LittleBigPlanet Vita

Anmeldt af: Morten Rask - 15. september 2012 - kl. 17:13
Del denne artikel:
6 0

Har du også savnet Sackboy? Så er der godt nyt; han er tilbage! Denne gang i hans til dato største og samtidig mindste eventyr nogensinde. Læs vores anmeldelse af LittleBigPlanet Vita her.

Med mere end 7 millioner bruger-skabte baner og mini-spil, skabt og delt i LittleBigPlanet serien, må vi erkende at franchiset har været en succes. Første gang vi stiftede bekendtskab med Sackboy, var i det første LittleBigPlanet til PlayStation 3 i 2008, siden hen til en udgivelse til PlayStation Portable, derefter en efterfølger til det første spil og til sidst en spin-off titel med fokus på PlayStation Move controlleren. Men nu er Sackboy tilbage i hans næste eventyr, der denne gang finder sted på Sony’s seneste konsol, nemlig PlayStation Vita.

At PlayStation ikke valgte at lade LittleBigPlanet være en del af de spil der blev udgivet da PlayStation Vita kom til Europa, kan man undres over. Mestendels fordi Sackboy nærmest er blevet så stort et ikon for PlayStation, som Mario er for Nintendo. Jeg må dog erkende, efter at have brugt mange timer i LittleBigPlanet Vita, at det har været ventetiden værd.




Historien er spredt ud over 5 forskellige områder, med hver 9 baner, der alle finder sted på tivoli-planeten Tivolia. Historien fortæller beretningen om den førhen venlige dukkefører, der gik hen og blev ond efter en mislykket forestilling, og som hævn har suget al glæden ud af planeten og sluppet hans håndlangere ved navn ”de hule” løs på Tivolia, for at sprede frygt og ødelæggelse.

Det er her hvor din rolle bliver aktuel – som Sackboy får man til opgave, af den forhenværende sprechstallmeister ved tivoliet, at stoppe den ondsindede dukkefører, og bringe glæden tilbage til Tivolia.

Selvom LittleBigPlanet ikke er kendt for at have stærkeste historie i spillet, så skiller denne historie alligevel sig ud med interessante karakter og et mere kreativt banedesign. Man kan allerede fra starten af, tydeligt mærke at Tarsier Studios og Double Eleven er det friske pust som serien længe har haft brug for.




Ligesom de forrige spil i serien, så er LittleBigPlanet Vita et 2D side-scroller puzzle platform spil, hvor målet er at komme fra den ene ende af de forhindringsfyldte baner til den anden, alt i mens man undervejs indsamler point og belønninger, der indeholder kostumer til ens Sackboy, samt materialer til den del af spillet hvor man får mulighed for at skabe sine egne baner og mini-spil. Ud over singleplayer delen, så er det denne gang blevet muligt at få lov til at spille sammen med flere personer over internettet, hvilket ikke før har været muligt på en håndholdt version af LittleBigPlanet. Det skal dog noters at jeg havde en del problemer undervejs med forbindelsen, og det syntes derfor aldrig at kunne lade sig gøre at få en flydende oplevelse online, man kan dog håbe dette bliver bedre når spillet udgives endeligt.




I den korte opsummering af spillets gameplay lyder der umiddelbart ikke til at være meget nyt at hente i LittleBigPlanet Vita, i forhold til LittleBigPlanet 1 og 2, og det er der som sådan heller ikke, men der er alligevel blevet lidt plads til nyskabelse. Selvom spillet mere eller mindre er ligesom de forrige i serien, opbygget af en historie, nogle kreative baner, samt et redigeringsværktøj der gør det muligt at uendeliggøre levetiden for spillet, så er der også blevet tilføjet forbedret styring til spillet, i form af konsollens ekstra funktioner. Alle de indbyggede funktioner Vita’en indeholder, bliver anvendt i spillet, til enten et eller flere formål. Eksempelvis anvendes den trykfølsomme skærm til at påvirke og flytte rundt på fremhævede blå objekter i spillet, hvor det berøringsfølsomme bagpanel bliver anvendt på samme vis, men i stedet til blandt andet at skubbe fremhævede grønne objekter frem på skærmen i stedet. Der er ikke en eneste funktion der bliver udeladt, men jeg vil helst ikke gå i dybden med dem alle sammen, da en del af magien ligger i at opdage og forsøge sig frem, men jeg kan fortælle at de fungerer så godt, og påvirker omgivelserne i spillet på en helt unik måde, der formår at bringe spilleren endnu tættere på LittleBigPlanets univers end nogensinde før.




Men man kan vel ikke tale om LittleBigPlanet, uden at komme nærmere ind på spillets andet element fra deres motto -”Play, Create, Share”. Det har altid været kendetegnet på LittleBigPlanet at man kan skabe sine egne unikke og kreative baner, og i LittleBigPlanet 2 introducerede Media Molecule muligheden for tilmed at skabe hele spil inde i spillet, og de muligheder er der også åbnet op for i LittleBigPlanet Vita.

