Little Nightmares II

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 9. februar 2021 - kl. 19:52
0 4

Det uhyre stemningsfulde Little Nightmares er tilbage og denne gang med en ny hovedperson og en ven i mørket. Kan det leve op til det glimrende forgænger? Læs anmeldelsen af Little Nightmares II her.

Little Nightmares udkom i april 2017 og her knap fire år senere, får vi så endelig Little Nightmares II. Denne efterfølger fortsætter i samme spor som forgængeren og bygger videre på de gode puzzles og den fantastiske stemning - og så er spillet er både smukkere og længere end det første spil. Det kan da ikke gå helt galt vel?

I Little Nightmares II spiller man ikke længere som pigen Six med den gule regnfrakke, men i stedet som drengen Mono. Der går dog ikke længe, inden man støder på Six og sammen skal Mono og Six klare sig igennem en lang række puzzles og undgå grusomme monstre og fjender. Selvom det måske virker oplagt, kan man ikke spille i co-op, da Six udelukkende fungerer som en computerstyret makker, der i øvrigt er overraskende hjælpsom.

Man bør nemlig holde godt øje med hvad hun laver og gør, da det kan være klare ledetråde til hvad man skal gøre for at komme videre. Hun er faktisk en ret god makker, for hun udsætter sig ikke for unødig fare, som man ellers tit ser computerstyrede sidekicks gøre, fordi den kunstige intelligens ikke er god nok. Sådan er det heldigvis ikke her.

Spillet er stadig en 2D puzzle-platformer med 3D elementer og der skal klatres, løses puzzles og man skal undgå monstre. De forskellige puzzles er typisk noget med at skaffe en nøgle, som kan låse en dør op eller finde et objekt, som du kan kaste hen på en knap, som åbner en lem, en dør eller lignende. Da der nu er to karakterer, bliver de mange puzzles mange steder mere omfangsrige og veldesignede, da Mono og Six skal hjælpe hinanden med at åbne døre, hoppe på ting i takt så de falder igennem et gulv eller aflede en fjendes opmærksomhed mens den anden sniger sig forbi.

Svenske Tarsier Studio har introduceret et simpelt kampsystem i Little Nightmares II - og det ved jeg ikke helt hvad jeg skal synes om. Mono er et barn og karaktererne i spillet er jo meget små, så våbnene, der for eksempel kan være en hammer eller et jernrør, er meget tunge for sådan en lille en. Mono trækker våbnene hen over gulvet, fordi han ikke kan løfte dem og når man skal svinge for eksempel hammeren, tager det tid og man skal time sit angreb ret præcist. Jeg forstår godt tanken bag denne mekanik, men det er ender med at blive en smule frustrerende, da det er upræcist og jeg er slet ikke sikker på at spillet overhovedet havde brug for et kampsystem.

Little Nightmares (og de tilhørende udvidelser) har været kendt for et helt unikt monster-design. Det oplever man også i Little Nightmares II, hvor man blandt andet støder på en forstanderinde på en kostskole, der kan give dig mareridt i lang tid og en lettere psykotisk protese-mager på et ikke helt normalt hospital. Fy for pokker - men hvor er de dog alle godt designet!

Grafikken i Little Nightmare II er virkelig lækker. Man forkæles konstant med lækre lyssætninger, særdeles stemningsfyldte omgivelser og de her skræmmende monstre. Det ser virkelig godt ud og det er et af de absolut mest stemningsfulde spil jeg har spillet i lang tid. I modsætning til originalen, foregår Little Nightmares II ikke kun i en lokation (originalen foregik på skibet The Maw), da man i denne efterfølger kommer gennem både en kostskole fyldt med levende porcelænsdukker, en jagthytte med en aggressiv jæger og altså et pænt skræmmende og mørkt hospital. Omgivelserne er mere afvekslende denne gang og de ser fantastiske ud.

Lydsiden er absolut fabelagtig. Spillets historie bliver fortalt uden et eneste ord og det fungerer fremragende. Stilheden er i det her tilfælde langt mere effektfuldt end en fortællerstemme. Det absolut fantastiske soundtrack ligger stille i baggrunden og støtter godt op om den uhyggelig visuelle side. Lydeffekterne er virkelig gode; gulve der knirker, hjul der piver når man skal skubbe en lille vogn bag om forstanderinden der spiller klaver og mange andre fantastiske små detaljer gør lydsiden til noget helt specielt. Jeg anbefaler, at man spiller med hovedtelefoner - også fordi at nogle af spillets puzzles faktisk er lydbaseret.

Little Nightmares II er et virkelig vellykket spil. Det blander puzzles, stealth og lidt action på rigtig fornem vis, det virker virkelig gennemarbejdet, ser virkelig godt ud og lyder måske endnu bedre. Det er svært at sætte en finger på noget, andet end det føromtalte kampsystem som virker mere frustrerende end en velkommen udvikling af gameplayet.

Little Nightmares II får vores klare anbefaling. Hvis du er til 2D puzzlespil som for eksempel Limbo, Inside og Unravel, så er der ingen vej uden om Little Nightmares II. Det er 2021’s bedste spil indtil videre. Spillet er indtil videre kun ude på PlayStation 4, men kan spilles på PlayStation 5, dog uden de store optimeringer ud over nogle hurtigere indlæsningstider. En dedikeret PlayStation 5 version kommer senere på året.

Little Nightmares II kan købes på PlayStation Store til 219 kr. hvilket er en helt rimelig pris for et spil på dette niveau. Der er også en gratis demo du kan hente og afprøve hvis du vil det.
+ Gode puzzles, skræmmende monster-design, fremragende grafik og lyd, sublim stemning
Det nye kampsystem