv om det ikke er et fuldblods platformspil, byder det på nogle opfindsomme sekvenser og den er ganske sjov at spille. Den kan gennemføres på en 6-7 timer, hvis man spiller den normalt og langt flere hvis du vil finde alle de gemte ting i banerne.

Har du en drøm om, at lave dine egne baner, så er Little Big Planet 3 måske lige det du går og drømmer om. Der er noget spændende ved, at lave sit eget lille spil og så slippe det løs til millioner af andre spillere, som kan spille det og komme med en vurdering af det som du har lavet. Er du på udkig efter et platformspil, er det ikke her du skal kigge, for Little Big Planet er stadig mere et værktøj, end det er et spil, men grænserne begynder så småt at forsvinde mellem de to ting.
+ Millioner af baner fra andre spillere, forholdsvis let bane editor, velfungerende og poleret spil
Løs og upræcis styring, meget svingende sværhedsgrad
Holdbarhed:9.5