Med de tilføjede touch-funktioner er det blevet nemmere end nogensinde at tilpasse sine baner og spil i størrelse, form og afspejling, og det virker så naturligt at man ikke bliver lige så let skræmt væk fra den mere kreative del af spillet, som jeg førhen er blevet af PlayStation 3 versionernes redigeringsværktøj. Man bliver meget belejligt også udstyret med en kæmpe samling af vejledninger til opbygningen af sit eget indhold, men det er desværre ikke altid at de går lige godt i dybden af funktionerne, så det kræver en hel del tilvænning og øvelse at springe ud i denne del af spillet.

Yderligere er der blevet tilføjet en ny funktion til de brugerskabte spil, der gør det muligt at linke flere baner sammen. Med andre ord, hvis man laver et spil i LittleBigPlanet Vita, så er det nu muligt at opdele det spil i flere baner eller segmenter, så de spillere der besøger dit spil, ikke behøver at starte helt forfra i et, eksempelvis, flere timers langt rollespil du netop har brugt en hel måned på at fremstille.




Hvis man har brug for lidt inspiration til de mange spil man kan skabe i LittleBigPlanet Vita, så har udviklerne også inkluderet et mindre område på Tivolia, ved navn arkaden. Herinde finder man 5 forskellige mini-spil, der indeholder adskillige baner, som alle er blevet skabt i spillets redigeringsværktøj. Der er lidt for enhver smag, og man får rig mulighed for at se de mange muligheder der er for at skabe spil der understøtter Vita’ens funktioner. Eksempelvis i Tapling, det mini-spil jeg endte med at holde mest af, der skal man navigere en lille sort klat sikkert i gennem nogle baner fyldt med forhindringer. Men man kan ikke styre klatten med analog eller d-pad’en, man skal i stedet få den til at springe ved at trykke på det område på skærmen den skal springe hen til. Den har desuden egenskaben til at sætte sig fast på bestemte overflader, samt automatisk hoppe på andre overflader, og begge disse egenskaber skal anvendes med præcision for at komme helskindet i gennem spillet. Men de spil arkaden byder på, er kun en forsmag mulighederne for al det kreative indhold LittleBigPlanet Vita kommer til at indeholde når det udkommer, og der skal sikkert nok blive masser at tage sig til.




Den lille håndholdte konsol formår endnu engang at imponere med dens grafiske kræfter, da LittleBigPlanet Vita mere eller mindre leverer grafik tilsvarende LittleBigPlanet 2 på PlayStation 3. Hver en bane bliver præsenteret med livlige farver, flot glød, og en belysning der sætter den hel rette stemning, uanset hvilken del af Tivolia man er på opdagelse i. Jeg blev nødt til at stoppe op flere gange undervejs i spillet, for at suge de mange indtryk til mig, som de flotte baner leverer i bedste stil.

Desværre betyder den forbedrede grafik også, at konsollen har meget mere den skal læse ind i hukommelsen, og det resulterer i nogle, til tider, utilgivelige lange læsnings-tider af banerne. Her er det dog vigtigt at pointere at det bestemt er ventetiden værd.




Også denne gang rammer soundtracket i LittleBigPlanet plet. De mange klare toner og muntre melodier passer perfekt til de meget forskellige baner. Eksempelvis er soundtracket til den futuristiske by Jackpot fyldt med lækre elektroniske toner, hvor soundtracket til byen La Marionetta er spækket med instrumenter og tivoli-inspireret musik.

Spillet har også et dansk lydspor, som utvivlsomt er dedikeret til de yngre spillere, da der ikke er lagt lige så meget passion og indlevelse i stemme-skuespillet, som der er i det originale engelske sprog. Men man kan heldigvis nemt skifte lydspor, ved at ændre sprogindstillingerne på sin PlayStation Vita, til det foretrukne sprog, og jeg anbefaler på det kraftigste at man vælger engelsk, medmindre det er til en yngre spiller der skal introduceres til den magiske verden af LittleBigPlanet.




Kort sagt, LittleBigPlanet er spillet som PlayStation Vita har ventet på, og med potentialet for en uendelig ressource af bruger-skabte baner og mini-spil, så er levetiden uendelig lang. Det er lang tid siden jeg har været så godt underholdt af et spil, og det er den bedste oplevelse jeg har haft på PlayStation Vita siden Uncharted: Golden Abyss.

Så jeg vil sige det på denne måde – Sackboy har fundet sig et nyt hjem, og det er nu på PlayStation Vita at han hører hjemme. Det bliver ikke større, og sikkert heller ikke mindre.
+ Den bedste LittleBigPlanet oplevelse nogensinde, Vita'ens ekstra funktioner passer perfekt til spillet.
Online-delen kører ikke helt flydende.
Gameplay:9.5
Grafik:9.0
Online:8.0
Holdbarhed:10
Overall 9.5
Log ind og stem
0
Der er endnu ingen der har stemt på denne hvis du kunne lide denne anmeldelse..
Køb spillet - og støt PSlife
Del denne artikel:
Kommentarer
Du skal være logget ind for at kunne læse og skrive kommentarer.