Luftrausers

Anmeldt af: Morten Rask - 28. marts 2014 - kl. 14:08
5 0

Der er dømt luftkrig i Luftrausers til PlayStation 3 og PlayStation Vita, og vores fly er klar til afgang.

I 2011 deltog udvikleren Vlambeer i en todages ”Game Jam”, hvor målet var at komme på en idé til et spil, skabe grafik, lyd og programmere, og så være klar med det færdige produkt i løbet af de to dage. Resultatet var Luftrauser, et simpelt men vanedannende 2D dog-fighting arkadespil. Det blev efterfølgende udgivet som et flashbaseret spil og blev et stort hit på adskillige spilsider.

Succesen inspirerede udvikleren til at arbejde videre på konceptet, og det endelige spil, under navnet Luftrausers (flertal), er nu endelig klar tre år senere på PlayStation 3 og PlayStation Vita.

Konceptet bag det oprindelige Luftrauser var som nævnt meget simpelt, og det har udvikleren valgt at bibeholde i Luftrausers, dog er der blevet tilføjet lidt ekstra krydderi til formlen. Det foregår under anden verdenskrig, hvor man kontrollerer et avanceret fly, og målet er at nedlægge dusinvis, hvis ikke hundredevis, af fjendtlige flyvere og skibe, imens man forsøger at holde sig i live og opnå så høj en score som muligt. Der er som sådan ingen historie i spillet, her er tale om en rendyrket gameplay-oplevelse.

Luftrausers kan bedst beskrives som Asteroids bare med tyngdekraft. Man kan rotere sit fly rundt, få det til at flyve fremad og affyre dets våben. Det tager lige et par minutter at vænne sig til styringen og få følelsen af flyets reaktioner, men derefter er man også klar. Til at starte med er gameplayet sådan set meget ligetil. Der vil være nogle små skibe rundt omkring på vandet, og enkelte mindre fly vil passere engang i mellem, men begge er meget nemme at destruere. Det varer dog ikke længe før man bliver introduceret til slagskibe, jetfly, ubåde, luftskibe og andre avancerede flyvere, som udgør en større trussel og er sværere at bekæmpe. Hvis man bliver ramt af fjenderne eller deres skud, så bliver skaden vist med en cirkel rundt omkring flyet, som bliver mindre og mindre, jo mere skade man tager. Hvis man indstiller skydningen, så regenererer man liv og kan forsætte kampen. Det bliver hurtigt meget hektisk når skærmen vrimler med fjendtligt bemandede fartøjer og alle de kugler, de affyrer, og det gælder om at finde den rigtige balance, hvis man agter at stige til toppen af ranglisten, gennemføre missioner og låse op for nye dele til sit fly.

Det er også muligt at konfigurere ens fly og komme frem til den helt rette opbygning, som man føler sig bedst tilpas med. Flyet er opbygget af tre dele – våben, pansring og fremdriftssystem. De dele, man vælger at kombinere, får stor indflydelse på, hvordan flyet opfører sig, og hvor effektivt det er i kamp. Eksempelvis er våbnet, som man starter med, bare at alsidigt maskingevær, men kan udskiftes med en kraftig laser, der gør mere skade og kan penetrere adskillige fjender på samme tid på bekostning af langsommere rotation af flyet, når man affyrer strålen. Der er i alt 125 kombinationer af flydele, man kan sammensætte, og omkring 100 missioner tilknyttet de enkelte dele, som eksempelvis ”dræb 8 både i 1 combo”, ”dræb 20 fjender imens du booster” eller ”dræb en ubåd med MAX! combo”. Hver sammensætning af dele har sit eget navn, som eksempelvis ”Billy 40”, ”Warturtle” og ”Hummingbird” men de har også sin egen del af soundtracket, så når man sammensætter sit fly, så sammensætter man også dele af baggrundsmusikken i spillet, hvilket er et sejt lille touch.

For hvert fly, skib eller andet fartøj, man nedlægger, bliver man belønnet med point, hvor antallet afhænger af sværhedsgraden på fjenden. Man opbygger sit combo-meter, der ganger det samlede antal point med det antal fjender, man har nedlagt, og det skal man så holde kørende for at maksimere sin score i spillet. Det største problem med Luftrausers er dog, at mængden af fjenderne varierer alt for meget. Ofte bliver ens combo ødelagt, simpelthen fordi man ikke kan finde nogle fjender at skyde, men andre gange bliver man fuldkommen oversværmet, og så er det selvfølgelig nemt at holde sin combo kørende. Det føles desværre lidt ude af balance, og man føler nogle gange, at man mister kontrollen over den samlede score.

Minimalistisk er nok det bedste ord til at beskrive grafikken i Luftrausers, men det er særdeles veludført og charmerende retro-look. Alting er sepia-tonet og skaber en lækker atmosfære, der passer til rammerne i anden verdenskrig, og grænserne mellem de forskellige fjender, spilleren, havoverfladen og skyerne holdes tydeligt adskilt. Undervejs låser man også op for en række andre farvetoner til spillet, som stadigvæk gør det nemt at adskille de forskellige objekter, men ikke alle af dem er lige kønne at se på i længere tid. Soundtracket derimod, som er lavet af den finske electromusiker Kozilek, er gennemført hele vejen igennem og passer særdeles godt til tempoet, som spillet foregår i. Som nævnt tidligere ændrer det sig også lidt undervejs alt efter, hvilken kombination af fly, man kontrollerer.

Luftrausers er et vanedannende, udfordrende og veludført arkadespil, som er meget nemt at gå til, men som tager tid at mestre. Runderne kommer nok kun til at vare sekunder, muligvis minutter hvis man er dygtig, og man kommer til at dø masser af gange, men når man bliver ved med at sidde og sige til sig selv, at man ”bare lige tager ét spil til”, fordi man var så tæt på at overgå sin forrige highscore, så ved man, at man har fingrene i et godt spil.

Luftrausers understøtter cross-buy, så man får både PS3 og PS Vita version for samme pris.
+ Vanedannende godt gameplay, simpel men veludført grafik, lækkert soundtrack
Kan føles som en kortsigtet oplevelse, mængden af fjender varierer for meget