Lumines Remastered

Anmeldt af: Palle Havshøi-Jensen - 26. juni 2018 - kl. 18:00
0 2

I 2005 udkom puzzlespillet Lumines til PSP og det var en hypnotiserende blanding af Tetris og en musikvideo. Nu er spillet blevet opdateret til PS4 og vi ser her nærmere på, om det stadig holder.

Lumines Remastered er en HD-opdatering af det originale Lumines. Umiddelbart virker en opdatering af et puzzlespil ikke som det mest oplagte valg, men den nye udgave af Lumines er præcis lige så fængende som originalen var for 13 år siden - og er derfor en oplagt mulighed for nye spillere til at lære denne lille perle at kende.

Lumines kommer fra japanske Tetsuya Mizuguchi, manden bag det fremragende Rez og selvom det måske ikke er direkte banebrydende, er det alligevel et meget anderledes bekendtskab, der med sit Tetris-inspireret gameplay, krydret med en helhed af stil, musik og billeder, leverer en helt speciel oplevelse.

Mizuguchi har tilsyneladende en svaghed for Tetris, for kort før E3 messen i år blev Tetris Effect annonceret og Lumines er også en slags Tetris på syre. Det kan være lidt svært præcist at beskrive gameplayet i Lumines, men fra toppen af skærmen falder nogle blokke bestående af fire firkanter i en 2x2 formation. Hver af disse blokke kan bestå af to farver eller symboler og det er så målet, at man i bunden af skærmen skal matche farverne på de faldne blokke, så man kan lave nogle ensfarvede firkanter.

Når fire firkanter (eller flere) af samme farve rører hinanden minimum 2 og 2, og dermed kan danne en firkant, bliver de smeltet sammen til én stor firkant, som ligger og venter på at blive zappet af en lysstråle, som kører fra venstre mod højre i toppen af skærmen. Mens disse matchende firkanter ligger og venter på at blive zappet, kan man bygge nye firkanter ved siden af, så disse bliver tilknyttet de ventende firkanter, som dermed vokser sig større og på den måde kan man opnå store combos når lysstrålen rammer ens matchende kasser. Lyder det forvirrende? Det er det faktisk ikke og når man lige kommer i gang, er det cirka lige så simpelt at spille som Tetris.

Der er en pæn række forskellige gamemodes at vælge mellem i Lumines Remastered. I nogle gamemodes åbner man op for nye levels, avatarer eller skins, i andre spiller man på tid, løser specifikke udfordringer (for eksempel at rydde alle brikker på banen med kun to runder) eller en gamemode hvor man skal skabe forskellige figurer og former med de kasser, som falder ned fra toppen af skærmen. Man kan også spille lokal multiplayer med en ven i sofaen hvor hver spillers spilleområde bliver mindre for hver gang modstanderen zapper flere bokse end en selv. Det er ganske underholdende og kan blive temmelig hektisk. Der er ingen online multiplayer i Lumines Remastered.

Det er på udvalget af gamemodes, at Lumines Remastered adskiller sig fra det originale Lumines, da de 100 levels i spillets Puzzle Mode og de 50 levels i Mission Mode kommer fra blandt andet Lumines II og de efterfølgende spil. Der er et fint udvalg af gamemodes her og selv om de alle i bund og grund går ud på det samme (match de faldende kasser i bunden af skærmen), så gør de forskellige gamemodes alligevel, at der er noget variation.

Som i de fleste andre spil fra Tetsuya Mizuguchi, er grafikken og lydsiden knyttet tæt sammen og meget dynamisk. Når man roterer eller flytter blokkene kommer der en lille lyd ud af det og når de ventende blokke bliver zappet op, danner de en lille stump lyd, som ændrer lydbilledet i den pågældende level. Hver level har sit eget skin, som består af en baggrund, der er fyldt med animationer, f.eks. dansende menneske-silhuetter eller alle mulige og umulige minimalistiske objekter - det ligner mest af alt en noget syret musikvideo fra midten af 00’erne. De faldende blokke, de forskellige effekter og hele interfacet er ligeledes forskellige fra bane til bane og det samme er musikken.

Ens avatar, som man har valgt når man starter spillet op første gang, pulserer til musikken, det samme gør ens joypad, hele skærmen flyder rundt i forskellige klare farver, ja faktisk sker der en masse ting på skærmen - mange af dem tæt forbundet til musikken. Der er ligeledes en feature, hvor man kan sætte fire joypads til spillet (selvom kun to spillere kan spille det), men så kan de andre spillere stadig mærke musikken igennem deres joypads, selvom de kun kigger på.

Grafikken er flot, farverig og ret syret og passer fint til hele spillets upbeat stil. Som nævnt ovenfor, er baggrundene meget levende, de er farverige og der er masser af flotte effekter og hvis man spiller på en PS4 Pro, kører det hele i skarp 4K. I et spil som dette, er musikken en vigtig del og soundtracket er præget af elektronisk japansk musik og det er måske ikke det hele, som vil falde i ens smag, men generelt er soundtracket godkendt - personligt kunne jeg godt have tænkt mig nogle lidt stærkere kompositioner - nogle af numrene virker ganske enkelt lidt for rodet til min smag.

Skaberen er Tetris, Alexey Pajitnov, har bestemt ikke levet forgæves og når Tetsuya Mizuguchi tager Tetris' fængende gameplay og blander det sammen med hans kærlighed til lyd og billeder, så bliver det til noget ganske specielt. Lumines Remastered er måske ikke direkte banebrydende eller nyskabende, men det er stadig lige så forunderligt og til tider også fængende, som det var for 13 år siden.

Hvis du allerede har spillet Lumines byder denne Remastered udgave ikke på voldsomt meget nyt. Der er et par nye og udvidede spilmuligheder (enkelte er også fjernet) plus at der er tilføjet masser af levels fra senere Lumines spil til spillets puzzle- og mission modes. Desuden er grafikken naturligvis blevet bøffet betydeligt op i opløsning.

Det store spørgsmål er altid, om det er værd at købe disse Remastered udgaver af ældre spil, hvis man allerede har spillet dem. Hvis man var fan af Lumines, så er det bestemt et dejligt gensyn og jeg synes lige præcis, at der er nok nyt i det, til at retfærdiggøre endnu et køb. Hvis du er til puzzle spil og af en eller anden grund aldrig har fået prøvet Lumines, så er det en no-brainer; så skal Lumines Remastered bare købes og opleves, for det er en ret specielt og fængende oplevelse.

Lumines Remastered kan købes på PlayStation Store til 109 kr.
+ Fængende gameplay, masser af levels og spilmuligheder, syret og farverig grafik
Soundtracket er måske lidt for mystisk