Little Nightmares

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 27. april 2017 - kl. 11:55
1 8

Little Nightmares kan kategoriseres side om side med fremragende spil som Unravel, Limbo og Inside – og kvalitetsmæssigt, ligger spillet her heller ikke langt fra disse. Læs vores anmeldelse her.

Little Nightmares kommer fra svenske Tarsier Studios og der er her tale om en moderne 2D puzzle-platformer meget i stil med Unravel fra svenske Coldwood Interactive samt Inside og Limbo fra danske Playdead. Det lader til, at vi kan et eller andet med de her stilfulde og konceptuelle 2D platformere her i Norden.

Little Nightmares blev annonceret til PlayStation 4 tilbage i maj 2014 under navnet Hunger og bortset fra en teasertrailer i februar 2015, var der derefter helt stille omkring spillet indtil august sidste år. Her annoncerede Bandai Namco at de havde samlet spillet op, ændret navnet til Little Nightmares og at det også ville udkomme til Xbox One og PC.

Little Nightmares udspiller sig i et mystisk undervandsfængsel, The Maw. The Maw kan tolkes som et symbol på alt det, børn kan være bange for; de voksne, mørke og ensomheden. Præcis som i Inside og Limbo, får man ingenting at vide – man bliver kastet direkte ud i strabadserne i forsøget på at undslippe The Maw og man må selv fortolke det, som udspiller sig foran en. På det officielle website kan man læse sig til, at den lille pige i den gule regnfrakke man styrer, er den niårige Six, som er sulten, fortabt og alene – og hun er kun ”bevæbnet” med en lighter.

Spillets historie bliver fortalt uden et eneste ord og det fungerer fremragende – stilheden er i det her tilfælde langt mere effektfuldt end en fortællerstemme. Little Nightmares er, som nævnt i starten, en moderne 2D puzzle-platformer, hvor man typisk bevæger sig fra venstre mod højre, nogle gange den modsatte vej, med mellemrum også op og ned – og faktisk også ud og ind i skærmen og det er faktisk et af spillets største problemer. Det vender vi tilbage til om lidt.

Hvis man zoomer helt ind på selve gameplayet, så er det en traditionel 2D puzzle-platformer med 3D elementer og der skal klatres, løses puzzles og man skal undgå monstre. De forskellige puzzles er typisk noget med at skaffe en nøgle, som kan låse en dør op, trække en genstand fra det ene rum til det andet, som skal bruges til at presse en kontakt i gulvet ned med, eller finde et objekt, som du kan kaste hen på en knap, som aktiverer en elevator. Du kender formentlig formatet; det er traditionelt og måske ikke specielt opfindsomt, men det fungerer fint.

Et andet og mere fremragende element er monstrene i spillet. Præcis som i Inside, er man her en meget sårbar karakter, så monstrene skal udelukkende undgås, ved for eksempel at gemme sig, fjerne deres opmærksomhed fra dig ved en afledningsmanøvre og lignende. De er fabelagtigt designet og ligner noget Tim Burton kunne have skabt – jeg har personligt aldrig set noget magen til tidligere. Specielt nævneværdig er pedellen med bind for øjnene, de usædvanligt lange arme og evnen til at lugte Six når hun nærmer sig – og de overvægtige og meget voldelige kokke-tvillinger, som bestemt ikke bryder som om børn i køkkenet.

Tarsier Studios har tidligere arbejdet på LittleBigPlanet for Sony og det er til at se i Little Nightmares. Mange af spillets puzzles kan minde om noget fra LittleBigPlanet og evnen til at bevæge sig ind og ud af skærmen, kan også føres tilbage til Sonys platformspil. Desværre er det også Little Nightmares største problem, for det kan tit være svært at se hvor man præcis står henne og det kan føre til frustrerende og unødvendige dødsfald – præcis som i LittleBigPlanet. Det er ikke noget som ødelægger spillet, men er et irritationsmoment, som er værd at nævne.

Little Nightmares er forholdsvis kort – det kan gennemføres på 5-6 timer, men det kommer faktisk spillet til gode. Det går nemlig aldrig hen og bliver ensformigt og det formår hele tiden at byde på nye og friske udfordringer – og når det er gennemført, får man lyst til at spille det igennem en gang mere.

Ensformigheden kan sætte ind, når man kæmper med en bestemt udfordring, for man kommer til at dø mange gange, indtil man finder løsningen og det gør det ikke bedre, at gemme-punkterne nogle steder er placeret lidt mærkeligt, så man enkelte steder bliver sendt lidt for langt tilbage når man dør og derfor bliver man tvunget til at klare tidligere gennemførte puzzles endnu engang. For lige at toppe det, så er indlæsningstiderne til den lidt lange side, så dødsfald kan gå hen og blive en frustrerende omgang her.

Det første man bemærker når man starter Little Nightmares op, er den helt unikke verden som spillet foregår i. The Maw er skræmmende og smuk på samme tid og de rum man bevæger sig igennem, er meget forskellige fra hinanden og man bliver hele tiden fodret med flotte omgivelser, lækkert design og stemningsfuld brug af lys og skygger. Little Nightmares er et virkelig flot spil og designet er hele vejen igennem gennemført, flot og ikke mindst stemningsfuldt. Lydsiden er ligeledes fremragende og selvom der også her køres efter devisen ”less is more”, så er lydsiden meget stemningsfuld og er med til at opbygge den intense stemning i spillet.

Little Nightmares er et virkelig godt lille spil. Nok er gameplayet ikke det mest innovative, men hele stemningen, universet og den visuelle del, pakker et traditionelt 2D puzzle-platform gameplay så dejligt ind, at det er en fornøjelse at spille. Jeg elsker de her spil, som Unravel, Inside og nu Little Nightmares, som med en meget distinkt visuel stil fortæller en historie om en sårbar og skrøbelig lille skabning, der skal klare sig i en verden, som kun er ude på at slå ihjel – og det hele fortælles uden et eneste ord.

Little Nightmares er ikke perfekt, men man kan nemt tilgive spillets mindre problemer, når resten er så lækkert som det er tilfældet her. Little Nightmares kan bestemt anbefales, hvis du er til spil som Inside, Limbo og Unravel – det er godt og gennemført, visuelt fængende og meget stemningsfuldt. Det er svært ikke at komme med en varm anbefaling af Little Nightmares, som kan købes på PlayStation Store til lige under 150 kr.
+ Fabelagtig stemning, flot grafik, flot monsterdesign
Savepunkter er visse steder placeret mærkeligt, frustrerende dødsfald
8