Madden NFL 11

Anmeldt af: Jakob Kofod - 21. august 2010 - kl. 18:17
0 0

Det er tid til en ny sæson i den amerikanske fodboldliga, NFL, det betyder, at Madden er tilbage med et nyt kapitel i den gamle kendte spilserie, og der leveres et vaskeægte touchdown i år med fuld sk

Det er tid til en ny sæson i den amerikanske fodboldliga, NFL, det betyder, at Madden er tilbage med et nyt kapitel i den gamle kendte spilserie, og der leveres et vaskeægte touchdown i år med fuld skraldebang.

Madden NFL 2011 byder, ligesom dets forgængere, på masser af forskellige game modes, som sikrer, at man er godt underholdt hele vejen igennem. Man kan f.eks. vælge at give sig i kast med franchisedelen, hvor man skal styre et hold, både på banen og på de bonede gulve, og sætte jagten ind på Super Bowl trofæet. Man kan også kaste sig over Madden Moments, hvor man har mulighed for at genspille nogle af de store spil fra sidste sæson; her skal man prøve at genskabe de store sensationer eller ændre udfaldet af en kamp, som da Payton Manning og resten af Colts var bagud 31-17 med 50 sekunder igen og derfor skulle lave to hurtige touchdowns. Eneste kritikpunkt omkring Madden Moments er, at det ikke er muligt at genstarte, hvis man laver en fejl, man er derfor nødt til at bruge ekstra tid på at loade spillet igen, hvilket i længden bliver ret irriterende.

Online kan man som sædvanligt spille en mod en, det er nemt at finde kampe, og de afvikles uden nogen form for forbindelsesproblemer. Som noget nyt kan man i år også spille sammen 3 mod 3, her indtager hver spiller en fast position, og der er dermed lagt op til nogle underholdende timer, hvis man kan finde nogle at spille sammen med. Som en ekstra bonus indeholder dette års udgave også en spil mode, som hedder Ultimate Team, hvor man skal opbygge sit eget hold. Her starter man med at få en pakke kort, der indeholder spillere nok til at sætte et hold, ude og hjemmebane dragter, et stadium og nogle coaches.
Herefter går det ud på at spille kampe og tjene point, som så kan bruges til at købe nye pakker med spillere og forhåbentlig få fat i nogle stjernespillere, alternativt kan man byde på spillere via de auktioner, som andre gamere har kørende, og på den måde sammensætte sit ultimative hold. Tilføjelsen er god og vil give de virkelig hardcore NFL fans en utrolig stor værdi, da spillets levetid forlænges betydeligt heraf.

På gameplay fronten er der også sket en del i forhold til de tidligere udgivelser. EA Sports har udviklet nogle lækre tilføjelser, der bidrager til at gøre spillet mere flydende og mere tilgængeligt for den almindelige sportsinteresserede, størst er dog den nye måde at spille spillet på ved navn GameFlow.
GameFlow går i al sin enkelthed ud på, at det er computeren, der vælger hvilket spil der skal kaldes, det lyder umiddelbart som om, at der går en del af spillet tabt, men i praksis fungerer det helt perfekt. GameFlow sørger for at vælge spil, der passer til den konkrete situation. Et eksempel herpå er, hvis du fører med et enkelt touchdown og der kun er 1:50 tilbage på uret, så sørger GameFlow for at vælge forskellige løbespil for at trække tiden. GameFlow sørger imponerende nok også for at blande de forskellige spil rigtig godt, så man ikke oplever, at man ender med samme spil hver gang, man står i den samme situation. Tilføjelsen gør spiloplevelsen mere flydende og korter kampene væsentlig ned, så man kan afvikle en kamp på 30-40 minutter.
Tilføjelsen gør også spillet mere tilgængeligt for dem, der ikke umiddelbart har sat sig helt ind i, hvordan de forskellige taktikker fungerer, hvilket tidligere højst sandsynligt har holdt en del mennesker fra at investere i spillet. Det virker derfor som om, at EA Sports satser på at gøre spillet lidt mere mainstream med årets udgivelse. Til dem, der dyrker taktikkerne bag hvert enkelt spil, er der også godt nyt. Det er nu muligt at sammensætte sin helt egen playbook, som så hentes over i GameFlow, således at man har mere indflydelse på, hvilke spil der kaldes. Det er selvfølgelig stadig muligt at spille spillet på den gamle måde, hvor man selv skal vælge hvert enkelt spil, men efter man har spillet et par kampe med GameFlow føles det naturligt og giver spillet et bedre flow, hvorfor det synes at være vejen frem for serien.

Styringen i Madden NFL 2011 har også fået et par ændringer. For det første er turbo-knappen væk, det betyder dog ikke, at man ikke længere kan løbe hurtigt, ens spiller accelerer nu i stedet stille og roligt, når han finder et hul i forsvaret - det virker mere realistisk, når man først har vænnet sig til det. Samtidig er den højre analog pind blevet meget mere anvendelig, når man løber med bolden - det er nu muligt at undgå tacklinger og lave diverse finter ved at bevæge analog pinden til højre eller venstre. Det er derudover blevet mere enkelt at kalde en audible og ændre taktikken, før man sætter bolden i spil, alt dette bidrager til en knivskarp styring, der giver en bedre spiloplevelse, som føles mere intuitiv.

Madden tog fra 09 til 10 et stort skridt rent grafisk, det er derfor begrænset, hvad der er af nye ting i Madden 11. Kort og godt kan man sige, at alt er blevet finpudset lidt mere. Spilleranimationerne er blevet mere signifikante og detaljerede, de forskellige stadiums virker mere levende end tidligere og skaber en fantastisk kulisse, når kampene afvikles. Replays i halvlegen og efter kampen er stort set altid så godt sammensat, at det er en fornøjelse at sidde og se - noget der tit afværges af et hurtigt tryk på X knappen.
Der forekommer desværre stadig slow downs en gang imellem under kampene samt grafiske fejl, der typisk kommer til udtryk ved, at man kan løbe gennem dommeren.

På lydsiden har Madden taget et stort skridt i den rigtige retning, der er kommet en ny mand i kommentatorboksen ved navn Gus Johnson, og han leverer virkelig varen. Hvor sportsspil til tider kan blive meget monotone og uden nogen form for nerve, sørger Gus for at holde dig på sædet af sofaen med interessante og spændende kommentarer, der giver spillet en mere ægte følelse. Endnu mere fantastisk føles det, når man når Super Bowl, som er sæsonfinalen. Her sørger Gus for at komme med holdspecifikke kommentarer, der virkelig sætter stemningen til netop den kamp. Selve soundtracket er solidt sat sammen og passer godt til spillets hårde ydre, med en bred vifte af store navne indenfor den mere hårde musikgenre.

Står man og overvejer at give sig i kast med et amerikansk fodboldspil, har der ikke været et bedre tidspunkt end nu, Madden 2011 er et tilgængeligt, underholdende, medrivende og dybt spil. Det henvender sig dermed både til den komplette nybegynder, der ikke vil gå i sort ved valg af spiltype, samt til den hardcore NFL fan, der kan sidde og finpudse sin playbook eller gå i gang med at lave sit eget hold i Ultimate Team.
Spillet ser bedre ud end nogensinde, virker mere levende og vigtigst af alt så føles det mere ægte, der er derfor ingen tvivl om, at årets udgave af Madden NFL er det bedste EA Sport har udgivet i løbet af de mange år, franchiset har eksisteret. De nye tilføjelser til spillet bidrager alle til at udvikle på et i forvejen godt produkt, der dog stadig kunne bruge lidt finpudsning enkelte steder.
0